Resultat: .
0%
röster
2012-11-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Under Vazquez två säsonger där blev man 5:a & 3:a, detta som nykomling. Andra säsongen (91/92) gick man dessutom till final i UEFA-cupen där man mötte Ajax. Egentligen förlorade inte Torino utan på den tiden avgjordes finalen med hemma & bortamöte. Det blev 0-0 & 2-2 så Ajax vann på fler bortamål. Man var alltså en hårsmån från att vinna UEFA-cupen.

För att krydda historien ytterligare. Kan ni gissa vilka man slog ut i semin? Man mötte Vazquez gamla lag Real Madrid & vann. Det är det här jag vill påvisa att på den tiden gick det inte att köpa ihop All Star-lag fulla med utlänningar utan ofta spelade världsstjärnorna i ett mindre lag som Torino eftersom det bara fanns plats för tre utlänningar.

I UEFA-cupfinalen mot Ajax 1992 hade Torino alltså spanjoren Vazquez, brassen Casagrande & belgaren Enzo Scifo som utländska stjärnor.

Jag tänkte faktiskt att vi skulle titta närmare på UEFA-cupen 91/92 då FB-profilen Fula Gubbens hobbylag Genoa & Torino var rejält igång.

Semifinalerna var alltså Torino-Real Madrid & Genoa-Ajax. Det hela slutade med att Ajax tog hem det. Ajax som hade ett ungt, lovande lag där svenske Stefan Pettersson var stjärna på topp tillsammans med superlöftet Dennis Bergkamp. Pettersson gjorde 77 mål på 151 matcher för Ajax så han var stor i Holland. I landslaget fick han dock aldrig riktigt till det. Bara 4 mål på 31 landskamper.

Finalen spelades med dubbelmöte & det blev 2-2 & 0-0 så Torino fick egentligen inte stryk. Säsongen innan var Torino nykomling i Serie A så man hade väl inte det mest namnkunniga laget sett till italienarna, de tre utlänningarna blev nyckelspelare. Man hade dock den tidens supertalang Gianluigi Lentini som strax efter finalen blev världens genom tiderna dyraste spelare när han värvades till Berlusconis Milan.

De tre utlänningarna var:

Martin Vazquez (Spanien). Egentligen hette han Rafael Martin Vazquez men jag fattade aldrig vilket som var tilltalsnamnet:

http://www.google.se/imgres?q=rafael+martin+vasquez&hl=sv&sa=X&biw=1366 &bih=642&tbm=isch&prmd=imvnso&tbnid=rfZnjxg80uQBoM :&imgrefurl=http://www.fotolog.com/deportivo_paul/52318042/&docid=29oPLmxtYD7ZpM&imgurl=http://spd.fotolog.com/photo/45/46/75/deportivo_paul/1253846521360_f.jpg&w=382&h=500&ei=6JyeUKnID8X44QS 0l4HwCA&zoom=1&iact=hc&vpx=1052&vpy=127&dur=246&ho vh=257&hovw=196&tx=104&ty=157&sig=1032799809063476 32093&page=1&tbnh=157&tbnw=122&start=0&ndsp=19&ved =1t:429,r:5,s:0,i:83

Enzo Scifo (Belgien)

http://worldcupfifa14.tripod.com/id40.html

Walter Casagrande (Brasilien)

http://richardpurnell.files.wordpress.com/2011/04/casagrande_brasil_cromo.jpg

Kompletta uppställningar från finalen har ni här:

http://en.wikipedia.org/wiki/1992_UEFA_Cup_Final

Ni ser alltså att man satsade på den store (1.91m) Casagrande som ensam centertank & target. Bakom honom låg tre (!) spelgenier & kreatörer i Lentini, Scifo & Vazquez. Som defensiva mittfältare hade man Giorgio Venturin & Roberto Mussi som var riktiga grovjobbare. Blanda inte ihop Mussi med Muzzi som är en helt annan spelare. Casagrande betyder som bekant stort hus & han var en gigant men jag vill minnas att han även hade riktigt skön bollbehandling, annars hade han aldrig fått spela i Brasiliens landslag. Han gjorde som ni ser bägge målen i finalen.
2012-11-10, 20:02
Medlem
Fula Gubbens avatar
Grazie Vivoli, mycket intressant läsning här och även tidigare inlägg om Carlos Aguilera m m.

Enzo Scifo minns nog en del, ruskigt bra spelare som var dominant i Belgiens ypperliga lag i VM 1986 då man gick så långt som till semifinal om jag minns rätt. På den tiden fanns det ingen kabel-TV eller fulstreamar, så ville man kolla in en spelare fick man hoppas att dennes lag gick långt i någon av de internationella cuperna, vilka (normalt) sändes på såsse-TV. Är dock relativt säker på att jag missade Torinos final '92, möjligen för att den inte sändes -- UEFA-cupen var låg prio och aldrig "garanterat" säker att visas, om inte IFK Göteborg var i luften vill säga. 1992 var jag redan inne på italiensk fotboll så hade Torino visats hade jag säkerligen kollat. Ja ja, lite sent att gråta över missade matcher 20 år senare... men kul att Toro har en god internationell merit av så modernt snitt!

Lentinis tragikomedi kunde man följa i de tidiga svenska TV-sändningarna från Serie A, där Milan förstås var prioriterade varje helg. Som vi redde ut för något år sedan så bollades Serie A runt mellan SVT, TV4 och TV3 innan Stenbeck bestämde sig för att TV3 och Uno Kryss Due var det som gällde. Har klara minnen av Lentini i rödsvart dress och hur chockade alla var över övergångssumman... och sen var det visst någon bilolycka...och så småningom eftermälet "historiens flopp-värvning". Trodde man då!

Alltså, Martin Vasquez var ju också en helt suverän spelare, dessutom med ett ståtligt skägg. Minns att jag såg ett par matcher med honom och blev rejält impad, det kan ha varit under Torino-eran. Trodde Vasquez skulle bli dominant i någon VM-turnering men så blev det inte.

Med två gamle Fula Gubben-favoriter som Scifo och Martin Vasquez (man sa aldrig bara Vasquez utan alltid "Martin Vasquez", precis som Vivoli är inne på) i samma Torino-lag så inställer sig frågan varför man inte blev Toro-diggare blev redan då. Men det var väl den där bristen på live-TV-bilder som gjorde det... 2 minuters-klipp med Janne Lorentzon i Sportspegeln räcker ingen vart, man måste se 2-3 hela matcher för att överhuvudtaget kunna ha en åsikt.

Forza Toro!
2012-11-10, 20:13
Medlem
Fula Gubbens avatar
Tycker inte ni ska gråta över Roberto Baggios öde, han skrev in sig i historieböckerna VM '94, betraktades som världens bästa spelare, räddade Italien med en räcka klassiska mål, och har ett VM-silver i byrålådan. Detta är en mycket framgångsrik spelares meriter, och inget annat.

Gianfranco Zola däremot...
2012-11-10, 20:20
Medlem
Alla är kanske inte lika intresserade av nostalgi så jag postar ett kort & ett långt klipp så kan man välja vilket man vill se. Det korta klippet visar bara Wim Jonks drömmål på långskott för Ajax i finalen. Det långa klippet är 10 min långt & sprängfullt av Torino-nostalgi & känslor från semin mot Real Madrid & finalen mot Ajax med bilder på Vazquez, Lentini, Scifo men framförallt Casagrande. Även lite intervju med tränaren Emiliano Mondonico & kaptenen Roberto Cravero. Kolla in publiken som är fanatiskt.

I andra matchen mot Ajax (0-0) så hade Casagrande en nick i stolpen, Roberto Mussi ett skott i stolpen & Gianluca Sordo ett skott i ribban. Så visst fan var det otroligt nära att Torino vann. När man kollar klippet tycker man nästan synd om dom.

