Resultat: .
0%
röster
2011-01-09, 17:57
Medlem
Mortixs avatar
Skulle jag varit i Allegris skor nu skulle jag framförallt satsat på ett hitta ett nytt komplement till det centrala försvaret. Bonera håller verkligen inte, och Yepes? Come on. Skulle man inte kunna köpa in Matteo Ferrari? I Roma höll han iallafall som en fullgod ersättare, några år sedan visst. 31 år är ändå inte lastgammalt för en mittback. Anfallet ser hur som helst magiskt ut. Pato slarvar för mycket, men mål det kan han verkligen göra. Ibra och Cassano känns som en något svagare upplaga av Totti-Cassano anno 03-04. Heja Seedorf!
2011-01-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Från det ena till det andra, nu verkar det som att Mutu kan hamna i Cesena. Då är frågan Vivoli, går han till ett bättre eller ett sämre lag?

Frågan är kanske om Adrian Mutu egentligen har i ett större lag än Cesena att göra.

Jag fattar piken, starta gärna en egen tråd där ni kan braka loss rejält i det här ytterst ointressanta ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Får väl ta upp frågan här istället då, försökte i la liga forumet men de är helt efterblivna. Tänkte fråga någon där hur Getafe gjorde när de kom upp i högsta ligan, klubben startade ju som fan-klubb till Real. Var det läggmatcher mot Real eller lade man ner fan-grejen ganska fort? Undrar också ifall det finns några klubbar i Italien som har grundats som fan-klubb till ett annat lag, eller vad man ska säga, och som har lyckats relativt bra? Minst serie b tänker jag.

Jag har aldrig hört talas om något sådant. Överdriver du inte fan-klubbgrejen? Kan det inte vara så att klubben snarare startats i en stadsdel där det fanns stort intresse eftersom många höll på Real Madrid?

I Italien är det inte vanligt med storstadslag i serierna närmast under Serie A. Överhuvudtaget inga lag från städer som också har Serie A-lag. Även om Italien kan tyckas vara tätbefolkat så har man inte särskillt stora städer utan snarare mycket småstäder.

I Serie B är det bara Torino som är "lillebror" i sin stad.

I Serie C1 finns Hellas Verona ( ) som är numero due i stan. Även Atletico Roma som är en senare sammanslagning av två Rom-klubbar. Juve Stabia & Nocerina kommer från förorter till Napoli (Castellammare di Stabia resp. Nocera Inferiore). Fast Nocera Inferiore ligger närmare Salerno, hela regionen kring Vesuvio är sammanväxt. Vid ett vulkanutbrott är frågan vilken sida skiten väller ner på. Bägge två är väldigt gamla klubbar som dock aldrig varit något vidare.

Fabio Quagliarellas skada gör ju att han missar den skållheta drabbningen ikväll på San Paolo mot sitt gamla lag Napoli. Annars kallas han ju "kungen av Castellammare" då han kommer därifrån.
2011-01-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortix
Skulle jag varit i Allegris skor nu skulle jag framförallt satsat på ett hitta ett nytt komplement till det centrala försvaret. Bonera håller verkligen inte, och Yepes? Come on. Skulle man inte kunna köpa in Matteo Ferrari? I Roma höll han iallafall som en fullgod ersättare, några år sedan visst. 31 år är ändå inte lastgammalt för en mittback. Anfallet ser hur som helst magiskt ut. Pato slarvar för mycket, men mål det kan han verkligen göra. Ibra och Cassano känns som en något svagare upplaga av Totti-Cassano anno 03-04. Heja Seedorf!

Mario Yepes satt väl på bänken, eller? Jag tycker det borde vara han som går in i laget i första hand, före Bonera. Att Bonera var usel idag är ganska klart men han ställdes samtidigt i en rätt svår sits. På hemmaplan när man jagar i underläge kan man inte räkna med mycket hjälp från mittfältet & i vilket fall som så är det bara Gattuso som håller bra defensivt på mitten, även om den unge succéafrikanen jobbade på bra. Udinese är välkännt kontringsstarka & Milans ytterbackar gjorde sannerligen ingen höjdarmatch så allt var egentligen upplagt för att Bonera skulle falla igenom.

