Citat:
Ursprungligen postat av
qhz.
Skön dag vi har framför oss med gli Azzuris lottning i VM som följs av Bologna - Juventus ikväll.
---
Apropå Ultras och hela den baletten så har nu folk från den italienska regeringen (prefekten för inrikesministeriet) rest till Polen för att diskutera med deras dito. Man gör allt man kan för att hjälpa de 22 av dom 150 laziali som fortfarande sitter inspärrade. Det är sjukt att det kan få gå till så här. När det är uppe på regeringsnivå så handlar det inte längre om några supportrar som misskötts sig lite. Det här verkar vara otroligt komplext. Hoppas att dessa 22 Lazio-grabbar får den hjälp dom behöver och att dom snart är tillbaka i Italien.
Laziali har startat en fond för att bidra till rättegångskostnaderna för de som blivit kvar i Polen. Igår var det uppe i fina €11,000. Även Napolis curva A och B har samlat in €2000. Så jäkla fint.
Italien lottades nyligen in i VM-grupp D:
- Uruguay
- England
- Italien
- Costa Rica
Jag tycker att det känns ovisst. Uruguay tog sig till VM via play-off mot Jordanien, som man slog med 0-5 på bortaplan, för att sedan spela 0-0 hemma på italienskt manér. De ser kanske inte fullt så starka ut som de gjort tidigare. Min gamla favvospelare Diego Lugano sitter numer på bänken i West Bromwich bakom Jonas Olsson... Men man har Cavani och Suarez.
England har spaggarna jämn statistik mot över åren: 9 vinster, 7 oavgjorda och 8 torskar. Man möts i tropiskt värme på en arena i Amazonas, och matchen spelas kl. 03:00 svensk tid. England är ett oförutsägbart lag som jag nästan ser som en joker i såna här sammanhang numer. Om spelarna kan hålla sig borta från skapa intriger genom att knulla varandras fruar så kan engelsmännen gå långt.
Costa Rica borde man avfärda enkelt - tänkte jag spontant. Men den enda gången man har mötts vann Italien bara med 1-0.
---------------
Blir eventuellt Bologna-Juventus för egen del ikväll. Juve kommer dock troligtvis ha mest fokus på kommande Champions League-möte i Istanbul, och Bologna kommer väl mest kämpa för att få med sig en pinne. Men vafan, Quaggan spelar!