2010-07-06, 03:41
Medlem
nickoruts avatar
Om vi kollar på specifika arter som existerar idag, t.ex vithajen som blivit mindre och många fiskar och även älgar m.fl så beror det helt enkelt på att människan har jagat och dödat de flesta stora exemplaren vilket gjort att deras anlag inte spridits vidare och därmed "krymper" arten. Om vi ska kolla på de större förändringarna, som till exempel de största rovdjuren så har de blivit mindre (eller egentligen så har de ju dött ut och idag lever deras mindre släktingar) så handlar det främst om vad som är evolutionärt gynnsamt. Som tidigare påpekats så lever trots allt blåvalen idag som är det största djur som någonsin existerat och det är knappast någon slump att de lever på att sila plankton snarare än att jaga andra valar.

Jag är ingen expert så rätta mig gärna om jag har fel, men det borde väl ha att göra med den eviga kapplöpningen mellan rovdjur och byten. Att vara stor och stark är bara gynnsamt om bytesdjuren är tillräckligt stora för att ge rovdjuret den energin de behöver och samtidigt vara möjliga att fånga utan att bränna allt för mycket energi. Av den anledningen så har det i olika tider varit olika gynnsamt att vara stor eller liten.

Innan dinosaurierna blev jättar så var de ju små. Men det blev gynnsamt för bytesdjuren (eller rovdjuren, lite hönan eller ägget) att växa sig större (dvs de som var mindre blev dödade och kunde inte sprida sina gener vidare) vilket gjorde att endast de stora rovdjuren överlevde för att sprida sina gener vidare eftersom storleken var viktig för att kunna döda de, numera, större bytesdjuren.

Under dinosauriernas tid var ju däggdjuren väldigt små, typ som små möss om jag inte missminner mig, viket var en klar fördel för att dels slippa bli bytesdjur åt dinosaurierna som nu växt sig stora men, ännu viktigare, en förutsättning för att överleva när klimatet förändrades vilket gjorde att dinosaurierna dog ut.

När dinosaurierna väl dog ut så fanns det en uppenbar nisch att inta för de små däggdjuren som var några av de få överlevarna, vilket gjorde att de, på samma sätt som dinosaurierna innan dem, började bli allt större, så länge det var en evolutionär fördel för dem. Men sen kommer det till sist till en punkt då det inte längre är en fördel att vara stor och stark och då minskar djuren i storlek igen. Den anledningen kan vara massor av saker men jag skulle gissa (och nu spekulerar jag ) att det beror på antingen klimatförändringar som gjorde det svårare att få tag på den stora mängd mat ett stort djur behöver, eller på att däggdjurens utbredning blev så stor att det av konkurrensskäl inte var hållbart att behöva fälla massor av byten/beta på stora områden gynnsamt längre vilket alltså följaktligen leder till att djuren "krymper".

Kollar vi från t.ex 1700-talet är det dock givetvis människan som är den stora boven.

Kort sagt så blir inte djuren mindre utan det går i cykler (även om människans totala dominans beroende på hur länge den håller rubbar cykeln). Efter nästa amssutrotning kommer rimligtvis djur inta "de stora djurens nischer" igen eftersom det kommer vara en fördel.

Rätta mig gärna om jag har fel!
Citera
2010-07-06, 03:58
Medlem
Ilimitados avatar
Allt strävar efter att bli större, det är en naturlag. Dinosaurierna blev större, universum expanderar och även FB-kukarna blir större.
Citera
2010-07-06, 04:07
Medlem
Sjograss avatar
Ganska ny forskning tyder på att dinosaurier tillbringade större delen av sin tid med att äta, och därmed blev större. Minns att jag läste det i mobilnyheterna, och jag googlade efter det men hittade inget vettigt.
Citera
2010-07-06, 12:27
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Ganska ny forskning tyder på att dinosaurier tillbringade större delen av sin tid med att äta, och därmed blev större. Minns att jag läste det i mobilnyheterna, och jag googlade efter det men hittade inget vettigt.
Varför är då ekorrar så små?

( de äter flera gånger sin vikt per dag eller dylikt )
Citera
2010-07-06, 17:52
Medlem
Bland dom största djur som ö.h.t existerat är bardvalarna och dom andas luft och dom behöver inte andas speciellt ofta heller så det där med syrehalten för ryggradsdjur tror jag inte på, däremot lever dom i vatten där tyngd inte är lika ofördelaktigt och där tror jag problemets kärna ligger.
Citera
2010-07-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Dom hade enligt denna rapport bättre tillgång till föda och kunde därför äta mer.

Dessutom var dom flesta dinosaurier små.
Citera
2010-07-07, 15:53
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Bland dom största djur som ö.h.t existerat är bardvalarna och dom andas luft och dom behöver inte andas speciellt ofta heller så det där med syrehalten för ryggradsdjur tror jag inte på, däremot lever dom i vatten där tyngd inte är lika ofördelaktigt och där tror jag problemets kärna ligger.

Sen har vattenlevande däggdjur bättre utvecklad dykreflex med och är bättre på att spara syret där det behövs.

Sedan angående storlek kontra äta hela tiden så behöver mindre däggdjur mer energi för att hålla sin kroppstemperatur och såvitt jag minns och läst så var dinosaurierna växelvarma och använde därför inte energi i maten till uppvärmning utan använde solen.
Citera
2010-07-07, 16:52
Medlem
Jaernprefektens avatar
Större djur är mer energieffektiva och behöver inte äta lika mycket mat per kg kroppsvikt. Så länge tillgången på föda är god så lönar det sig oftast att bli större.
Citera
2010-07-07, 17:51
Bannlyst
Skulle tippa att det har att göra med variation i solaktiviteten eller något liknande. Mycket sol => mycket växter växer => stora djur kan finnas. En mamut kan inte överleva på att äta mossor och lavar den måste ha en djävla massa mat varje dag.
Citera
2010-07-07, 18:43
Bannlyst
Troligtvis är det en kombination av allt som sagts hittills.

* Mindre syre, mindre insekter och djur

* Komet sprängde stora djur (tar tid att återhämta sig)

* Större djur är lättare/bättre för människan att jaga

* Människan är inte intresserad av stora djur i sin närhet då de hotar våra städer

Som redan påpekats höll världen på att återhämta sig innan människan kom och hade vi inte kommit hade antagligen flertalet djur varit lika stora som dinosaurier igen.
Citera
2010-07-08, 10:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Det var högre koncentration av syre i atmosfären på den tiden. Detta gjorde att djuren hade "råd" att bli större.
Det gäller för det första bara djur som andas genom diffusion, som insekter. För det andra har den teorin vissa problem. Jag har skrivit om det där tidigare här i forumet, i https://www.flashback.org/sp18874243

För det tredje har det funnits större djur än idag också vid våra typer av syrgastryck i atmosfären. Triceratops levde under sen krita - en tid med i stort sett samma syrgastryck som det nuvarande, och de stora landdäggdjur som har funnits tidigare under tertiärtiden levde ännu närmare vår tid. Baluchitherium, eller vad den nu ska kallas nuförtiden, levde under eocen och oligocen, dvs för 20-30 miljoner år sedan, och den största mammuten, den sjutton ton tunga Mammuthus sungari, levde under plaistocen, dvs den senaste årmiljonen.
Citera
2010-07-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det gäller för det första bara djur som andas genom diffusion, som insekter. För det andra har den teorin vissa problem. Jag har skrivit om det där tidigare här i forumet, i https://www.flashback.org/sp18874243

För det tredje har det funnits större djur än idag också vid våra typer av syrgastryck i atmosfären. Triceratops levde under sen krita - en tid med i stort sett samma syrgastryck som det nuvarande, och de stora landdäggdjur som har funnits tidigare under tertiärtiden levde ännu närmare vår tid. Baluchitherium, eller vad den nu ska kallas nuförtiden, levde under eocen och oligocen, dvs för 20-30 miljoner år sedan, och den största mammuten, den sjutton ton tunga Mammuthus sungari, levde under plaistocen, dvs den senaste årmiljonen.
Och som jag skrev så är bardvalarna större än flertalet dinosaurier och blåvalen kan vara det största djur som ö.h.t existerat.
Stora djur har lättare att leva i vatten, den tyngsta ormen anakondan är amfibisk precis som den tyngsta reptilen vilken är krokodilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in