Resultat: .
0%
röster
2011-09-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
...Men det jag retar mig på är allt onyanserat snack om Barcelona light, när ingen bemöter det när jag ex frågar varför isf andra inte fått liknande epitet, typ Mancini som Svennis 2.0 eller Miha som Mancini B osv.
...
Snabbgooglade så jag har ingen koll på källornas trovärdighet. Men om det verkligen behövs så kan jag relativt snabbt hitta bättre...

New boss ready to bring ideas straight from the Camp Nou drawing board as he pledges to make Italian club similar to Catalan giants
http://www.goal.com/en/news/10/italy/2011/06/14/2531909/roma-coach-luis-enrique-promises-barcelona-style-football-in

A.S Roma chief, Walter Sabatini, has revealed that his admiration for Barcelona’s style of play prompted him to appoint Luis Enrique as the new manager.
http://blogs.bettor.com/Walter-Sabatini-reveals-the-reasons-for-Luis-Enriques-appointment-as-manager-of-A-S-Roma-a78419

Det var inte en ny tränare som Roma skaffade. Det var ett försök att ta efter Barcelona. De ville inte ha Enrique för att han är en fantastisk tränare, utan för att han kan införa Barcelonas filosofi och spelsätt. Det är skillnaden.

Om Juventus gick ut och sa att de ska skaffa Manchester Uniteds B-lagstränare för att de hädanefter ska spela som Manchester United. Och dessutom gjorde om sin organisation för att den ska efterlikna. Och om B-lagstränaren bänkar Del Piero för att han inte spelar som Rooney. Och om de hämtar dit ett antal spelare från B-laget. Och om de... Då skulle jag kritisera även Juventus...

När taktiken dessutom kräver supermän som inte bara ska kunna springa mycket mer än några andra, förutom att vara världens bästa med boll. Ähh vafan...

Nu handlar ju inte denna tråd om spansk fotboll. Men eftersom Enrique vill spela som Barcelona så är det relevant. Barcelona lyckas kombinera överlägset bollinnehav med förmåga att löpa mest. Vilket de naturligtvis är ensamma om inom fotbollen.

Analys inför CL-finalen förra säsongen:
"Pressing," as the tactic is known, is generally something most teams do for limited periods when they're desperate for a goal, or sense they have an opponent on the ropes. But Barca's collection of mostly home-grown Spanish players takes the practice to an extreme.
http://online.wsj.com/article/SB1000...258478942.html

Och enligt statistik från UEFA från finalen:
http://www.uefa.com/uefachampionslea...&match=2003352
Barcelona 108.085 meter och Manchester United 103.852 meter.

Det kan naturligtvis vara så att de är betydligt mer vältränade, så att de inte bara kan springa mycket mer än motståndarna och utan desssutom har ett överskott så att de har full kontroll även sedan de har erövrat bollen.

En överlägsenhet som påminner om Armstrong. Bäst både i bergen och tempoetapper.

Dessa supermän har även andra beröringspunkter... även om de naturligtvis aldrig blivit fällda...

Jag vill bara förklara att grundtaktiken inte bara är svår att genomföra, utan faktiskt omöjlig. Och har man dessutom inte Xavi, Iniesta och Messi i laget så...
2011-09-19, 17:03
Medlem
Villons avatar
Känslan jag fick under matchen igår, och som fortfarande sitter i är att vi ska vara glada att få se det här Napoli-laget, och att vi kommer att minnas det om tio år och mer. Detta oavsett om det blir några titlar eller inte. Karisman, auran, finns där.

"Minns ni vilket jävla lag Napoli hade under den tiden? Den lätt anakronistiska men stenhårda trebackslinjen, fartdårarna Dossena och Maggio som vräkte på längs kanterna i 90 minuter, Lavezzi som var Kung och Cavani som var Gud. Allting krönt av en högröd Mazzarri vid sidlinjen med uppkavlade skjortärmar. Där missade ni nåt, ungdjävlar."

