Resultat: .
0%
röster
2011-04-13, 01:27
Medlem
wrathexs avatar
Vivoli
Intressant att du hittade det där, ska bli intressant och dra ett "säsongens lag" när säsongen är över, finns flera spelare som finns med där som inte hade platsat idag
Hernanes, Krasic & Pastore är ju några av dom !
2011-04-13, 09:48
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Efter närmare koll så vann faktiskt Cosimo Francioso skytteligan i Serie B 99/00 då han spelade med Genoa. Så då var han ändå en "riktig" skyttekung.

Har haft en lapp liggande i en byrålåda i flera månader nu där det står "Marco Carparelli" på. Fula Gubben frågade för skitlänge sedan om rivaliteten mellan Genoa & Samp och vilka spelare som gått mellan klubbarna. Var på väg att svara men hade inte tid så jag klottrade ner en minneslapp för att komma ihåg.

Vincenzo Montella poppar upp i mitt huvud. Svennis snodde ju supertalangen från lokalrivalerna vilket nog var bittert. Säsongen 96/97 kom Montella till Sampdoria & gjorde braksuccé med Roberto Mancini på topp. Den här Carparelli var då förste anfallsreserv. Tydligen är han två år yngre än Montella men han var en mer fysisk spelare så jag minns inte att jag såg honom som en gröngöling men minnet kan svikta. Montella ser ju som bekant fortfarande lite pojkaktig ut.

I alla fall så kom Carparelli senare till att under flera säsonger bilda anfallspar med just Cosimo Francioso i Genoa i Serie B. För både Carparelli & Francioso så blev Genoa den klubben de spelade längst med & därmed troligen är mest förknippade med. I Sverige är det dock möjligt att de få som känner till Carparelli främst tänker på honom som stand-in i Svennis Sampdoria.

Tyckte jag lyckades "knyta ihop" det rätt bra.

Mycket bra, Vivolis insatser här sista dygnet gör rejält avtryck i tråden. Minns, lite vagt, när Montella kom fram, men det var när Serie A börjat dippa och det var inga världsnyheter längre när nya stjärnor kom fram... utom möjligen i Juventus då. Men visst, Montellas s k Djurgårdsfrisyr (kortklippt mittbena) lade man märke till på den tiden, i kombination med målskyttet då, och det roar mig att se att han ser nästan exakt likadan ut idag.

På tal om nya stjärnor så har jag en klar bild av ett Uno Kryss Due, i början av någon säsong, där Thomas Nordahl pratade om att "...här har vi alltså spelarna som man tror i Italien är de nästa kommande storspelarna, de heter Totti och Nesta...". Minns detta eftersom jag tyckte namnen lät så konstiga.

- F.G
2011-04-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Mycket bra, Vivolis insatser här sista dygnet gör rejält avtryck i tråden. Minns, lite vagt, när Montella kom fram, men det var när Serie A börjat dippa och det var inga världsnyheter längre när nya stjärnor kom fram... utom möjligen i Juventus då. Men visst, Montellas s k Djurgårdsfrisyr (kortklippt mittbena) lade man märke till på den tiden, i kombination med målskyttet då, och det roar mig att se att han ser nästan exakt likadan ut idag.

På tal om nya stjärnor så har jag en klar bild av ett Uno Kryss Due, i början av någon säsong, där Thomas Nordahl pratade om att "...här har vi alltså spelarna som man tror i Italien är de nästa kommande storspelarna, de heter Totti och Nesta...". Minns detta eftersom jag tyckte namnen lät så konstiga.

- F.G

Ingen större fan av Lazio, men det skulle kunnat ha blivit ännu bättre om Nesta stannat. Två giganter...
http://www.youtube.com/watch?v=Qk3vDh4BHzo

Hög nivå då F.G och Vivoli diskuterar Serie A-frisyrer, från svunna tider...

Det är det jag menar, ingen aftonbladetdiskussion på svenskafansnivå.
2011-04-13, 14:23
Medlem
Vafan var det för sida jag hittade Cosimo Francioso-bilden på egentligen? Verkar vara någon som samlar på Genoa-tröjor.

http://genoashirt.com/genoa90.html

Kolla in den asfula gula tröjan med Mario Bortolaggi!

Montella-tröjan under verkar ha Enrico Preziosis jävla leksaksimperium som sponsortryck. Bättre det än alla jävla spelbolag som varannat lag har nuförtiden.

Även Marco Carparelli förekommer visst här. Svennis nämnde avbytare i Sampdoria.

Brassen Branco är en riktigt hårdskjutande legend som säkert alla lite äldre entusiaster härinne minns med stor glädje.

