2010-07-03, 23:50
Medlem
oskar886810s avatar
om fel tråd så får MOD gärna flytta det rätt

så precis Johan Falk filmerna och undrar, vad tror ni, hur ofta händer det att polisen har någon högt uppsatt inom det organiserade brottsligheten som ger de tips och som polisen kan styra hur de vill?

Vet att jag för ett tag pratade med en polis och han sa att det är självklart att de har, för hur annars skulle de kunna få tag på alla "de stora". men vi får ju aldrig veta att de har tagit de stora.

Mina funderingar är: är svensk polis kompetent nog att kunna leda en brottsling att göra allt vad de vill att han ska göra.(ex Frank Wagner i johan Falk filmerna)

vad tror ni.

Kul att höra era åsikter.
Citera
2010-07-03, 23:59
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Frank Wagner är vad jag vet gjord efter Max Åström el. Peter Rätz.
Citera
2010-07-04, 00:13
Medlem
BadCops avatar
Här på andra sidan Atlanten är det vanligt, mycket vanligt till och med. Framförallt på gatugäng- och gatulangningsnivån. Vilken "street narcotics unit" som helst i vilken som helst amerikansk stad gar garanterat en drös CI's som tjänar mellan $50 och $200 per gång för att knata runt och handla knark åt polisen. Plus en hel drös ytterligare som gör det för att få "straffrabatt". Jag antar att det inte funkar på samma sätt med ersättningen i Sverige?
Citera
2010-07-04, 11:40
Medlem
mcmonsters avatar
Det förekommer nog mer än vad vi kan tro med informatörer. Men så pass avancerade operationer som i Johan Falk filmerna hör nog till undantagen. Men att dom som har kommit upp sig till "onåbara" höjder inom gangstervärlden lämnar uppgifter till polis om sina konkurrenter hör nog inte till ovanligheterna.
Citera
2010-07-04, 13:15
Medlem
LojtnantWerners avatar
man får ju klart fråga sig hur många det finns inom poliskåren som inte arbetar åt andra sidan med? det är väl en logisk konsekvens, det är alldeles säkert att folk jobbar inom gäng som är infiltratörer, det förnekas på pappret men det finns, man måste ju undra vilka idioter som gör det, dem tjänar inte ett skit på det, ingen straffrabbat inget!
Citera
2010-07-06, 16:00
Medlem
oskar886810s avatar
ja det är verkligen intressant att tänka på. känner inte till Max Åström eller Peter Rätz men ska googla det nu
Citera
2010-07-06, 16:03
Medlem
BoISarens avatar
OB => BoB

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem