AA består ju av celler och inte av någon organisation. Till viss del skulle man kunna kalla det sekt precis som med allt annat.
Att en cell beter sig mer sektliknande än någon annan kan vara möjligt, men då är det ledaren i fråga som mer beter sig som en sektledare.
Att lämna sina knarkande och alkoholiserande vänner kan dock vara en del av behandlingen, en ganska så förnuftig sådan om det rentav handlar om väldigt ytliga vänner. Sådana som drar ut en på gatan igen är tyvärr en uppoffring värt det hela.
Djupare utredning behövs för att kunna bedöma
vad och om det är en sekt.
Men fan jävlar va bra att du tar upp det här

.. har inte haft så bra koll, men vet att AA inte är något statligt initiativ och att de rekryterar rätt hårt. Minns en föreläsning på vår skola där en dam sa något i stil med "det enda sättet för mig att hålla mig nykter är att åka runt och berätta om mina problem (mao rekrytera för AA)".
Det kan ju vara både och. Det verkar ju hålla dem från alkoholen och "rädda" en del människor faktiskt. Om metoden kan förbättras mm är en annan femma. För mig är en sekt iaf en verklighet som innehåller en massa onödigt
crap som inte annat är mer än lögn/psykos till ingen nytta.
Se det såhär. En sekt som gör alkoholister till sektspridande fanatiker

.
Lite sektbyggnad skulle jag nog säga att de har, lite som kyrkan på något vis (alla religioner är sekter med skillnaden att de är mer "accepterade"). Det hela kan granskas.