Carlos Aguilera, kortväxt kompakt byggd hypergiftig forward. Var nära att sänka Italien i åttondelsfinalen -90 på Olympiastadion men Inters Walter Zenga visade att han var en av världens bästa målvakter & sen fixade Schillaci segermålet. Uruguay hade tre Genoa-spelare i matchen. Men "hemmastjärnan" Ruben Sosa, Lazios kung, fick överaskande börja på bänken. Tränare var Oscar Tabarez som sen tog några av lagets stjärnor till Cagliari.

Stefano Eranio, Genuason, var i många år allround-avbytare i världens bästa lag AC Milan.

Fabio Galante, kvinnotjusare & försvarsgeneral hos flera lag i Serie A. Var så sent som förra (eller förrförra?) säsongen inofficiell lagkapten i Livorno, trots att han inte platsade längre så var han ledaren vid sidan av planen.
2011-04-13, 14:34
Medlem
Citat:
Carlos Aguilera, kortväxt kompakt byggd hypergiftig forward. Var nära att sänka Italien i åttondelsfinalen -90 på Olympiastadion men Inters Walter Zenga visade att han var en av världens bästa målvakter & sen fixade Schillaci segermålet. Uruguay hade tre Genoa-spelare i matchen. Men "hemmastjärnan" Ruben Sosa, Lazios kung, fick överaskande börja på bänken. Tränare var Oscar Tabarez som sen tog några av lagets stjärnor till Cagliari.

Eller nej, var tvungen att kolla upp det där så det blir rätt innan Brille kommer & korrigerar det. Uruguays stjärnor från VM -90, Enzo Francescoli (en av världens bästa spelare) & den unge Daniel Fonseca, var i Cagliari före Tabarez kom dit som tränare.

Men Tabarez värvade säkert någon från Uruguay ändå eftersom Cagliari haft mängder med spelare därifrån genom åren. Så chansningen var god.
2011-04-13, 15:01
Medlem
Ett tag under säsongen när värvningscirkusen kring Preziosi var som värst så började Fula Gubben jämra sig om att han nog valt fel "hobbylag". Det var nog ändå kul att det blev Genoa så att vi fick tillfälle att gräva ner oss i denna sköna, klassiska klubbs historia. Hade han valt Chievo så hade det ju inte funnits mycket att minnas. Inga kultiga VM-tjecker, VM-brassar eller VM-uruguayaner i alla fall.

Bara för att knyta ihop det ytterligare så såg jag att Marco Carparelli, säsongen innan Svennis gav honom chansen som stand-in för Montella/Mancini, var utlånad till just Chievo. 1995/96 gjorde de sin andra säsong någonsin i Serie B & den unge Carparelli fick där en del speltid & erfarenhet som gjorde att han nog inte behövde skita på sig av nervositet när Svennis tyckte det var dags att hoppa in istället för megastjärnan Mancini. Om Mancini nu någonsin byttes ut dvs, var kanske snarare pojkvaskern Montella som fick lunka av.

På den tiden var det nog ingen som trodde att Chievo skulle bli den klubb de nu blivit, medan storklubbarna Sampdoria & Genoa skulle tvingas harva i Serie B under många år.
2011-04-13, 15:05
Bannlyst
Vivoli är en legend. Vilken jävla fröjd att läsa dessa inlägg.
2011-04-13, 15:34
Medlem
Citat:
Eller nej, var tvungen att kolla upp det där så det blir rätt innan Brille kommer & korrigerar det. Uruguays stjärnor från VM -90, Enzo Francescoli (en av världens bästa spelare) & den unge Daniel Fonseca, var i Cagliari före Tabarez kom dit som tränare.

Men Tabarez värvade säkert någon från Uruguay ändå eftersom Cagliari haft mängder med spelare därifrån genom åren. Så chansningen var god.
Fullständigt strålande inlägg som du levererar Och såklart chansningen var god.

Tabarez... Under VM var det många på den vackra ön som höll åtminstone lite på Uruguay både pga Tabarez och för att det spelarna därifrån har gott rykte hos oss som håller på Cagliari. Spelstilen är dessutom lätt överförd till Cagliari. Stenhårda men med bra teknik.

För min del så minns jag helst Enzo Francescoli, som 1984 blev utnämnd till Sydamerikas bästa spelare. Åren före honom hade följande spelare fått priset; Zico, Kempes, Maradona och Socrates. Hyfsade spelare, sedan urvattnades det till att endast delas ut till de som faktiskt spelade i Sydamerika.