Korta klippet (33 sek) med Jonks mål. Han spelade senare med Inter. Hade ett ruggigt tillslag.

http://www.youtube.com/watch?v=fW5opSkLfsM

Långa klippet (10 min) med semi & finalbilder.

http://www.youtube.com/watch?v=kyGxFAMuw3c
2012-11-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

Alltså, Martin Vasquez var ju också en helt suverän spelare, dessutom med ett ståtligt skägg. Minns att jag såg ett par matcher med honom och blev rejält impad, det kan ha varit under Torino-eran. Trodde Vasquez skulle bli dominant i någon VM-turnering men så blev det inte.

Martin Vazquez & hans Spanien var ju grymma i VM-90 men Jugoslavien hade ju Dragan Stojkovic som gjorde en historiskt klassisk drömmatch i Verona & därmed var Spanien utslaget. Fan vad gärna man skulle vilja ha den matchen på video.

Återpostar därför mitt inlägg om den matchen eftersom jag var nöjd med hur jag fick till storyn om problembarnet Stojkovic som på omvägar sedermera hamnade i Verona igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Från Bentegodi till San Nicola tillbaka till Bentegodi

2012-11-10, 20:36
Medlem
Fula Gubbens avatar
Satan vilka bilder, jag satt och retade upp mig så här 20 år senare... den här förlusten måste ha varit oerhört tung och svårsmält för Torino. Ajax vinner alltså guld på fler bortamål efter att ha gått in och fegspelat på hemmaplan, samtidigt som Torino har 2 stolpträffar och 1 ribbträff.

Vi noterar för övrigt Stefan Pettersson i Ajax-dressen. Samt en ruskig hockeyfrilla på Casagrande, och en perfekt "frisörsreklam"-frisyr på Scifo, inte helt olik Bebetos välfönade hjälm i VM '94.
2012-11-10, 20:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
Martin Vazquez stavar alltså med två "z" ovanligt nog, jag försökte med den vanliga stavningen ovan men icke.

Rannsakar mitt minne, och jag tror att det var så att jag hade sett och blivit impad av Martin Vazquez i någon match kort innan VM '90, och sedan gick han in och ägde i VM men Spanien åkte ändå ut som Vivoli beskriver det ovan, och jag minns att jag tyckte att det var synd och skam att man därmed gick miste om mera Vazquez.

Lite grann som när Uruguay åkte ut med knapp marginal VM '02, vilket betydde att man inte fick se något mer av Alvaro Recoba, som under de 3 gruppmatcherna spelade bitvis lysande fotboll i en ny roll som regista. Återigen hängde det på ett enda mål, i den klassiska (i Fula Gubbens värld) drabbningen Uruguay-Senegal... samma Senegal som sedan slog ut Sverige.

Nu drar kvällsmatchen igång, åter till 2012.
2012-11-10, 20:59
Medlem
Fjodorovs avatar
Apropå Dragan Stojkovic och hans insats mot Spanien så finns klippet på enbart hans insats uppe på tuben. https://www.youtube.com/watch?v=cJnPXwXrWSc

Målen kommer vid 2:20 och 3:30

Kommentatorerna är klockrent nog Japanska och Stojkovics bollkontroll, passningar och framförallt dribblingar får spanjorerna att framstå som lata rent defensivt, en tempoökning så var han förbi helt enkelt.

För att spä på ryktet än mer om hans strulighet så skall han också ha vägrat att bli utbytt i en match. Han skall helt sonika låtsas som om han inte såg att hans nummer visades upp på tavlan. Det fanns en artikel i ett väldigt gammalt Goal-nummer från 98/99 i samband med någonting viktigt (kommer inte ihåg vad)
2012-11-10, 22:32
Medlem
Sia-Inters avatar
Ville bara tipsa om att jag, Wilbacher och många andra var med och startade SoloCalcio.se idag. En sida som förhoppningsvis kan ge alla Calcioälskare i Sverige ett andra hem, utöver denna lyxlya! Titta in och kom gärna med feedback.

