• 1
  • 2
2010-07-02, 02:59
Bannlyst
Visste inte i vilken tråd jag skulle posta ämnet men iaf..

En väldigt nära vän en tjejkompis fick rådet att gå med i AA-Anonyma alkoholister.

Efter att ha läst mycket utifrån folks egna perspektiv av AA så framgår det att det är en sekt där dom manipulerar folk. Hon har varit med i ett par veckor och nu uppmanar dom henne att lämna sina kompisar och ägna sig åt folket som är med på mötena. Och det är precis det hon har gjort, Hon sa. " Dom har sagt åt mig att byta umgänge och lämna mina vänner". Hon är ledsen över att hon "måste" göra det dom säger...

Någon som har något bra sätt att rädda denna personen från AA och deras manipulivitet?

Eller måste man förstöra deras liv precis som dom gör med min vän?

Jag är i stånd till att göra precis vad som helst för att dom inte ska få förstöra min vän.

Och nej hon har inga större problem med alkoholen,Hennes psykolog eller läkare rådde henne att gå med i AA.

http://www.sektellerbotemedel.se/ Mycket av det som står där stämmer verkligen vad jag har märkt på min vän.
2010-07-02, 03:28
Bannlyst
AA består ju av celler och inte av någon organisation. Till viss del skulle man kunna kalla det sekt precis som med allt annat.

Att en cell beter sig mer sektliknande än någon annan kan vara möjligt, men då är det ledaren i fråga som mer beter sig som en sektledare.

Att lämna sina knarkande och alkoholiserande vänner kan dock vara en del av behandlingen, en ganska så förnuftig sådan om det rentav handlar om väldigt ytliga vänner. Sådana som drar ut en på gatan igen är tyvärr en uppoffring värt det hela.

Djupare utredning behövs för att kunna bedöma vad och om det är en sekt.

Men fan jävlar va bra att du tar upp det här .. har inte haft så bra koll, men vet att AA inte är något statligt initiativ och att de rekryterar rätt hårt. Minns en föreläsning på vår skola där en dam sa något i stil med "det enda sättet för mig att hålla mig nykter är att åka runt och berätta om mina problem (mao rekrytera för AA)".

Det kan ju vara både och. Det verkar ju hålla dem från alkoholen och "rädda" en del människor faktiskt. Om metoden kan förbättras mm är en annan femma. För mig är en sekt iaf en verklighet som innehåller en massa onödigt crap som inte annat är mer än lögn/psykos till ingen nytta.

Se det såhär. En sekt som gör alkoholister till sektspridande fanatiker .
Lite sektbyggnad skulle jag nog säga att de har, lite som kyrkan på något vis (alla religioner är sekter med skillnaden att de är mer "accepterade"). Det hela kan granskas.
2010-07-02, 03:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qickman
AA består ju av celler och inte av någon organisation. Till viss del skulle man kunna kalla det sekt precis som med allt annat.

Att en cell beter sig mer sektliknande än någon annan kan vara möjligt, men då är det ledaren i fråga som mer beter sig som en sektledare.

Att lämna sina knarkande och alkoholiserande vänner kan dock vara en del av behandlingen, en ganska så förnuftig sådan om det rentav handlar om väldigt ytliga vänner. Sådana som drar ut en på gatan igen är tyvärr en uppoffring värt det hela.

Djupare utredning behövs för att kunna bedöma vad och om det är en sekt.

Men fan jävlar va bra att du tar upp det här .. har inte haft så bra koll, men vet att AA inte är något statligt initiativ och att de rekryterar rätt hårt. Minns en föreläsning på vår skola där en dam sa något i stil med "det enda sättet för mig att hålla mig nykter är att åka runt och berätta om mina problem (mao rekrytera för AA)".

Det kan ju vara både och. Det verkar ju hålla dem från alkoholen och "rädda" en del människor faktiskt. Om metoden kan förbättras mm är en annan femma. För mig är en sekt iaf en verklighet som innehåller en massa onödigt crap som inte annat är mer än lögn/psykos till ingen nytta.

Se det såhär. En sekt som gör alkoholister till sektspridande fanatiker .
Lite sektbyggnad skulle jag nog säga att de har, lite som kyrkan på något vis (alla religioner är sekter med skillnaden att de är mer "accepterade"). Det hela kan granskas.

Självklart kan AA vara bra för många personer och visst kan det vara förnuftigt att gå med i AA om man har problem. Men det finns även andra vägar som terapi mm...

