Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
....
Motsätter mig inget av det du skriver, egentligen, men medan fanbärare i Inter, Juve och Milan för alltid kommer spela i en storklubb så gjordes Roma egentligen till en storklubb (eller åtminstone till en större klubb) under Tottis tid. Visst fanns det andra, men Bati, Cassano, Samuel, Emerson och alla andra spenderade några år där, men den röda tråden genom vår uppgång är naturligtvis Totti.
Gillar verkligen Zanetti, DP och Maldini, men exakt så har ju inte varit fallet för dom. Moratti, Agnelli och Berlusconi har ju liksom alltid sett till att mediokra spelare som Ronaldo, Weah, Zidane med flera funnits i klubbarna... Känns som en viss skillnad där.
Och hur mycket man än vill försvara de tre sistnämnda - de befann/befinner sig högst upp i näringskedjan, på toppen, både ekonomiskt och sportsligt. Totti däremot...
Men känns som jag argumenterar mot mig själv lite grann... Men inget svar är oxå ett svar, dvs Totti är störst i banderia-flocken.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Detta kan vara ett problem för speciellt "gudarna" i mitt första stycke, om det inte hanteras varsamt och snyggt. Särskilt känsligt blir det om klubben tas över av amerikanare. Viktigt att involvera Totti, och låta honom spela en roll i även framtiden. Jag inbillar mig att både amerikanarna och Sensi är tillräckligt kloka att inse detta.
Visst är det så, känslolösa kalla människor kommer in och domderar... Men som sagt, understryket och bekräftat, här är det inte någon "vanlig" bandiera vi snackar om. Hans stjärna har dalat, men han är den största i vår historia, en av oss (hmmm) och allt det där. Jänkare i klubben må vara omvälvande, men mobbas Totti då kommer någon hela jävla världen explodera. Seriöst. För skulle han vilja bli borgmästare, då skulle han bli det. Skulle han säga "hoppa", skulle i romanisti fråga "hur högt?" Och "hur många gånger?" Det har under många år skapats en direkt osund dyrkan för Totti, han har satts på ett piedestal som ingen annan. Seriöst och objektivt hittar jag ingen like i hela världen, och defintivt inte i Roma historiskt (men minns Martin Dahlin sket på sig när fansen stormade Trigoria efter att ha skickat Giannini).
1987 delades världens förmodligen mäktigaste supporterkonstelation Commando ultra curva sud upp i två läger, efter köpet av ex-lazialen Manfredonia. 23 000 personer delades upp i CUCS GAM (gruppo anti Manfredonia) och Vecchio CUCS. Efter det har kurvan under långa delar varit som en polsk riksdag och aldrig kunnat enats igen. Nu inte ens genom att sjunga sånger tillsammans.
Vad som skulle hända om Totti fick någon form av skit av ett gäng utlänningar vågar jag inte ens fantisera om.