2010-07-08, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
På Apostlarnas tid så fick lärjungarna ljus allteftersom di mognade till ock kunde förstå djupare ting, samma gäller idag.

Jaha, så klyftigt av Jesus! Och ondskefullt, ungeför som Scientologin. Skulle han berätta allt från början skulle alla bara säga, glöm det Jesus, du ljuger! Men om han arbetar in sina ondskefulla ideer med tiden, kan han sno åt sig mer pengar till sin organisation.

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Men är du ute efter "gamla sanningar", då är du bara ute efter att tillfredsställa dig själv och inte ödmjukt först det Jesus ger oss.

Vad har Jesus gett oss? Ingenting, han är en icke existerande figur påhittad för 1700 år sedan.
Citera
2010-07-08, 17:35
Medlem
Barkerns avatar
Jehovas Vittnen tror ju att 'de goda nyheterna om riket' (Matt. 24:14) syftar enbart på vittnenas förkunnelse att Guds rike upprättades i de osynliga himlarna år 1914. Det evangelium som förkunnas av andra till bekännelsen kristna samfund har därför aldrig varit det sanna evangeliet. I Vakttornet för den 15 augusti 1981 hette det till exempel: "Låt den som av hjärtat är ärlig få jämföra det slags predikande av evangeliet om Riket som kristenhetens olika religiösa system utfört under århundradenas lopp med det slags predikande som Jehovas vittnen utfört sedan första världskriget slutade år 1918. De är av två skilda slag. Det som Jehovas vittnen förkunnat har verkligen varit ett 'evangelium' eller 'goda nyheter', eftersom de förkunnat att Guds himmelska rike upprättades vid slutet av hedningarnas tider år 1914, då Guds Son, Jesus Kristus, insattes på tronen."

Men aposteln Paul säger själv att:
"Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Däremot är det några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse. Det vi redan har sagt säger jag nu än en gång: om någon predikar evangelium för er i strid med vad ni har tagit emot, så skall han vara under förbannelse."

Uppenbarligen finns det något mycket oroande i Jehovas Vittnens förkunnelse.

Men nu ska vi inte komma bort från trådens ämne, att hitta en Watchtower Library
Swedish på CD . Vänliga kristna människor, Hjälp mig!!! Skicka ett meddelande
till mig om ni har Watchtower Library på svenska och kan dela en kopia med mig,
lättast via internet.
Senast redigerad av Barkern 2010-07-08 kl. 17:38.
Citera
2010-07-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkern
Jehovas Vittnen tror ju att 'de goda nyheterna om riket' (Matt. 24:14) syftar enbart på vittnenas förkunnelse att Guds rike upprättades i de osynliga himlarna år 1914. Det evangelium som förkunnas av andra till bekännelsen kristna samfund har därför aldrig varit det sanna evangeliet. I Vakttornet för den 15 augusti 1981 hette det till exempel: "Låt den som av hjärtat är ärlig få jämföra det slags predikande av evangeliet om Riket som kristenhetens olika religiösa system utfört under århundradenas lopp med det slags predikande som Jehovas vittnen utfört sedan första världskriget slutade år 1918. De är av två skilda slag. Det som Jehovas vittnen förkunnat har verkligen varit ett 'evangelium' eller 'goda nyheter', eftersom de förkunnat att Guds himmelska rike upprättades vid slutet av hedningarnas tider år 1914, då Guds Son, Jesus Kristus, insattes på tronen."

Men aposteln Paul säger själv att:
"Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Däremot är det några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse. Det vi redan har sagt säger jag nu än en gång: om någon predikar evangelium för er i strid med vad ni har tagit emot, så skall han vara under förbannelse."

Uppenbarligen finns det något mycket oroande i Jehovas Vittnens förkunnelse.

Men nu ska vi inte komma bort från trådens ämne, att hitta en Watchtower Library
Swedish på CD . Vänliga kristna människor, Hjälp mig!!! Skicka ett meddelande
till mig om ni har Watchtower Library på svenska och kan dela en kopia med mig,
lättast via internet.

Du har ett pm....
Citera
2010-07-09, 03:39
Medlem
Barkerns avatar
Besvarat!
Citera
2010-07-30, 10:47
Medlem
Barkerns avatar
Nu finns Jehovas vittnens CD Watchtower Library - Svenska på Piratebay.

http://thepiratebay.org/torrent/5691977/Watchtower_Library_2009_Swedish_-_Svenska

och på originalspråket

http://thepiratebay.org/torrent/5657544/Watchtower_Library_2009_-_English

Som dom säger, sliter dom med hälsan!!!
Citera
2010-07-31, 04:49
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Har du nåt exempel på att lärjungarna ändrade sitt budskap allt eftersom de fick nytt ljus?

JV har ändrat sitt budskap många ggr.
Om ett budskap måste ändras, var det förra budskapet nånsin sanning?
Om det var det, varför överge en rätt uppfattning?
Om det inte var det, varför lärde de ut osanning?
Vetenskapen lärde ut att jorden var platt. Varför övergav vetenskapen den lärdomen? Vad är det som säger att inte alla astronauter har använt sitt jälva photoshop och redigerat ihop jordens kanter för att sen visa nasas intresseklubb?
Citera
2010-07-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Vetenskapen lärde ut att jorden var platt. Varför övergav vetenskapen den lärdomen? Vad är det som säger att inte alla astronauter har använt sitt jälva photoshop och redigerat ihop jordens kanter för att sen visa nasas intresseklubb?

Vad är din poäng?
Har vetenskapen alltid påstått att allt de lär kommer från Gud?
Det har JV gjort.
Citera
2010-07-31, 15:08
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Gammal sanning.... Få se ett enkelt exempel....
"Hjärnans storlek är alltid (direkt eller relativt till kroppsstorleken) proportionell till intelligensen"

Precis... på den tiden som detta sades trodde de så. Gamla sanningar är alltid skåpmat som man kan titta på i ren kuriosa om man vill, men det avspeglar inte dagens åsikter. Det är bara att se på vad de sa förr inom kristenheten... helt horribla saker som ingen vill kännas vid.

Martin Luther hade åsikter som inte är acceptabla alls, trots detta så är det ingen som tar upp hans åsikter och granskar dem och anklagar Svenska kyrkans präster idag för dessa åsikter. Alla kyrkor har samma problem... och det beror på att vanligt folk trodde lika dant som de gjorde som sa det eller skrev det, för det var den allmänna åsikten. Kanske inte kul att inse, men det är väl bättre att göra det än att vara ovetande och tro att allt var lika dant förr som det är nu.

http://freetruth.50webs.org/C4a.htm
Citera
2010-07-31, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Precis... på den tiden som detta sades trodde de så. Gamla sanningar är alltid skåpmat som man kan titta på i ren kuriosa om man vill, men det avspeglar inte dagens åsikter. Det är bara att se på vad de sa förr inom kristenheten... helt horribla saker som ingen vill kännas vid.

Martin Luther hade åsikter som inte är acceptabla alls, trots detta så är det ingen som tar upp hans åsikter och granskar dem och anklagar Svenska kyrkans präster idag för dessa åsikter. Alla kyrkor har samma problem... och det beror på att vanligt folk trodde lika dant som de gjorde som sa det eller skrev det, för det var den allmänna åsikten. Kanske inte kul att inse, men det är väl bättre att göra det än att vara ovetande och tro att allt var lika dant förr som det är nu.