Jag har också kikat lite och ser att dom lever och får bidrag a privatpersoner..Men det sjukliga i det hela är att dom inte bara ber henne lämna sina vänner dom dricker utan ALLA vänner, att hon bara ska ägna sig åt personerna i AA..Där ser jag rött!! Ändrar dom på henne blir jag tokig,

Jag har läst på http://sektellerbotemedel.se/motesplats-gastbok-anh.asp och där kan man se ur andras perspektiv lite om hur dom har upplevt personer som har varit med i AA. Jag funderar själv på att gå med i AA för att se hur dessa personer arbetar och hur manupulativa dom är. Enligt dom ska man gå på möten varje dag och ringa sin "sponsor" , det är nog ett sätt för dom att hålla sig fast och manipulera personerna i AA.

Just nu dricker jag en bärs och ska upp och jobba om 2 timmar men vafaaan det är ju sommar och dessutom sista dagen innan semester

Det ska bli jävligt intressant att se hur min vän kommer att förändras och samt om jag går med där så man kan sätta stopp för dessa manupulativa idioter.

AA är en sekt enligt mig och av vad jag har läst ur enskilda personers berättelser.
2010-07-02, 04:56
Medlem
BoISarens avatar
PoP => Drogrehabilitering

//Mod
2010-07-02, 05:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Umarex
Och nej hon har inga större problem med alkoholen,Hennes psykolog eller läkare rådde henne att gå med i AA.
Hon har alltså inte tvingats dit, utan fått rådet att gå dit. Hon har inte heller "större problem" (vet egentligen inte vad du tycker är stora alkoholproblem) med alkohol. Hon är alltså där för hon vill vara där och nu flippar du ut för att de råder henne att göra saker som du inte tycker är OK. Om hon inte vill lämna sina vänner så kan hon väl bara lämna AA? Nu vet jag inte hur AA funkar, kanske finns något kontrakt som binder henne till AA annars åker hon in eller får böter eller nåt, dock tveksamt.
2010-07-02, 10:30
Medlem
Det som talar emot att aa är en sekt är den öppenhet som finns där och det påpekas ständigt att du ska ta det du vill och lämna resten.
AA saknar också ledare,möten kan hållas av vem som helst.
2010-07-02, 15:05
Medlem
Citat:
Visste inte i vilken tråd jag skulle posta ämnet men iaf..

En väldigt nära vän en tjejkompis fick rådet att gå med i AA-Anonyma alkoholister.

Efter att ha läst mycket utifrån folks egna perspektiv av AA så framgår det att det är en sekt där dom manipulerar folk. Hon har varit med i ett par veckor och nu uppmanar dom henne att lämna sina kompisar och ägna sig åt folket som är med på mötena. Och det är precis det hon har gjort, Hon sa. " Dom har sagt åt mig att byta umgänge och lämna mina vänner". Hon är ledsen över att hon "måste" göra det dom säger...

Någon som har något bra sätt att rädda denna personen från AA och deras manipulivitet?

Eller måste man förstöra deras liv precis som dom gör med min vän?

Jag är i stånd till att göra precis vad som helst för att dom inte ska få förstöra min vän.

http://www.sektellerbotemedel.se/ Mycket av det som står där stämmer verkligen vad jag har märkt på min vän.

har också hört det dära med att lämna dom "gamla vännerna". och som en tidigare skrev handlar det om att lämna dom andra alkisarna och pundarna bakom sig! vet av egen erfarenhet att det inte är kul att sitta med alkisar när man är nykter! men klart som fan inte hon ska lämna alla bakom sig! AAs program ( dom 12 stegen ) är till för att du ska kunna leva "normalt" jävla liv med andra människor! fan shit hade blivit galen om jag bara umgicks med folk genom AA ! Tror hon fattar det hära själv och du bara har blivit ledsen över att du har misst en drickarkompis!

kan också påpeka att hon väljer om hon vill ditt eller inte! hon väljer om hon vill ta råden från dom dära eller inte!

och frågan om det är en sekt eller inte finns i sjukt många trådar hära! bara läsa och vem vet! du kanske borde gå på ett öppet möte och kolla vad det är innan du tror på allt du läser!
2010-07-02, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viick3
har också hört det dära med att lämna dom "gamla vännerna". och som en tidigare skrev handlar det om att lämna dom andra alkisarna och pundarna bakom sig! vet av egen erfarenhet att det inte är kul att sitta med alkisar när man är nykter! men klart som fan inte hon ska lämna alla bakom sig! AAs program ( dom 12 stegen ) är till för att du ska kunna leva "normalt" jävla liv med andra människor! fan shit hade blivit galen om jag bara umgicks med folk genom AA ! Tror hon fattar det hära själv och du bara har blivit ledsen över att du har misst en drickarkompis!

kan också påpeka att hon väljer om hon vill ditt eller inte! hon väljer om hon vill ta råden från dom dära eller inte!

och frågan om det är en sekt eller inte finns i sjukt många trådar hära! bara läsa och vem vet! du kanske borde gå på ett öppet möte och kolla vad det är innan du tror på allt du läser!