Men Nesta eller Yepes hade garanterat gjort det bättre.
2011-01-09, 19:48
Medlem
Mortixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Mario Yepes satt väl på bänken, eller? Jag tycker det borde vara han som går in i laget i första hand, före Bonera. Att Bonera var usel idag är ganska klart men han ställdes samtidigt i en rätt svår sits. På hemmaplan när man jagar i underläge kan man inte räkna med mycket hjälp från mittfältet & i vilket fall som så är det bara Gattuso som håller bra defensivt på mitten, även om den unge succéafrikanen jobbade på bra. Udinese är välkännt kontringsstarka & Milans ytterbackar gjorde sannerligen ingen höjdarmatch så allt var egentligen upplagt för att Bonera skulle falla igenom.

Men Nesta eller Yepes hade garanterat gjort det bättre.

Javisst, det är väl inget fel på Yepes egentligen. Stabil, men även han väldigt seg. Rutin är ett stort plus, men jag hade ändå hellre sett en något mer hungrig mittback som reserv. Kanske inte världens bästa exempel i Ferrari då, tror dock det hade kunnat fungera. Sen är jag säker på att avsaknaden av Abbiati i målet gjorde det hela än mer skakigt.
2011-01-09, 20:23
Medlem
Stålverks avatar
Citat:
I Serie C1 finns Hellas Verona ( ) som är numero due i stan.

För tillfället går det väl att kalla Hellas för nummer två i stan, sportsligt, men både traditionellt och intressemässigt är de störst, bäst (och vackrast). I Verona är Chievo laget som kommer från en liten förort och Hellas är stadens lag. Att Chievo bildades senare och bär samma färger som Hellas vet jag inte om det beror på att de såg upp till Hellas eller för att det helt enkelt är stadens färger (det senare är väl mer troligt).

Dock tror jag inte att något lag som når högsta ligan och bildades som ett fan-lag till ett annat skulle bry sig särskilt mycket om det när de väl är uppe. Getafes spelare idag är knappast de supportrar som en gång i tiden bildade klubben.
2011-01-09, 23:21
Medlem
F.D.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortix

Försvarsspelet har varit Allegris nackdel. I början av säsongen var Milans försvarsspel helt förfärligt men de blev bättre för varje match. Fast i matchen idag såg det likadant ut som i början av säsongen då man tappar mycket och hänger inte med när motståndaren kontrar.

Och Cassano spelar helt underbart. Så oego i sitt spel. Alltid kul och se han spela! Hoppas bara att det går bra för han i Milan.

Förklara gärna "Heja Seedorf".
2011-01-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Ni som säger att Toni kommer passa bra in i Juventus, dom har ju redan Amauri och Iaquinta som är snarlika spelartyper? Har nog aldrig sett Krasic slå ett inlägg utan han väljer hellre två andra vägar, antingen ta ett ryck ned mot kortlinjen och spela bollen snett inåt bakåt eller att lägga sig handlöst och hoppas på det bästa. Ytterbackarna i Sörensen, Grosso, De Ceglie, Grygera och så vidare är inte mycket bättre och deras bästa inläggsspelare i Pepe startar aldrig matcherna längre. Juventus smått desperata försök att hitta sin prima punta börjar bli hysteriskt roliga.

Norditalien-runkaren 4522 har onekligen en poäng här. Studera hur Napolis tre inläggssituationer kommer till, hur man hela tiden försöker få upp yttrarna i banan. Hur Dossena & Maggio sätter bollen nästan exakt tre meter framför Cavani & i ultimat hopphöjd ca 3 decimeter ovanför dennes längd.

Vid trean ser vi Lavezzis oerhörda förmåga att få bollen under kontroll & lösgöra sig i trängda lägen. Själv går han innåt i banan medan spelaren han söker (Hamsik) går utåt. Resultatet blir ett ypperligt läge att istället slå ett pressat inlägg. Och så har vi Edinson Cavani.....igen. På den passningen kan han välja mellan volley & språngnick. Han hade ju, för att yttrycka det milt, "nickat in sig" redan så vi fick se ännu ett skolboksexempel på det temat.

Juventus två centrar Amauri & Luca Toni såg man i ett flertal nicksituationer, men hur nära var de egentligen? Hur bra var lägena egentligen?

Dossena hade bra hjälp av Campagnaro med att bekämpa Krasic. Motståndet ur defensivt perspektiv i Krasic & Grygera var väldigt mycket sämre än senast (Zanetti & Maicon). Dossena är en nyckelspelare för Napoli som betyder mycket i anfallsspelet. Lägg därtill att Maggio solklart vann duellen med Simone Pepe på högersidan samt att Gargano & Pazienza kontrollerade mitten bra mot Aquilani & Marchisio.

