Måndag: Pasta Carbonara
Tisdag: Nypotatis med kycklingfilé och basilikadressing
Onsdag: Bönragú, bulgur, basilikadressing och salsiccia
Torsdag: Linssoppa
Fredag: Tonfisksallad
Lördag: Linguine med lax, chili och citrus.
Söndag: Bœuf Bourginone med potatismos
---------------------------------------------------------
Tillvägagångssätt:
Pasta Carbonara:
500 gram spaghetti
200 gram Bacon
Parmesanost
Svartpeppar
2 normalstora äggulor
Persilja (jag använder Findus frysta)
2 dl grädde
(vitlök)
Börja att koka pastan och stek bacon tills det får fin färg. Dela äggulorna och äggvitorna genom att knäcka ägget i handen och sära fingrarna lite så att äggvitan faller igenom. Blanda grädde, gulorna, persilja, peppar och parmesan i en skål.
Häll av pastan i ett durkslag, men spola den inte med vatten eller blanda med olja/smör. Häll tillbaka den i kastrullen och häll på grädd/ost-blandningen och blanda ordentligt. Värmen från pastan kommer tillaga äggulorna och göra det hela tjockare. Häll på bacon och blanda runt igen.
---------------------------------------------------
Nypotatis med kycklingfilé och basilikadressing
Inte så mycket att göra här. Koka potatisen och stek kycklingfilén på valfritt sätt.
Basilikadressing:
Creme Fraiche
Basilika (jag använder fryst)
Svartpeppar
Tänk på att göra dubbelt så mycket som krävs, då det ska räcka till Onsdagen också.
------------------------------------------------
Bönragú, bulgur, basilikadressing och salsiccia
Bulgur kokas enligt instruktion, salsiccia kan ni nog räkna ut hur man gör med och basilikadressing finns kvar från igår.
Bönragú:
1-2 burkar krossade tomater
Chilipulver
Basilika
Oregano
Salt, Peppar och Socker
Blandade bönor
Blanda salt, peppar, socker, krossade tomater och chili i en djup panna. Det ska bli rätt fast konsistens. Häll i bönor (Zeta har en paket med blandade bönor, men vita bönor (utan tomatsås) och kidneybönor funkar också. Tänk på att skölja av dessa först. Låt de bli genomvarma, tar ungefär 5 minuter. Blanda i basilika och oregano.
----------------------------------------
Linssoppa
2-3dl röda linser, avsköljda.
7-10dl hönsbuljong
1 liten lök
1/2 Paprika
2 vitlöksklyftor
Spiskummin
Curry
Chili
(Kyckling eller kött i valfri form)
Brynn lök och vitlök i lite olja. (Häll på kyckling/kött/korv). Häll på linserna och kryddorna, rör runt i 30 sekunder och häll sedan på hönsbuljong.
Koka tills linserna är genomkokta. Olika linser tar olika lång tid.
När 3 minuter återstår, finhacka ner paprika och häll i persilja eller valfria örter.
Naanbröd eller liknande är gott till.
---------------------------------------
Tonfisksallad
Pastaskruvar, tonfisk och valfri sallad.
Jag kör på gurka, paprika, rödlök och ruccola.
Gott med fetaost och diverse dressingar till, och bröd.
----------------------------------------
Linguine med lax, chili och citrus.
Dela valfritt antal laxfiléer i kuber.
Finhacka chili efter önskad styrka
Krossa valfritt antal vitlöksklyftor.
Koka linguine.
Bryn laxbitarna i lite olja. När den är färdig häll på chili och vitlök. Släng i linguinin och blanda runt ordentligt. Pressa på ordentligt med lime/citronsaft. Häll på koriander och persilja.
Man kan byta ut laxen mot allt möjligt. Exempelvis kyckling eller finfördelat krabbkött.
-------------------------------------------
Bœuf Bourginone med potatismos
600g högrev, ytterlår av nöt, fransyska eller någon annan typ av nötkött.
3-5dl rödvin
oxbuljong
1 liten bit selleri
1 stor morot morötter
1 vitlöksklyfta
salt och peppar
lagerblad
timjan
rosmarin
5-10st champinjoner
10st små steklök
1 stor morot.
Bryn köttet ordentligt i en ordentlig gryta, gjutjärn är absolut bäst (Le Creuset gör de bästa om ni frågar mig). Finhacka sellerin och vitlöken och lägg i. Låt rödvinet förkoka rätt ordentligt i några minuter på en annan platta, så du får bort delar av alkoholen. Häll den över köttet, och fyll upp med oxbuljong så det täcks. Desto mer vin desto godare, men priset springer lätt iväg.
Häll i timjan, rosmarin och lagerblad. Låt detta småputtra (absolut inte stormkoka) i cirka 1h. Prova om köttet är mört (det ska vara så det nästan faller isär om du trycker lite på det med en gaffel). är det inte mört nog är det bara att koka längre. Skiva moroten och lägg i. Tricket är att inte låta den koka till mos, det ska ju vara lite tuggmotstånd, så du får se till att tima in tiden och morotsbitarnas storlek.
När cirka 5-10 minuter kvarstår av koktiden kan du kvarta champinjoner, dela eventuellt steklökarna om de är stora.
Stek champinjonerna lätt i smör häll i grytan. Bryn steklökarna ordentligt runt om och lägg i även dem.
Avsluta med färsk persilja.
Potatismos:
Koka valfri potatis (vissa sorter lämpar sig dock bättre) tills den precis är genomkokt - och lite till.
Häll av vattnet och låt den ånga lite. Nu kan du göra två saker;
1) Mosa med en hederlig mosare
2) Tryck potatisen genom en potatispress
Använd för allt i världen inte elvisp eller liknande, du kommer få tapetklister istället för potatismos om du misshandlar stärkelsen så.
När det är mosat ordentligt (vissa gillar klumpar, andra inte). Blanda i valfri mängd kallt smör. Värm upp mjölk och blanda i till valfri konsistens. Salt och peppra efter smak. Jag gillar även att riva i muskotnöt.
-------------------
Jag skrev det här väldigt snabbt, så det finns säkert fel och oklarheter här och var. Tänk även på att måtten är ungefärliga, jag använder aldrig mig av mått när jag lagar mat, så det är endast höftningar av hur jag gillar det.