Hon har lämnar ALLA vänner, Och alla super inte, Jag är aldrig full eller dricker en öl i hennes närhet eller träffar henne full. Dom där manupulativa asen har förstört henne så pass mycket så att jag kommer att få ett fängelsestraff för deras destruktivitet av fina människor. Vet att dom snart har ett konvent här i Sthlm inom ett par veckor. Ska ta reda på vilka asen är som har förstört henne. Jag vet att AA är bra för henne men att dom ska manipulera folk och bestämma över dom är helt fel. Dom asen förtjänar att brinna i helvetets alla eldar och bli matad till hundarna!

Jag har läst överallt på nätet världen över vilka manupulativa as dom är. En del har fått sina vänner tillbaka efter några år och andra inte.
2010-07-02, 17:50
Bannlyst
Jag har läst överallt på nätet världen över vilka manupulativa as dom är. En del har fått sina vänner tillbaka efter några år och andra inte.[/quote]

Och många av dessa som har lämnar AA har fattat att dom kan tänka själva och hur mycket bättre dom har mått efter att ha lämnat AA.
2010-07-02, 17:57
Medlem
Citat:
Hon har lämnar ALLA vänner, Och alla super inte, Jag är aldrig full eller dricker en öl i hennes närhet eller träffar henne full. Dom där manupulativa asen har förstört henne så pass mycket så att jag kommer att få ett fängelsestraff för deras destruktivitet av fina människor. Vet att dom snart har ett konvent här i Sthlm inom ett par veckor. Ska ta reda på vilka asen är som har förstört henne. Jag vet att AA är bra för henne men att dom ska manipulera folk och bestämma över dom är helt fel. Dom asen förtjänar att brinna i helvetets alla eldar och bli matad till hundarna!

Jag har läst överallt på nätet världen över vilka manupulativa as dom är. En del har fått sina vänner tillbaka efter några år och andra inte.

va trevligt jag personligen kommer vara på konventet så ska kolla efter dig! Och om nu AA är bra för henne låt henne vara? jag kan personligen säga att det puckot som har sagt åt henne att lämna alla hennes vänner förmodligen är en sjuk människa som inte ahr en aning om vad den säger! Och det är rätt otroligt att dom har lyckats förstöra henne på 3 veckor? vad sägs som du läser på vad AA är och inte är och sen kan du ge henne råd om vad du har läst? du kan berätta att det inte står någonstans att man ska ge upp allt och alla?

och jag kan lova dig att sitta i fängelse varken är roligt eller trevligt, så skulle nog tänka två ggr innan du gör något drastiskt
2010-07-02, 17:59
Medlem
Citat:

Och många av dessa som har lämnar AA har fattat att dom kan tänka själva och hur mycket bättre dom har mått efter att ha lämnat AA.[/quote]

jaja, jag har haft långa debatter med din källa sektellerbotemedel om det hära! visst visa HÖR INTE hemma i AA, alla BEHÖVER INTE AA, men vissa gör det! kan du sluta sitta på dina vinklade internetsidor och kolla ute i verkligheten hur det ser ut istället?
2010-07-02, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viick3
Och många av dessa som har lämnar AA har fattat att dom kan tänka själva och hur mycket bättre dom har mått efter att ha lämnat AA.

jaja, jag har haft långa debatter med din källa sektellerbotemedel om det hära! visst visa HÖR INTE hemma i AA, alla BEHÖVER INTE AA, men vissa gör det! kan du sluta sitta på dina vinklade internetsidor och kolla ute i verkligheten hur det ser ut istället?[/quote]

Det va en av många sidor. Jag har läst folks egna berättelser om sin tid i AA. Det va bra till en början men dom insåg att dom inte kunde bestämma själva. Och att lämna sina vänner är skjukligt.Det mest sjuka jag har läst va personliga berättelser om AA i USA men där finns många sjuka avarter av mänskligheten. Jag tycker att det är ganska så trevligt på kåken. Man knyter många kontakter. Den sidan kanske är vinklad någon aning men inte personliga berättelser om AA. Dom har berättat saker dom har varit med om som hänt henne nyligen.

Förmodligen kommer jag själv att gå med i AA på annan ort ett tag för att se hur dom tänker och manipulerar människor, om allt det jag har läst stämmer. Jag må vara fanatisk och vill rädda henne ur djävulens händer men jag måste se hur dom arbetar så att man kan driva ett krig mot dessa as. Få folk att förstå att AA inte är bra för dom. Det finns terapi och psykologer som kan hjälpa folk som har problem. Alkohol är ett stort samhällsproblem men att gå med och låta andra tycka och tänka åt en annan är fel. Dom tar sönder annars så fina människor.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in