Men som du nämner så följde en en mängd spelare efter under 1990-talet, inte minst pga tränarna Tabarez (två omgångar) och Perez. Samtidigt som Francescoli kom även Fonseca och Herrera, 1990. (Under VM 1990 då Tabarez faktiskt var tränare för Uruguay första gången så var naturligtvis Francescoli kapten. Italien slog ut dem.) Sedan följde Abeijon, O'Neill, Silva och inte minst Lopez som efter 12 säsonger slutade inför denna säsong och lämnade över kaptensbindeln till Conti. Jag har säkert glömt några, men då har de tydligen inte gjort tillräckligt intryck...
2011-04-13, 15:44
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ett tag under säsongen när värvningscirkusen kring Preziosi var som värst så började Fula Gubben jämra sig om att han nog valt fel "hobbylag". Det var nog ändå kul att det blev Genoa så att vi fick tillfälle att gräva ner oss i denna sköna, klassiska klubbs historia. Hade han valt Chievo så hade det ju inte funnits mycket att minnas. Inga kultiga VM-tjecker, VM-brassar eller VM-uruguayaner i alla fall.
Det är inte riktigt försvarbart att följa ett lag som har Preziosi som president. Vissa presidenter är skönt dumma i huvudet, men Preziosi är mest bara en ärkekuk.

Han har varit rätt lugn mot domaren den här säsongen, dock. Jag kommer ihåg när han var i Como och han lyckades övertala hela Comolaget att domaren var emot dom hela säsongen. Det var till och med några fans som hoppade på domaren under en match (mot Udinese eller liknande. 4522?). Han gjorde även någon leksak där det enda man gjorde var att slå på domare, har jag hört efteråt. Den lär nog inte finnas kvar på marknaden...

Samtidigt läste jag för någon månad sedan att Genoa vann den första fotbollsturneringen som någonsin spelades i Italien. Jag hade bara sträckt tankegångarna så långt att det var Pro Vercelli eftersom dom vann den första ligatiteln, men såklart spelade dom mindre turneringar under åren innan ligaspelet satte igång.
2011-04-13, 16:13
Medlem
Fula Gubbens avatar
Det är inget större tryck på Genoa-rapporteringen i Sverige, men jag läser allt jag ser och får nog säga att det varit väldigt lugnt kring klubben och Preziosi hela 2011. Det sista bråket jag hörde var när han satte en "3" i betyg på Luca Toni, och kallade sommarens 3 stor-värvningar för misslyckade... vilket egentligen bara är en korrekt analys. Ballardini har fått bra arbetsro, och jag tycker att det syns i lagets agerande också. Särskilt bra är det nu inte, men det krampaktiga och överambitiösa från i höstas är helt borta.

Det stämmer som Vivoli säger att det kändes riktigt segt att ha Genoa som hobby-lag under en period; det var som värst i början av Ballardini-eran när alla här (4522 undantaget) skyndade sig att tala om vilken värdelös tränare han var, samtidigt som det stod klart att Veloso var en flopp och att Toni skulle dra... inte kul. Men det vände någonstans i början på våren, och i samma veva så fick Fula Gubben en aha-upplevelse vad gällde både Milanetto och Marco "The real one" Rossi, efter att ha postat en del mindre genomtänkta saker om dem i höstas. Man lär sig med tiden.

Sista 2 månaderna med Genoa har varit rätt kul faktiskt; händelserika matcher, bitvis riktigt bra spel, och en tränare som lyckas vaska fram något enkelt och fungerande av något som nästan var total-havererat. Ångrar icke detta! Platsen i tabellen är helt i sin ordning -- jag vill ha mittenlag, eller lag strax över nedflyttning, som hobbyprojekt. Milan och Juventus och allt vad de heter har tillräckligt med bevakning redan.

- F.G
2011-04-13, 16:18
Medlem
Fula Gubbens avatar
Såg förresten reklambanners rulla förbi i TV-matchen i helgen på Artemio Franchi-stadion där det stod "Preziosi <någonting>". Skrattade gott åt detta -- för det är väl samme Preziosi? Han har ett finger med på plan även när Genoa inte ens spelar.

Daniel Fonseca skrev jag en hyllningsartikel om för ett par månader sedan... finns ett obetalbart Youtube-klipp där han gör 5 mål i samma match, och sätter i princip alla på exakt samma sätt... en iskall bredsida i hörnet. Fonseca gjorde alltid mål på det viset; en kyligare avslutare har man sällan sett. Däremot har man sett vackrare tanduppsättningar... Uruguay är inget fattigt land, så varför ser de allesammans ut som Moldavien i käften? Recoba, Fonseca, Suarez... även Cavani tror jag, innan han skaffade tandställning. Forlan har förstås ett vackert varggrin, men så är han ju rätt nyanländ europé också...

Det om detta.

- F.G
Senast redigerad av Fula Gubben 2011-04-13 kl. 16:23.
2011-04-13, 16:19
Medlem
Tydligen tjänar Ibra mer per år än hela Napolis startelva tillsammans. Han drar in cirka 12 miljoner €, Cavani som är bäst betald i Napoli 1,8 miljoner €.. Inte svårt att säga vem/vilka som gör mest skäl för sin lön

http://www.goal.com/en/news/10/italy/2011/04/12/2437822/milans-zlatan-ibrahimovic-earns-more-than-na

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in