Såg ni när Mazzarri klev ut på planen efter matchen och såg ut att ta sig för hjärtat, som om infarkten bara låg ett andetag bort? Jag älskar den mannen.
2011-09-19, 17:10
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag vill bara förklara att grundtaktiken inte bara är svår att genomföra, utan faktiskt omöjlig. Och har man dessutom inte Xavi, Iniesta och Messi i laget så...

Instämmer. Den närmaste analogin till Barcelona som jag kan se är Sovjetunionens gamla ishockey-lag, under Tichonov (första vändan). Det var alltså superfemman med Makarov i spetsen osv. Detta lag, som spelade en sorts fulländad ishockey, gick inte att besegra, och höll på att döda den internationella ishockeyn. I NHL visste man inte mycket om detta, men i Europa var det jävligt trist att se samma lag gå in och krossa motståndarna år efter. En VM-final mellan Sovjet och Sverige, alltså då de två bästa lagen, slutade 13-0 till Sovjet. Och det här var inte på 50-talet, utan för bara några årtionden sedan. Hockeyn blev helt ointressant.

Att Sovjet kunde utvecklad detta lag berodde på helt orättvisa förutsättningar, där Tichonov "ägde" spelarna 364 dagar om året, och körde rigorösa tränings och taktikpass med exakt de spelare han visste skulle vara med i VM. Spelarna i sig var förstås begåvade och handplockade. När de sedan tränats ihop så att spelarna förstod varandra "telepatiskt", och getts ytterligare fysiska fördelar med bl a doping (Krutov t ex hade en muskelmassa som var helt omöjlig fysiologiskt), så var de helt enkelt oslagbara.

Denna modell går inte att kopiera, om man inte kan kopiera de extremt gynnsamma förutsättningar Tichonov hade. Barcelona har på sätt och vis lyckats skapa liknande arbetsförutsättningar, vilket är skickligt gjort. Särskilt roligt att titta på är det däremot inte, och inte gynnar det fotbollens utveckling heller, eftersom det bygger på abnorma förutsättningar som inte kan efterhärmas.

- F.G
2011-09-19, 18:04
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
FabioAugusto

Ditt inlägg är värd mer uppmärksamhet, dock inte nu. Får hoppas på nån av de andra nördarna här inne.
(:

Själv gillar jag inte Romas projekt som jag sagt tidigare, men jag tycker det krävs mer tid innan man kan dra några starka, konkreta slutsatser. På fyra-fem matcher handlar det mycket om tillfälligheter, både positivt och negativt. Det måste sätta sig ordentligt i åtminstone 10-12 matcher.
2011-09-19, 18:08
Medlem
Njöt fan & skrattade högt när jag läste Villons inlägg om Mazzarris Napoli. Det är eldig passion på klassiskt manér, som jag berörde det i matchtråden, bortom det där ytliga moderna. Låter kanske gråtnostalgiskt men det utgör någon sorts idealbild av det här med "skådespel till folket".

Vi lägger märke till detaljer som att Mazzarri ligger nära hjärtinfarkt när han kliver av banan, Calciatore snackade om hur Cavani står ensam ute på löparbanan & tar emot folkmassans jubel, jag snackade om signora De Laurentiis viftande med solfjädern....klichéerna bara staplas. Regissören, Hjälten, Folkmassan & Herrefolket. Som en pjäs.
2011-09-19, 18:11
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Njöt fan & skrattade högt när jag läste Villons inlägg om Mazzarris Napoli. Det är eldig passion på klassiskt manér, som jag berörde det i matchtråden, bortom det där ytliga moderna. Låter kanske gråtnostalgiskt men det utgör någon sorts idealbild av det här med "skådespel till folket".

Vi lägger märke till detaljer som att Mazzarri ligger nära hjärtinfarkt när han kliver av banan, Calciatore snackade om hur Cavani står ensam ute på löparbanan & tar emot folkmassans jubel, jag snackade om signora De Laurentiis viftande med solfjädern....klichéerna bara staplas. Regissören, Hjälten, Folkmassan & Herrefolket. Som en pjäs.

