Och där rök sista italienska laget. Hur stora är oddsen för att Zlatan lämnar i sommar, i sitt sista försök att vinna CL? Något säger mig att Mourinho är sugen.
Och där rök sista italienska laget. Hur stora är oddsen för att Zlatan lämnar i sommar, i sitt sista försök att vinna CL? Något säger mig att Mourinho är sugen.
Intressant att du tar upp det. Kristian Borell, Sveriges riktiga calcio-expert, skrev just en artikel om det:
Jag har en känsla. Zlatan Ibrahimovic lämnar Milan i sommar.
Jag hade kunnat hänvisa till det mycket offentliga gafflandet mellan Ibra och hans Mister, Massimiliano Allegri. Efter att ha stått på samma sida när det gällde att få iväg Pato till förmån för Carlos Tévez, är det nu istället hintar både hit och dit och faktiskt en och annan snyting. Även om många anstränger sig för att tolka det som normalt meningsutbyte eller någon lavett eller två ...
Jag hade kunnat hänvisa till att Ibras agent Mino Raiola inte längre fokuserar lika mycket på Milan. Då, 2010 var de röd-svarta den perfekta klubben för en Raiola som behövde sätta både en, två och flera spelare. Ett förstelnat Milan var illa ute och i behov av att något hände. Vips så var Raiola där och snart också inofficiell in house procuratore för Milan. Nu, 2012 är Raiola på väg tillbaka in i det Juventus han aldrig helt lämnat. Pavel Nedved, Raiolas stjärnadept pre Ibra, har ju funnits där hela tiden som nuvarande presidenten Andrea Agnellis personliga rådgivare.
Jag hade kunnat hänvisa till Ibras besvikelse över Milans klubblednings inte helt professionella agerande i fallet Pato-Tévez. Oavsett utfallet där, supersvensken ville garanterat ha Tévez istället för Pato, tappade Milan i energi på ett onödigt sätt och hamnade i en sämre sits inför vårens slutspurt i ligan och Europa. Man riskera därmed där man egentligen inte behövde riskera.
Jag hade kunnat hänvisa till Ibras CL-ökenvandring och konstatera att Milan inte kommer att ha större chans att vinna där bucklan nästa säsong. Det är i år man har sin stora chans. Ibra är bättre än någonsin, Nesta har inte lagt skorna på hyllan och Thiago Silva har inte flyttat till Barcelona ännu. Dessutom har Milan en hel del fotbollshistoria på sin sida. Klubbens hittills enda bortaförlust mot Barcelona dateras 1959. Läge med stort L för Ibrahimovic att vinna CL med Milan i år och inte nästa år alltså.
Men, jag gör inte det. Jag konstaterar bara att jag har en känsla. Förra gången jag hade det gjorde Ibrahimovic den där flytten från Barcelona som var så omöjlig. För mig stod det klart att saker och ting gått (för) snett och att för många ord sagts.
– Inte en chans att han flyttar efter bara ett år, påstod fotbollsreportrar från när och fjärran tvärsäkert
Någon månad senare var Ibrahimovic en Milan-spelare.
Kanske inte. Ingen som påstår det rakt ut. Bara en viss diffus känsla. Men man måste ju hitta en ny lämplig klubb också och det är väl där kruxet sitter.
Intressanta reflektioner av denna Borell. Det känns inte som att ledningen och laget Milan har dragit jämnt med Zlatan alla gånger, men vilket lag gör det? Ändå kan jag inte släppa den uteblivna satsningen från Milans sida förra sommaren och januari ska vi inte ens snacka om. Jag tror Zlatan innerst inne är djupt besviken och det vet naturligtvis Galliani om. Frågan är - blir det en rejäl satsning i sommar? Är det de enda som kan hålla kvar Zlatan?
Fast är det någon som kan lämna så är det utan tvekan Z. Jag har fått intrycket av att han inte riktigt trivs i Allegris närvaro. Mourinho och en oerhört bra upplaga av Real Madrid lockar säkert.
Men...det är trots allt Milano vi snackar om. Zlatans stora slott.
Fast är det någon som kan lämna så är det utan tvekan Z. Jag har fått intrycket av att han inte riktigt trivs i Allegris närvaro. Mourinho och en oerhört bra upplaga av Real Madrid lockar säkert.
Större chans att Allegri lämnar enligt mig. Tycker personligen inte att han håller för att coacha ett storlag som Milan.
Ja..Det känns ju som att det fattas bara Real Madrid i Zlatans klubb-CV nu (Då har spelat i alla dom största klubbarna i Italien och Spanien)...Där får han Mourinho och fler chanser att ta revansch på Barca..och en bra chans att vinna CL.
För en lego-kneckt som han så har han väl gjort sitt i Milan?
Tycker det är ganska klart att han lämnar i sommar. Killen vinner varje gång han spelar i Italien men sen i CL får han kuk. Han kommer lämna för England eller bäst betalande någon annanstans. Han funkar så. Fotbollen är hans jobb, han skiter fullständigt i klubbkänsla. Man City ligger nära till hands.
Vad säger att Real Madrid vill ha honom? Mourinho är nöjd med både Benzema och Higuain. Det vore bara onödigt att värva Zlatan. Han tillför ingenting som rättfärdigar hans pris och lön och det kanske även blir så att Higuain lämnar om Zlatan kommer.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-04-04 kl. 02:08.
Juventus har gått ut hårt och lagt press på domarna hela säsongen. Barcelona har gjort det till en konstart som nådde sitt crescendo efter matchen i Milano. Mourinho har sedan ett tag förstått att enda sättet att undvika att bli en "god förlorare" är att ta efter. Och på sistone beter även Milan sig som barnrumpor.
Förakt från oss som följer det sorgliga skådespelet borde vara belöningen.