2013-08-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Ja, men inte stenkoll. Jag vet dock att de letar efter järnvägsprojektörer och vägtekniker i Norrland. Många som läser på civilingenjörsprogrammet väg- och vattenbyggnad vill inte ha lågkvalificerade jobb så därför har man nu påbörjat YH-utbildningar för dem som vill stanna kvar på företaget väldigt länge och inte byta arbetsgivare inom 4-5 år. Nackdelen med såna jobb är att du blir projektör eller konstruktör som står och trampar på samma lönenivå i många år och kan inte vidga sina vyer lika bra som en omkringflängande civilingenjör. Det är skillnaden.

Men 30k kan du nog få ihop inom 3 år. Du har i princip samma lön som en f.d. industriarbetare på SAAB eller dylikt. Våra gamla industrijobb håller på att försvinna och därför finns nu YH som ska hjälpa dem som har blivit av med sina industrijobb, t ex i Norrland och på andra ställen i Sverige.
Har du koll då även på signalprojektör om vilket av dessa två som är bäst löne-mässigt samtidigt om man ska välja Ban, tele, OCH DOM TVÅ TILL ALTERNATIVEN ? Löneskillnader på dessa?
Nåväl, har ej tänkt mig en lön likt en civ.ing:are men 30k efter 3 år låter helt okej för mig.
Citera
2013-08-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ja, men inte stenkoll. Jag vet dock att de letar efter järnvägsprojektörer och vägtekniker i Norrland. Många som läser på civilingenjörsprogrammet väg- och vattenbyggnad vill inte ha lågkvalificerade jobb så därför har man nu påbörjat YH-utbildningar för dem som vill stanna kvar på företaget väldigt länge och inte byta arbetsgivare inom 4-5 år. Nackdelen med såna jobb är att du blir projektör eller konstruktör som står och trampar på samma lönenivå i många år och kan inte vidga sina vyer lika bra som en omkringflängande civilingenjör. Det är skillnaden.

Men 30k kan du nog få ihop inom 3 år. Du har i princip samma lön som en f.d. industriarbetare på SAAB eller dylikt. Våra gamla industrijobb håller på att försvinna och därför finns nu YH som ska hjälpa dem som har blivit av med sina industrijobb, t ex i Norrland och på andra ställen i Sverige.
Fast en industriarbetare har ju inte nära 30k i lön dock??? Eller menar du dem med avgång till pension? 20-30 år i fickan?
Citera
2013-08-11, 23:31
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenfond123
Har du koll då även på signalprojektör om vilket av dessa två som är bäst löne-mässigt samtidigt om man ska välja Ban, tele, OCH DOM TVÅ TILL ALTERNATIVEN ? Löneskillnader på dessa?
Nåväl, har ej tänkt mig en lön likt en civ.ing:are men 30k efter 3 år låter helt okej för mig.
Signalprojektör har ungefär samma lön.

Lönen för industriarbetare kan mycket möjligt ha 30k efter 3 år med tanke på inflationen. Lönerna går upp när priserna går upp.
Citera
2013-08-12, 00:03
Medlem
Citat:
Signalprojektör har ungefär samma lön.

Lönen för industriarbetare kan mycket möjligt ha 30k efter 3 år med tanke på inflationen. Lönerna går upp när priserna går upp.
Som ny examinerad har man väl runt 22 som ingångslön i början? inom industri
Citera
2019-08-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenfond123
Hej, ska den 2a september börja järnvägsprojektör utbildning på 2 år i Varberg och undrar om någon har den blekaste aning om dess lön efter utbildning samt löneutvecklingen?

Tycks vara omöjligt få svar på detta - har även ringt huvudansvarige till utbildningen angående detta men han sade bara något i stil med att det varierar EXTREMT mycket...

Hmm, är detta ett framtidsyrke eller borde jag ha valt sjöingenjör / vindkraftstekniker istället?

kan du uppdatera oss hur det gick? blev du klar? fått jobb osv? vad ligger lönen på?
Citera
2025-05-19, 22:11
Medlem
Någon som gått YH och fått jobb?

Hur mycket ligger era löner på?
Är projektör järnväg en vettig utbildning?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in