Och så Ezequiel Lavezzi. Och Edinson Cavani.

Ja då är det upplagt för att den fullsatta stadion ska få gå hem nöjda.
2011-01-10, 01:14
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Hur bra är denne Cavani egentligen? Brukar kolla igenom målen varje omgång men har inte sett honom spela så värst mycket mer än i VM och i några få matcher i Napoli..men han verkar sjukt het för tillfället. Tillhör han topp 5-10 i världen just nu?
2011-01-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Hur bra är denne Cavani egentligen? Brukar kolla igenom målen varje omgång men har inte sett honom spela så värst mycket mer än i VM och i några få matcher i Napoli..men han verkar sjukt het för tillfället. Tillhör han topp 5-10 i världen just nu?

Inte utseendemässigt iaf. Han ser ut som en fyrkantig boll.
2011-01-10, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Inte utseendemässigt iaf. Han ser ut som en fyrkantig boll.
Ooooh så skön, inte ens bitter.

Ja, Cavani tillhör tveklöst toppskiktet!
2011-01-10, 10:39
Medlem
4522s avatar
Citat:
Norditalien-runkaren 4522 har onekligen en poäng här. Studera hur Napolis tre inläggssituationer kommer till, hur man hela tiden försöker få upp yttrarna i banan. Hur Dossena & Maggio sätter bollen nästan exakt tre meter framför Cavani & i ultimat hopphöjd ca 3 decimeter ovanför dennes längd.

Vid trean ser vi Lavezzis oerhörda förmåga att få bollen under kontroll & lösgöra sig i trängda lägen. Själv går han innåt i banan medan spelaren han söker (Hamsik) går utåt. Resultatet blir ett ypperligt läge att istället slå ett pressat inlägg. Och så har vi Edinson Cavani.....igen. På den passningen kan han välja mellan volley & språngnick. Han hade ju, för att yttrycka det milt, "nickat in sig" redan så vi fick se ännu ett skolboksexempel på det temat.

Juventus två centrar Amauri & Luca Toni såg man i ett flertal nicksituationer, men hur nära var de egentligen? Hur bra var lägena egentligen?

Dossena hade bra hjälp av Campagnaro med att bekämpa Krasic. Motståndet ur defensivt perspektiv i Krasic & Grygera var väldigt mycket sämre än senast (Zanetti & Maicon). Dossena är en nyckelspelare för Napoli som betyder mycket i anfallsspelet. Lägg därtill att Maggio solklart vann duellen med Simone Pepe på högersidan samt att Gargano & Pazienza kontrollerade mitten bra mot Aquilani & Marchisio.

Och så Ezequiel Lavezzi. Och Edinson Cavani.

Ja då är det upplagt för att den fullsatta stadion ska få gå hem nöjda.

I sanning. Jag kan dock sträcka mig till att Napoli, eller vänta nu, Cavani briljerade igår. Det var en riktig show från hans sida. En tripletta på skallen är nästan lika bra som Mihajlovic dito med frisparkar. Men bara nästan. Juventus backar var dock vilsna, riktigt vilsna, särskilt när man släppte till 1-0 och 2-0 var inte mycket bättre. Det tredje målet var dock en skänk från ovan och kändes riktigt läckert. Jag måste även medge att det är skönt och se att Dossena verkar ha hittat tillbaka till samma form som han hade i Udinese, innan han lämnade för Liverpool.

But still. Dacia > Lete (6-2 senaste två matcherna. )
Senast redigerad av 4522 2011-01-10 kl. 10:43.
2011-01-10, 11:01
Medlem
Mortixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.D.L
Försvarsspelet har varit Allegris nackdel. I början av säsongen var Milans försvarsspel helt förfärligt men de blev bättre för varje match. Fast i matchen idag såg det likadant ut som i början av säsongen då man tappar mycket och hänger inte med när motståndaren kontrar.

Och Cassano spelar helt underbart. Så oego i sitt spel. Alltid kul och se han spela! Hoppas bara att det går bra för han i Milan.

Förklara gärna "Heja Seedorf".

Tja, jag menar väl helt enkelt att jag fortfarande gillar Seedorf trots gårdagens halvdana insats.

Tycker att det är fel sätt att agera av Curva Sud när man buar ut en spelare som gjort såpass mycket för klubben, å andra sidan så var det ju verkligen inte en bra insats från Seedorfs sida och vid underläge 1-3 så är väl inte applåder att vänta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in