• 1
  • 2
2010-06-30, 21:53
En sak jag märkt är att det ofta är fruktansvärt svårt att hitta fin lök i svenska livsmedelsbutiker. Den gula löken brukar det vara lättast med, förmodligen eftersom det är högst omsättning på den. Vitlök och schalottenlök däremot håller ofta bedrövlig klass. Ibland kan man både se och känna på löken att den är mer eller mindre förstörd redan när den ligger i butiken, men i många fall har det hänt att jag upptäckt kvalitetsbristerna först när jag kommit hem och börjat skala den. Blir alltid lika förbannad!

Är så evinnerligt trött på att butikerna envisas med att hålla oss konsumenter med rena rama skräplöken. Varför håller de på så här? Och har det alltid varit så här? Tror fan aldrig att jag har kommit över riktigt bra schalottenlök i Sverige...

Jag tänker hädanefter klaga till butikscheferna och uppmanar alla er andra därute att göra detsamma.

Anslut er till Det Stora Lökupproret!
Citera
2010-06-30, 21:58
Medlem
jolindbes avatar
I Spanien var den gula löken brun i mitten mer som regel än som undantag.
Citera
2010-06-30, 22:00
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
En sak jag märkt är att det ofta är fruktansvärt svårt att hitta fin lök i svenska livsmedelsbutiker. Den gula löken brukar det vara lättast med, förmodligen eftersom det är högst omsättning på den. Vitlök och schalottenlök däremot håller ofta bedrövlig klass. Ibland kan man både se och känna på löken att den är mer eller mindre förstörd redan när den ligger i butiken, men i många fall har det hänt att jag upptäckt kvalitetsbristerna först när jag kommit hem och börjat skala den. Blir alltid lika förbannad!

Är så evinnerligt trött på att butikerna envisas med att hålla oss konsumenter med rena rama skräplöken. Varför håller de på så här? Och har det alltid varit så här? Tror fan aldrig att jag har kommit över riktigt bra schalottenlök i Sverige...

Jag tänker hädanefter klaga till butikscheferna och uppmanar alla er andra därute att göra detsamma.

Jag tycker det gäller dem flesta grönsaker och frukt! Ofta får man låta bli att köpa för det är för gammalt! min far va inne i på en stor matvarubutik (Willys tror jag) för några dagar sen och hittade inte fräscha tomater, så han frågade en i personalen! jodå det fanns färska ute på lagret som han kunde få komma och plocka från! dem ville inte ta fram dem för då kan dem ju inte sälja den gamla frukten!
Citera
2010-06-30, 22:07
Medlem
WaRs avatar
Hade ju varit bra om du skrev ut vart du handlar och vad felet är. Brukar själv få bra lök, affärerna har ju självplock just för att man själv ska kunna bedöma kvaliteten i butiken och slippa få dåliga.
Citera
2010-06-30, 22:07
Medlem
Mongolizeds avatar
Jag tycker snarare att den gula brukar vara värst, rödlöken är oftast finare, så den brukar jag köpa trots prisskillnaden.
Citera
2010-06-30, 22:08
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Jag tycker det gäller dem flesta grönsaker och frukt! Ofta får man låta bli att köpa för det är för gammalt! min far va inne i på en stor matvarubutik (Willys tror jag) för några dagar sen och hittade inte fräscha tomater, så han frågade en i personalen! jodå det fanns färska ute på lagret som han kunde få komma och plocka från! dem ville inte ta fram dem för då kan dem ju inte sälja den gamla frukten!
Vidrigt, är det gammalt bör det slängas...Jag är inte förvånad att lågbudgetaffärer som willys håller på så. Råd din pappa att handla grönsaker och frukt på bättre matvarukedjor, annat som har längre hållbarhet kan han köpa där. Om jag ska vara ärlig tror jag inte de köper in kass lök med flit utan att det inte finns bättre lök att köpa från importörerna. Men jag tycker absolut du ska klaga till cheferna så de kan försöka lösa det!
Citera
2010-06-30, 22:14
Medlem
midnighttrains avatar
tycker oftast rödlöken brukar vara mjuk och äcklig. gul lök brukar det finnas så mycket av i butikerna så då får man helt enkelt leta fram lökar som ser bra ut. hänt ett antal gånger att jag skulle köpa rödlök men fick välja gul lök istället...

