Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-30, 15:16
Medlem
Som sagt, vad tjänar en Järnvägsprojektör? Blev nyss antagen till en skola som kommer utbilda mig till det, och jag börjar genast fundera på hur mycket man egentligen kommer att tjäna när man sedan jobbar som det. Någon som vet?
Citera
2010-06-30, 15:21
Medlem
Mockens avatar
Ca 35-40.000 kronor åtminstone om du är duktig.
Citera
2010-06-30, 15:23
Medlem
Före skatt då förmodar jag va? ;D
Citera
2010-06-30, 15:28
Medlem
Degerlundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carazide
Före skatt då förmodar jag va? ;D

Ja man pratar alltid före skatt..
Citera
2010-06-30, 15:29
Medlem
Man gör juh det ja :]
Citera
2012-04-25, 02:08
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Ca 35-40.000 kronor åtminstone om du är duktig.
Kan chockerande nog bekräfta dessa siffror. Smått sanslöst.
Citera
2012-04-25, 16:29
Medlem
Tlagnojs avatar
Shanghaiar tråden lite, läser just nu byggteknik på kth och funderar på inriktningen anläggning. Järnväg är absolut en av områdena som jag kan tänka mig att jobba inom.

Har dock alltid undrat vad man gör efter att ha jobbat med projekteringen ett tag. Om man bortser från steget till samordnare->projektledare och liknande, hur kan yrkesrollen utveckla sig inom just projekteringen?

För att ta ett exempel på vad jag menar så börjar man som broprojektör så går man ju ofta över till brokonstruktör om man visar sig vara duktig på att kötta siffrorna. Finns det något liknande naturligt steg? Eller är det bara sitta framför cad tills man slickat tillräckligt mycket röv för att hugga en mellanchefsroll?
Citera
2012-04-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Kan chockerande nog bekräfta dessa siffror. Smått sanslöst.

Vad gör man då man jobbar som järnvägsprojektör? Är det som Vägprojektör fast järnväg? Sitter man mycket med Auto CAD?
Citera
2012-04-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Vad gör man då man jobbar som järnvägsprojektör? Är det som Vägprojektör fast järnväg? Sitter man mycket med Auto CAD?

Nu är jag ju inte verksam inom projekteringen, men ren AutoCAD lär ju knappast användas (Novapoint/Inroads osv lär ju användas även nu)
Citera
2012-04-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Shanghaiar tråden lite, läser just nu byggteknik på kth och funderar på inriktningen anläggning. Järnväg är absolut en av områdena som jag kan tänka mig att jobba inom.

Har dock alltid undrat vad man gör efter att ha jobbat med projekteringen ett tag. Om man bortser från steget till samordnare->projektledare och liknande, hur kan yrkesrollen utveckla sig inom just projekteringen?

För att ta ett exempel på vad jag menar så börjar man som broprojektör så går man ju ofta över till brokonstruktör om man visar sig vara duktig på att kötta siffrorna. Finns det något liknande naturligt steg? Eller är det bara sitta framför cad tills man slickat tillräckligt mycket röv för att hugga en mellanchefsroll?

En broprojektör och en brokonstruktör utför samma arbete, bara olika benämningar. Avancemanget inom projektering är oftast som sådant att du börjar som projektör/konstruktör. Efter några år, om du visat framfötterna och utvecklats i rätt riktning finns möjligheten att bli handläggande konstruktör. En handläggande konstruktör "bossar" över projektörerna/konstruktörerna i projektet. Ser till att tidplanen hålls inför utskick, att alla frågetecken kring övriga aktörer reds ut, går på möten med övriga konsulter och för vidare information till projektörerna etc. Därefter gäller det att jobba hårt och visa att man vill. Efter ett par år i branschen börjar man känna folk och kan börja utveckla kundkontakt då nästa steg blir uppdragsledare. Säger sig självt vad det är men kortfattat handlar det om att se till att uppdraget går i rätt kurs, att pengarna räcker, göra kalkyler, föra dialog med beställare/handläggande konstruktör osv.

Naturligtvis är det olika från projekt till projekt men överlag fungerar det så.

Projektör -> Handläggande projektör -> Uppdragsledare -> Gruppchef -> Sektionschef (sistnämnda är i stora bolag och kräver väldigt mycket/hårt arbete)
Citera
2012-10-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Nu är jag ju inte verksam inom projekteringen, men ren AutoCAD lär ju knappast användas (Novapoint/Inroads osv lär ju användas även nu)

Jag utbildar mig just nu till järnvägsprojektör. och kan säga att lönen för en duktig "JP" kan stiga betydligt högre än 40.000.
Som projektör jobbar man mycket i AutoCAD och Microstation. Man gör mycket platsbesök för att få verklighetsuppfattning om vad du skall projektera.
Man jobbar över hela lander och yrket är ganska fritt (min uppfattning). Man får en deadline å då ska jobbet vara gjort.
har ni fler funderingar kan ni fråga mig så får vi se om jag kan hjälpa er
Citera
2013-01-01, 16:34
Medlem
Alexander! Har en fråga. Funderat på att plugga till järnvägsprojektör genom sti skolan i Stockholm. Alltså en yrkeshögskola, 2 årig. Har du eller nån annan en aning om vad ingångslönen ligger för en nyutbildad järnvägsprojektör. Alltså efter en YH utbildning. Och hur är löneutvevklingen? Tack på förhand, Med vänlig hälsning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in