http://freetruth.50webs.org/C4a.htm

En stor skillnad är att jag inte kan minnas att varken Martin Luther eller Svenska kyrkan har sagt att alla som inte i varje detalj tror exakt som de gör kommer att förintas av Gud.
Ännu mer problematiskt blir det när man först säger att alla måste tro på en viss förklaring som en sanning direkt från Gud.
Sen ändrar man åsikt och då måste alla lämna den förra sanningen och anta den nya för att inte misshaga Gud.
Var det Gud som ändrade åsikt?
Eller var det bara en mänsklig åsikt som aldrig kom från Gud trots att de påstod det?
Om den gamla sanningen var en mänsklig åsikt vilka bevis finns det för att den nya sanningen kommer från Gud?
Citera
2010-07-31, 15:56
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
En stor skillnad är att jag inte kan minnas att varken Martin Luther eller Svenska kyrkan har sagt att alla som inte i varje detalj tror exakt som de gör kommer att förintas av Gud.
Ännu mer problematiskt blir det när man först säger att alla måste tro på en viss förklaring som en sanning direkt från Gud.
Sen ändrar man åsikt och då måste alla lämna den förra sanningen och anta den nya för att inte misshaga Gud.
Var det Gud som ändrade åsikt?
Eller var det bara en mänsklig åsikt som aldrig kom från Gud trots att de påstod det?
Om den gamla sanningen var en mänsklig åsikt vilka bevis finns det för att den nya sanningen kommer från Gud?

Jag gissar att de som är medlemmar i JV inte själva önskar att alla som inte tror som dem kommer att förintas. För om de önskar det så är de ju hjärtlösa. Och de som jag har träffat är inte det. Deras problem är att deras teologiska tolkning leder dem dit i deras tro, inte att de själva vill att det ska ske.

Jag tror att de faktiskt önskar att ett mirakel skulle ske och att alla goda människor på jorden (som faktiskt de allra flesta ändå är då de gör sitt bästa efter de omständigheter som de har) skulle komma till himlen eller den nya jorden eller något liknande som innebär något gott och välsignat för dem. Man behöver inte alltid tro det värsta om människor.

Lika lite som jag tror att Luther skulle ha illvilliga avsikter trots hans horribla uttalanden. Jag tror snarare att han gjorde sitt bästa och jag vet att han hoppades på att alla människor skulle få chansen till att komma till himlen.

http://blogg.aftonbladet.se/7097/2009/02/1112272
Senast redigerad av Mormonlady 2010-07-31 kl. 16:01.
Citera
2010-07-31, 16:36
Medlem
Citat:
Jag gissar att de som är medlemmar i JV inte själva önskar att alla som inte tror som dem kommer att förintas. För om de önskar det så är de ju hjärtlösa. Och de som jag har träffat är inte det. Deras problem är att deras teologiska tolkning leder dem dit i deras tro, inte att de själva vill att det ska ske.

Jag tror att de faktiskt önskar att ett mirakel skulle ske och att alla goda människor på jorden (som faktiskt de allra flesta ändå är då de gör sitt bästa efter de omständigheter som de har) skulle komma till himlen eller den nya jorden eller något liknande som innebär något gott och välsignat för dem. Man behöver inte alltid tro det värsta om människor.

Lika lite som jag tror att Luther skulle ha illvilliga avsikter trots hans horribla uttalanden. Jag tror snarare att han gjorde sitt bästa och jag vet att han hoppades på att alla människor skulle få chansen till att komma till himlen.

Det finns många medlemmar som längtar tills Gud tar bort alla "onda" från jorden. De är ju förtjänta av död. Och när ngn svarat på ett dumt sätt i tjänsten så kan kommentaren från JVt efteråt vara att "jaja vi får väl se hur kaxig den där är när han/hon ligger som gödsel på marken". Även om enskilda medlemmar kan hoppas att ickeJVn ska överleva Harmageddon, så är det INTE så Organisationen lär. Så deras åsikter betyder inget. Enligt deras egna ledare har de fel.
Citera
2010-07-31, 21:00
Medlem
Citat:

Jag har aldrig träffat ett JV som anser att majoriteten av människorna är goda.
De tror att den stora majoriteten kommer att förintas av Gud och att de förtjänar det.
Visst finns det många JV som hoppas att goda människor som de känner ska få överleva.
Men de är säkra på att deras enda chans är att bli JV.
Om de inte blir det är det deras eget fel att de dödas av Gud enligt JV's tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in