OT. Heter det rödlök men gul lök?
Citera
2010-06-30, 23:20
Medlem
Kläm på löken och känn om den är mjuk, isåfall kan den vara dålig. Ta dom som är stenhårda.
Citera
2010-06-30, 23:36
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
OT. Heter det rödlök men gul lök?

Enligt den aldrig sinande källan till vishet (wikipedia), ja, så är det. "Beroende på utseende och användning finns många svenska namn, som gul lök, rödlök, schalottenlök, potatislök, silverlök och syltlök."
Citera
2010-07-01, 12:04
Medlem
miklons avatar
Vad är inte dåligt när det gäller frukt och grönt i svenska livsmedelsbutiker?

Dock tycker jag att exempelvis Willys brukar vara bland de bättre på det där (åtminstone Willys där jag bor), förmodligen för att det är rätt mycket invandrare som handlar där. Min uppfattning är att invandrare använder betydligt mer grönsaker (och fler varianter) än gemene svensk och att det leder till bättre omsättning på grejerna.
Citera
2010-07-01, 13:59
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso

Detta gäller inte bara lök utan ävena andra grönsaker, frukt och kött. Åker man till Frankrike, Tyskland, Nederländerna eller Belgien håller varorna klart högre klass samtidigt som priset generellt är lägre. Anledningen till detta är att konsumenterna i dessa länder är mer krävande och det skulle vara omöjligt att sälja nämnda varuslag i "svensk kvalité". Vice versa säljer svenska handlare skitgrejor för att de kan (folk bryr sig inte och de är helt enkelt vana vid skiten). Går man till den lokala "turken" som säljer grönsaker får man oftast bättre kvalité än i de större varuhusen. Detta beror också på att "turkens" kunder är mer krävande eftersom många av hans kunder (som också är utlänningar) har en annan inställning till mat och matlagning jämfört med svenskar.
Jag skall joina ditt uppror men jag kommer inte att stanna vid enbart lök.

Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Hade ju varit bra om du skrev ut vart du handlar och vad felet är. Brukar själv få bra lök, affärerna har ju självplock just för att man själv ska kunna bedöma kvaliteten i butiken och slippa få dåliga.
Nej, affärer har självplock för att det är billigare för dem.
Citera
2010-07-01, 19:35
Medlem
GreenStuffs avatar
[quote=Einar Berg]Detta gäller inte bara lök utan ävena andra grönsaker, frukt och kött. Åker man till Frankrike, Tyskland, Nederländerna eller Belgien håller varorna klart högre klass samtidigt som priset generellt är lägre. Anledningen till detta är att konsumenterna i dessa länder är mer krävande och det skulle vara omöjligt att sälja nämnda varuslag i "svensk kvalité". Vice versa säljer svenska handlare skitgrejor för att de kan (folk bryr sig inte och de är helt enkelt vana vid skiten). Går man till den lokala "turken" som säljer grönsaker får man oftast bättre kvalité än i de större varuhusen. Detta beror också på att "turkens" kunder är mer krävande eftersom många av hans kunder (som också är utlänningar) har en annan inställning till mat och matlagning jämfört med svenskar.

QUOTE]

Helt rätt !

Påmindes om detta själv då jag för några veckor sedan handlade i en större tysk supermarket.
Det finaste utbudet på grönsaker & frukt jag någonsin sett var på en mindre supermarket kedja i USA...oj oj vilket utbud & kvalitet.

Nä, vi svenskar måste ställa högre krav på hemmaplan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in