Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Shanghaiar tråden lite, läser just nu byggteknik på kth och funderar på inriktningen anläggning. Järnväg är absolut en av områdena som jag kan tänka mig att jobba inom.
Har dock alltid undrat vad man gör efter att ha jobbat med projekteringen ett tag. Om man bortser från steget till samordnare->projektledare och liknande, hur kan yrkesrollen utveckla sig inom just projekteringen?
För att ta ett exempel på vad jag menar så börjar man som broprojektör så går man ju ofta över till brokonstruktör om man visar sig vara duktig på att kötta siffrorna. Finns det något liknande naturligt steg? Eller är det bara sitta framför cad tills man slickat tillräckligt mycket röv för att hugga en mellanchefsroll?
En broprojektör och en brokonstruktör utför samma arbete, bara olika benämningar. Avancemanget inom projektering är oftast som sådant att du börjar som projektör/konstruktör. Efter några år, om du visat framfötterna och utvecklats i rätt riktning finns möjligheten att bli handläggande konstruktör. En handläggande konstruktör "bossar" över projektörerna/konstruktörerna i projektet. Ser till att tidplanen hålls inför utskick, att alla frågetecken kring övriga aktörer reds ut, går på möten med övriga konsulter och för vidare information till projektörerna etc. Därefter gäller det att jobba hårt och visa att man vill. Efter ett par år i branschen börjar man känna folk och kan börja utveckla kundkontakt då nästa steg blir uppdragsledare. Säger sig självt vad det är men kortfattat handlar det om att se till att uppdraget går i rätt kurs, att pengarna räcker, göra kalkyler, föra dialog med beställare/handläggande konstruktör osv.
Naturligtvis är det olika från projekt till projekt men överlag fungerar det så.
Projektör -> Handläggande projektör -> Uppdragsledare -> Gruppchef -> Sektionschef (sistnämnda är i stora bolag och kräver väldigt mycket/hårt arbete)