2005-10-15, 20:20
Medlem
J.Ns avatar
Sartre tackade nej -64 men ångrade sig sen pga dålig ekonomi men då var det försent att så själva pengarna. Pristagare var han ändå

Står lite om det här: http://www.helagotland.se/%5CGEN_UtmatningGT.asp?CategoryID=&ArticleID=72103 1&ArticleOutputTemplateID=62&ArticleStateID=2
Citera
2005-10-15, 20:23
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Sartre tackade nej -64 men ångrade sig sen pga dålig ekonomi men då var det försent att så själva pengarna. Pristagare var han ändå

Står lite om det här: http://www.helagotland.se/%5CGEN_UtmatningGT.asp?CategoryID=&ArticleID=72103 1&ArticleOutputTemplateID=62&ArticleStateID=2

Sartre tackade nej till nobelpriset. Men vi pratar om medlemmar i akademien.
Citera
2005-10-16, 20:59
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustus
Vilhelm Moberg tackade nej.

Det var synnerligen intressant, vet du var man kan läsa mer om det?
Citera
2005-10-16, 21:27
Medlem
Faustuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det var synnerligen intressant, vet du var man kan läsa mer om det?

Jag har det från Lars Gyllenstens memoarer, som till stor del ägnas åt mer akademiskvaller än man egentligen ville ha reda på. Jag minns dock inte hur mycket mer där stod om just Moberg.
Citera
2006-05-14, 15:39
Medlem
Pellenezs avatar
Östen Sjöstrand avliden - vem ersätter i akademien?

Östen Sjöstrand,
poet och ledamot i Svenska Akademin har avlidit
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12652858.asp

Eftersom som han varit sjuk en tid har han säkert inte deltagit i akademiens arbete, men först nu kan han ersättas.

Vilka personer kan vara aktuella för inval.
Vem hoppas ni det blir?
Citera
2006-05-14, 17:42
Medlem
Hednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Östen Sjöstrand,
poet och ledamot i Svenska Akademin har avlidit
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12652858.asp

Eftersom som han varit sjuk en tid har han säkert inte deltagit i akademiens arbete, men först nu kan han ersättas.

Vilka personer kan vara aktuella för inval.
Vem hoppas ni det blir?

Jag antar att det blir en kvinna.
Citera
2006-05-14, 17:49
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Östen Sjöstrand avliden - vem ersätter i akademien? fogades till denna.

/Moderator
Citera
2006-05-14, 18:37
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag upprepar min nominering av Fredrik Lindström.
Citera
2006-05-14, 22:12
Medlem
Sonnevi kanske? Om det blir en kvinna kanske Jäderlund är aktuell. Om inte kvoten kvinnliga poeter är fylld med Fru Frostenson. Hur funkar tillsättningarna förresten, skall det vara en poet på stol 8 eller kan det vara vilken prosaklåpare som helst? Sjöstrand efterträdde ju Lagerkvist som ju var både och. För övrigt är ju Horace polare med Stig Larsson så det kanske är dags för honom nu...
Citera
2006-05-14, 22:18
Medlem
sursomfans avatar
Om inte skämtet vore så osmakligt skulle jag dra till med Zanyar Adami.
Citera
2006-05-14, 22:58
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenneth Farell
Sonnevi kanske? Om det blir en kvinna kanske Jäderlund är aktuell. Om inte kvoten kvinnliga poeter är fylld med Fru Frostenson. Hur funkar tillsättningarna förresten, skall det vara en poet på stol 8 eller kan det vara vilken prosaklåpare som helst? Sjöstrand efterträdde ju Lagerkvist som ju var både och. För övrigt är ju Horace polare med Stig Larsson så det kanske är dags för honom nu...

Finns inga såna regler. Behöver inte vara en författare för att det satt en på stolen före.
Citera
2006-05-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Finns inga såna regler. Behöver inte vara en författare för att det satt en på stolen före.

Kollade på akademiens hemsida och såg att det bara är stol ett som traditionellt är förbehållen jurister. Annars är fältet öppet. Men tittar man på vilka som avlöst vilka så verkar det finnas en tendens att man efterträder en kollega. Sätter nog mina pengar på en poet ändå. Frågan är bara som sagt vem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in