2010-06-30, 15:12
Medlem
Bukharins avatar
Jag har de senaste fyra-fem åren varit riktigt dålig på att hantera pengar, och trots fast inkomst har jag i många fall helt i onödan varit sen med inbetalningar på räkningar, och frekventerats av inkassobrev. Dock har jag i de allra flesta fall kunnat betala av det efter nån månad eller två, men i två fall har räkningarna gått till fogden där jag sedan betalat av direkt, på grund av rädsla för att hamna totalt i skiten.

På kort sikt har det inte varit något problem att leva så här (även om jag är fullt medveten om att det är dumt som fan) men nu när jag börjar bli lite äldre och man börjar tänka på boendelån och på att köpa bil, osv, så är det risigt att ha detta i bagaget. Vill inte hamna i en sits där jag blir nekad gemensamt lån med min tjej på grund av att jag var korkad för flera år sedan. Har blivit godkänd i kreditupplysning så sent som för ett par månader sedan i samband med tecknande av mobilabonnemang, så helt jävla körd är jag inte - men frågan är nu hur mycket mitt dumma leverne kommer ligga mig i fatet när man talar om min verkliga kredit när det kommer till bolån osv?

Om vi säger att jag aldrig hamnar i ekonomiska bekymmer från och med idag, men har ett trettiotal inkassokrav på mig sedan innan, hur länge kommer detta då "synas"?

Skulle verkligen uppskatta alla bra svar som finns att få, då livet egentligen leker förutom det faktum att gamla skulder bringar ångest som aldrig förr.
Citera
2010-06-30, 15:20
Medlem
Mockens avatar
Inkassokrav försvinner normalt aldrig. Inte förrän man har betalt dem, plus alla extra avgifer och räntor.

Inkassobolagen lever ju på sådan verksamhet, så de släpper dig inte förrän de har fått in varenda krona.

Jag vet av egen hård erfarenhet....

http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...1&bet=1974:182

http://www.datainspektionen.se/lagar.../inkassolagen/

.
Citera
2010-06-30, 15:24
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Inkassokrav försvinner normalt aldrig. Inte förrän man har betalt dem, plus alla extra avgifer och räntor.

Inkassobolagen lever ju på sådan verksamhet, så de släpper dig inte förrän de har fått in varenda krona.

Jag vet av egen hård erfarenhet....

http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...1&bet=1974:182

http://www.datainspektionen.se/lagar.../inkassolagen/

.

Alltså, naturligtvis är det så. Jag har också betalt varenda krona, som jag skrev, 1-2 månader efter att räkningen kommit. Dock har jag fått fler brev från faktab finans än jag vill minnas, historiskt sett.

Just nu har jag följande skulder: Mitt studielån, med ca 130 000:- kvar. Detta betalar jag av på varje månad.

För att då omformulera frågan: Hur länge kommer min historia hos inkassoföretagen, samt mina två mycket korta vändor hos KF, ligga mig i fatet? När man ändå betalt allt, kommer banken då se ens historia av skulder i flera år framöver?
Citera
2010-06-30, 15:24
Medlem
Inkassokrav som är betalda och klara syns inte någonstans när du går till banken för att söka om bolån. Gick kraven vidare till kronofogden så syns det inte heller så länge du betalade direkt, det är först när du strular till det där med att göra upp en avbetalningsplan eller låta det gå till utmätning som det blir problem. Du får då en prick i registret och den tas bort när du varit skuldfri hos dem i tre år, dvs tre år efter din sista inbetalning till kronofogden försvinner pricken. Du kan då gå till banken utan att behöva svettas.

Som jag förstod dig så har du inte ådragit dig någon anmärkning hos kronofogden, utan betalt direkt vid första brevet ifrån dem, så du kan vara lugn. Banken kommer inte att spotta på dig.
Citera
2010-06-30, 15:27
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Inkassokrav som är betalda och klara syns inte någonstans när du går till banken för att söka om bolån. Gick kraven vidare till kronofogden så syns det inte heller så länge du betalade direkt, det är först när du strular till det där med att göra upp en avbetalningsplan eller låta det gå till utmätning som det blir problem. Du får då en prick i registret och den tas bort när du varit skuldfri hos dem i tre år, dvs tre år efter din sista inbetalning till kronofogden försvinner pricken. Du kan då gå till banken utan att behöva svettas.

Som jag förstod dig så har du inte ådragit dig någon anmärkning hos kronofogden, utan betalt direkt vid första brevet ifrån dem, så du kan vara lugn. Banken kommer inte att spotta på dig.

Precis det svar jag ville ha!

Detta bekräftar mina vaga misstankar, så förutsatt att du vet vad du pratar om så blev min dag precis mycket bättre. Tack!

Dock, nu är det fan autogiro som får gälla för mig i fortsättningen.
Citera
2010-06-30, 15:29
Medlem
Jag tror det tar 3 år från senaste ärendet hos KF innan det försvinner.

92% säker på att det är 3 år :P

Edit: Och medans jag svarade så har du redan fått ditt svar
Citera
2010-06-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Precis det svar jag ville ha!

Detta bekräftar mina vaga misstankar, så förutsatt att du vet vad du pratar om så blev min dag precis mycket bättre. Tack!

Dock, nu är det fan autogiro som får gälla för mig i fortsättningen.
Jag var lika intelligent när det gäller pengar när jag var yngre, som du verkar ha varit. Been there, done that. Hade inkassokrav i mängder därför att jag slarvade med att betala räkningar i tid, prioriterade att gå ut istället för att betala en räkning osv. Fick ett brev från kronofogden en gång gällande hyran, då gällde att om jag betalade direkt så skulle ärendet avskrivas utan problem.

Så länge man inte låter kronofogden göra mer än att skicka ut det där första brevet så är det inga problem (förutom alla extra avgifter då, det är dyrt att hålla på så här...) med betalningsanmärkningar.
Citera
2010-06-30, 18:27
Medlem
Krokofils avatar
Varför ska det vara så svårt i tråd efter tråd? Betalningsanmärkningen försvinner tre år efter kreditupplysningsföretagen satte betalningsanmärkningen, inte tre år efter man betalade skulden.
Citera
2010-06-30, 19:28
Medlem
Messerschmitts avatar
För säkerhets skull kan du begära ett utdrag från UC och se om du trots allt har fått någon betalningsanmärkning. https://www.uc.se/show.php?id=1002890
Citera
2010-06-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Varför ska det vara så svårt i tråd efter tråd? Betalningsanmärkningen försvinner tre år efter kreditupplysningsföretagen satte betalningsanmärkningen, inte tre år efter man betalade skulden.
Hmm, där ser man. Kollade för säkerhets skull upp det på kronofogdens hemsida och det stämde bra. Där fick jag lära mig något nytt, har alltid hört att det är tre år efter att skulden är reglerad. Tar tillbaka den delen av mitt tvärsäkra yttrande då och tackar för klargörandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in