Vill gärna lägga till Cannavaro j:r som en jävla försvarsgeneral därbak, han lyckades aldrig blomma ut fullt ut hos oss i Parma. Fruktansvärt bra nu dock, hemma i sin födelsestad Neapel. Vackert som en film det med...
2011-09-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Jo, jag har lite.

Benito Carbone alltså.
...
Jag håller med zach. Lysande!

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
...
CL är CL är en annan tråd. Skillnaden mellan den tråden och den här heter Genoa, Atalanta och Cagliari... Schelotto, Miccoli, Borini, Milanetto, Migliaccio, Caracciolo, Cossu, Gomez, Di Natale, Di Michele, Lavezzi, Giovinco, Marco Rossi I och Marco Rossi II... och en massa andra sköna typer som aldrig kommer att stå mellan Platini och Blatter med CL-bucklan i famnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Känslan jag fick under matchen igår, och som fortfarande sitter i är att vi ska vara glada att få se det här Napoli-laget, och att vi kommer att minnas det om tio år och mer. Detta oavsett om det blir några titlar eller inte. Karisman, auran, finns där.
...

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
…

Vafan, tråden är för jävla bra.

Känns som ett bra läge att uppdatera om Cellino…
Foto av honom under matchen mot Novara. Cigg, solglasögon och naturligtvis i lila:
http://www.corrieredellosport.it/foto/calcio/serie_a/cagliari/2011/09/17-34352_0/Cellino+e+i+tifosi+in+viola%3A+il+Cagliari+vola+in +vetta

Eddie älskar också Cagliari:
http://www.gifsoup.com/webroot/animatedgifs/97265_o.gif

Och Turturro:
http://1.bp.blogspot.com/_-BH0RfUWDMg/TN87ip1RkII/AAAAAAAAFCU/kQhAFYnPcco/s1600/big%2Blebowski.jpg
Senast redigerad av Brille68 2011-09-19 kl. 20:11.
2011-09-19, 20:41
Medlem
NoTruces avatar
Vafan, Milan sist i tabellen? Ligger Zlatan hemma och gråtrunkar nu?
2011-09-19, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vafan, Milan sist i tabellen? Ligger Zlatan hemma och gråtrunkar nu?

Det har gått 2 matcher bara finns flera storlag som har startat segt milan kommer slåss om top 1-3 placering.
2011-09-19, 21:43
Medlem
Som en kort förklaring till mina bitvis ganska aggressiva inlägg mot Roma.

Det är för att jag gillar klubben och framförallt De Rossi & Totti.

Citat:
Det har varit många hårda ord om De Rossi. Men jag tycker om honom.

Han blev tidigt en bandiera för Roma och Tottis naturliga arvtagare. Stort hjärta både för Roma och gli Azzurri. Världsmästare och en av de absolut bästa på sin position redan i unga år. Han hade det som Machiavelli kallade virtù, dvs det var inte bara hans förutbestämda öde att bli Romas härledare utan han agerade dessutom på ett självklart vis så att detta öde uppfylldes. Då tyckte alla om honom.

Sedan en jobbig skilsmässa. Det syns att han spelar med ett brustet hjärta. Han försöker men han är inte längre mästare över sitt öde, vilket måste vara frustrerande när man en gång varit det...

Han tar livet med sig ut på planen, som när han grät mot Siena för ett par år sedan. Han tappar humöret och gör korkade saker som nu mot Bari. Daniele, son till Romaspelaren och primaveratränaren Alberto De Rossi, som alltid spelat i Roma kanske, kanske skulle både Roma och De Rossi må bra av att skiljas åt. Men jag tror inte att de kan, eller vill...

Men jag tycker fan om De Rossi...
Citat:
Totti tillhör den lilla grupp som inte bara är fanbärare utan även lagets bästa spelare. Tänk Riva och Maradona, men Totti är dessutom född romare, och endast spelat i Roma. Fem gånger utnämnd till italiens bästa spelare i konkurrens med bl a Baggio, Zola, Cannavaro, Maldini, Del Piero, Nesta, Pirlo, Cassano osv. Dessa tre spelare har dessutom lett en svältfödd klubb till lo Scudetto. Även om Roma betraktas som en relativt stor klubb. Det är kring dessa det byggs altare och bildas en kult.
...