Forza calcio
2012-11-10, 22:36
Medlem
Ferry31s avatar
Härligt att det görs lite tidsresor i tråden
2012-11-10, 22:49
Medlem
För de som vill fortsätta kolla nostalgi från UEFA-cupen 91/92 så går vi vidare med att titta på semifinalen där Ajax besegrade Genoa. Notera den tidstypiska pyrotekniska dimman som var standard för kvällsmatcher på Luigi Ferraris. Stefan Pettersson ger bortalaget ledningen redan i första minuten så Genoa fick sig en stjärnsmäll direkt. Bryan Roy gav även Ajax 2-0. Denne Roy skulle kort senare kontrakteras av Foggia där han blev en nyckelspelare i det uppstickarlag lett av Zdenek Zeman som skulle betecknas "Zemanlandia" efter sin speciella spelstil.

Det lilla krutpaketet från Uruguay, Carlos Aguilera tog dock Genoa tillbaka in i matchen med två mål. Men nog fan gör Ajax sen mål i slutminuterna genom Aron Winter, även han stor spelare i Italien sen hos Lazio & Inter. 3-2 till Ajax.

I returen tog Genoa ledningen genom en anfallare som hette Maurizio Iorio. Man var alltså nära att nå finalen. En ung Dennis Bergkamp kvitterade dock, 1-1. Ännu en holländare med framtid i Italien alltså.

I klippet får ni stå ut med att en Ajax-historiker snackar en del. Lite tråkigt när man inte förstår holländska. Även Aron Winter snackar en del men hoppas att ni tycker det är småkul att se honom igen även om man inte fattar språket.

6 min långt klipp från Genoa vs Ajax 1992:

http://www.youtube.com/watch?v=3XFjBxIWPOQ
2012-11-10, 23:31
Medlem
Vi kan titta lite på Ajax vinnande lag från 91/92. Av de spelare som startade eller satt på bänken i finalen mot Torino så hamnade hela 8 st i Italien senare.

Wim Jonk (Inter)
Aron Winter (Lazio & Inter)
John Van't Schip (Genoa)
Dennis Bergkamp (Inter)
Michel Kreek (Padova & Perugia)
Bryan Roy (Foggia)
Marciano Vink (Genoa)
samt reservmålvakten Edwin Van der Saar (Juventus)

Av dessa får man nog säga att Aron Winter lyckades bäst. Han spelade i Serie A 92-99 & var tongivande i både Lazio & Inter. Bryan Roy var ju såklart en succévärvning för Foggia då de blev en verklig uppstickare i Serie A. Wim Jonk sågs väl som en mittfältare av mycket hög klass under några år.

John Van't Schip är väl ganska bortglömd idag men han gjorde faktiskt 107 matcher för Genoa & 41 landskamper för ett Holland som ju var bland världens bästa landslag. Tyvärr fick han avsluta karriären i Serie B när laget chockartat åkte ur. Hans märkligaste merit var därför en titel i något som hette Coppa Anglo-Italiana. En turnering som arrangerades på den tiden mellan lag i Serie B & den engelska andradivisionen. En besynnerlig turnering som lades ner eftersom matcherna så ofta urartade i slagsmål. Van't Schip fick i alla fall kröna karriären med en titel med Genoa. Tror väl knappast att han har den medaljen hängande framme direkt idag.

Dennis Bergkamp & Edwin Van der Saar fick såklart störst karriärer & blev de största namnen. Bergkamp misslyckades dock med att sätta avtryck hos Inter. Han klarade inte av pressen att spela för en toppklubb i Italien. Han upplevde det som för kaotiskt & ångesten syntes på hans agerande på planen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in