När det kommer nya ägare och ny ledning är det extra viktigt att visa respekt för fanbärarna, tröjan och fansen. Jag inbillar mig att Tottis markering, som stöddes av fansen har fått avsedd verkan. Och jag vill gärna inbilla mig att den nya ledningen är tillräckligt klok för att respektera detta.

Zach har hyllat Baldini och Sabatini tidigare, så därmed borde de åtminstone nu kunna förstå. Jag hoppas det. Om Totti och sedan De Rossi får leda Roma in i detta äventyr så tror jag att det slutar lyckligt…
2011-09-19, 23:19
Medlem
4522s avatar
La Divina Serie A: Nionde kretsen - "Förrädarna mot sina nära och vänner är fast till knäna i en frusen sjö, landsförrädarna till midjan, förrädare till sina gäster till halsen och de som förrått sina mästare är helt infrysta i Cocytos is. Judas, Brutus och Cassius tuggas levande av Satan som är fast i sjöns mitt."

Med viss inspiration av Dantes epos tillika paradigmskiftande berättelse om Helvetet, Skärselden och Paradiset så tänkte jag försöka peka ut några av dom största bristerna inom italiensk fotboll. Kanske även att det ljusnar något i slutet av tunneln. Jag börjar längst ner och arbetar mig uppåt, diskussion och egna förslag är givetvis välkomna.

Den här punkten har ältats tidigare och lär göra så i decennier, eftersom att mentaliteten sitter insprängd i italienarnas DNA. Hur påverkar den då fotbollen? Ja, dels så bidrar den till ett bakåtsträvande som på intet sätt är hälsosamt. När någonting har gått bra tidigare, måste det även fungera i dagsläget. Vilket givetvis inte är fallet, då vi lever i en dynamisk värld som ständigt förändras. Jag snackar inte enbart om spelet på plan, som präglas av en månads ritiro som bas för hela säsongen, enorm tilltro till tidigare storspelare (här hugger Vivoli!), tveksam inställning till den moderna fotbollsfilosofin utan även det ständiga ignorerandet av arenorna, dom inofficiella maktstrukturerna som fortfarande existerar och skygglapparna på när det gäller det ekonomiska planet.

Det här är i princip grunden till ALLA problem och det kommer att märkas senare då mycket flyter ihop.

Några exempel, av varierande kvalitet, är bland annat Lippis uttagning av VM-laget 2010 där han dissar vissa givna spelare och är extremt långsint på grund av personliga skäl. Denna ständiga och snudd på amatörmässiga syn på fysisk träning i allmänhet och "ritiro" i synnerhet. Dom italienska lagens enorma kräftgång ute i Europa där det är uppenbart att spelstilarna som var framgångsrika på det härliga 90-talet inte skördar några titlar längre*. Den extremt höga medelåldern i ligans topplag, där tre av dom sex äldsta lagen i årets Champions League tillskrivs Italien och som även sinkar ner landets spelartillväxt. För att cementera min poäng så kan vi konstatera att vissa arenor är på gränsen till fallfärdiga, vilket i sig är charmigt, men det är ingenting som utvecklar fotbollen och generar intäkter.

Men, mycket mer detaljerat om det här senare. Nu har vi i alla fall lagt sockerkaksbotten till det hela.

*Inter anno 2010 spelade i min mening en uppdaterad fotboll med EXTREMT snabba omställningar dirigerade av en unik och modern spelartyp i Wesley.
Senast redigerad av 4522 2011-09-19 kl. 23:23.
2011-09-19, 23:57
Medlem
Presskonferens i Formello kl 12.00 imorgon. Lämnar Reja? Vem tar över?

EL CHOLO är min drömtränare, men tror inte han är aktuell isf. Delneri? Ingen aning hur det blir. Jag vill att Reja lämnar men är samtidigt orolig över hur det kommer bli. Finns inte överdrivet många lediga tränare...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in