2010-06-29, 15:18
Medlem
Barkerns avatar
Finns det någon vänlig själ som kan dela med sig en kopia av Watchtower Library Swedish CD-n? Jag håller på och studerar Vakttornets kronologiska beräkningar och skulle behöva gå igenom gamla Vakttornsnummer.

Kanske lägga upp en torrent på Piratebay för att göra många glada?

Tackar på förhand för tips och hjälp.
Citera
2010-06-29, 15:26
Medlem
schabo-labos avatar
Wow jag kan inte hjälpa dig med din förfrågan, men vill gärna ta del av dina kronologiska beräkningar när du är klar.
Citera
2010-06-29, 15:27
Medlem
gb85s avatar
Kan du inte bara knalla ner till deras lokal och be att få en?
Citera
2010-06-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Kan du inte bara knalla ner till deras lokal och be att få en?

Du kan nog som icke-Jv få ta del av denna litteratur....medlemmar av Jv däremot ska helst inte läsa om Jv:s hattande av sin tro genom historien...
Citera
2010-06-29, 18:08
Medlem
Barkerns avatar
Jag frågade en nära släkting som är medlem i Jehovas Vittnen men blev nekad en CD. Efter att ha googlat lite verkar det som om man ska vara döpt medlem för att få ut en CD med Watchtower Library Swedish. Därför hoppas jag på något ex-JV eller ett vittne som kan tänka sig att zippa en kopia eller skapa en torrent till en efterforskande person.

Vad jag håller på med är att gå igenom Carl-Olof Jonssons material om "hedningarnas tider" och vill kolla upp vad Vakttornet har publicerat i frågan, inte bara de tidningar som refereras till i boken Slutade hedningarnas tider 1914.

Hoppas därför på Flashback community's hjälp att skaka fram en svensk CD
Citera
2010-06-30, 20:39
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Du kan nog som icke-Jv få ta del av denna litteratur....medlemmar av Jv däremot ska helst inte läsa om Jv:s hattande av sin tro genom historien...
Du menar att de har gjort skivan för alla icke-JV?
Jag tror snarare det är så att den i första hand är skapad för medlemmar (en god medlem ifrågasätter ju iaf inte något så det är inte ett problem) men en utomstående som säger sig vilja undersöka tron lär ju absolut få ett ex, eller åtminstone låna om så önskas.

@TS, jag kan nog ev. skaka fram ett ex. Har ju familjemedlemmar som är djupt insyltade, och då menar jag djuuuupt. Ska kolla om dom kan "köpa ut" åt mig
Ett annat förslag är ju att ringa huvudkontoret Sverige och be nån ansvarig att svara på dina frågor. Du lär ju garanterat få ett mkt uttömmande svar och slipper forska själv. Men men jag återkommer via pm om jag lyckas.
Citera
2010-07-01, 16:51
Medlem
Citat:
Du menar att de har gjort skivan för alla icke-JV?
Jag tror snarare det är så att den i första hand är skapad för medlemmar (en god medlem ifrågasätter ju iaf inte något så det är inte ett problem) men en utomstående som säger sig vilja undersöka tron lär ju absolut få ett ex, eller åtminstone låna om så önskas.

@TS, jag kan nog ev. skaka fram ett ex. Har ju familjemedlemmar som är djupt insyltade, och då menar jag djuuuupt. Ska kolla om dom kan "köpa ut" åt mig
Ett annat förslag är ju att ringa huvudkontoret Sverige och be nån ansvarig att svara på dina frågor. Du lär ju garanterat få ett mkt uttömmande svar och slipper forska själv. Men men jag återkommer via pm om jag lyckas.

Ja det är rätt märkligt om man gör denna skiva i så fall? Men troligtvis är det på känt Jv-maner redigerat i efterhand så man ska nog kolla uppgifter mot originalskrifter för att se om detta hänt...i vilket fall som helst så ses inte rotande i Jv:s tidigare litteratur med blida ögon från ledningen...
Citera
2010-07-01, 17:29
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja det är rätt märkligt om man gör denna skiva i så fall? Men troligtvis är det på känt Jv-maner redigerat i efterhand så man ska nog kolla uppgifter mot originalskrifter för att se om detta hänt...i vilket fall som helst så ses inte rotande i Jv:s tidigare litteratur med blida ögon från ledningen...
Man får nästan känslan av att du är lite bitter
Klart att "dom" får läsa gamla böcker om dom vill, det är nog mer syftet med läsningen man ifrågasätter isf. Om en medlem börjar läsa tidigare publikationer för att hitta fel så ter det sig ganska troligt att denne inte kommer vara medlem länge till. Flera i min familj läser regelbundet äldre publikationer, en av dom har i princip allt som organisationen gett ut, ink vakttornet och vakna från första utgåva och framåt. Men syftet med läsningen är inte att leta fel utan att det är skoj, vilket tydligen är ok, även för ett helylle-vittne.
Det är ju allmänt känt att tron har ändrats under årens lopp, så det är ju inte direkt svårt att hitta fel och brister, men detta är ju så klart åtgärdat mha nya förståelse. Så poängen med att rota i gammal litteratur, för att hitta motsägelser och fel förstår jag inte riktigt.

EDIT: Nej jag är inte medlem, även om det kan låta så.
Citera
2010-07-04, 16:39
Medlem
Citat:
Klart att "dom" får läsa gamla böcker om dom vill, det är nog mer syftet med läsningen man ifrågasätter isf. Om en medlem börjar läsa tidigare publikationer för att hitta fel så ter det sig ganska troligt att denne inte kommer vara medlem länge till. Flera i min familj läser regelbundet äldre publikationer, en av dom har i princip allt som organisationen gett ut, ink vakttornet och vakna från första utgåva och framåt. Men syftet med läsningen är inte att leta fel utan att det är skoj, vilket tydligen är ok, även för ett helylle-vittne.
Det är ju allmänt känt att tron har ändrats under årens lopp, så det är ju inte direkt svårt att hitta fel och brister, men detta är ju så klart åtgärdat mha nya förståelse. Så poängen med att rota i gammal litteratur, för att hitta motsägelser och fel förstår jag inte riktigt.

Egentligen har Jv inte drabbat mig personligen så jag är inte "bitter" , däremot har jag släkt som är Jv och det har lett till splittring och ibland hårda ord tyvärr... som tur är har detta lagt sig eftersom de i min släkt som tidigare stenhårt gick in för att vara Jv numera har en mer tillbakalutad attityd. Det beror givetvis på att man nu börjat tvivla (som så många andra Jv) att ledningen i Brooklyn verkligen är så ofelbara som man trodde...Troligtvis så kommer min släkt att vara nästan Jv-fri inom en snar framtid!
Citera
2010-07-04, 17:12
Medlem
Citat:

Att läsa gammal litteratur rekommenderas inte från ledningen.
Det kallas för "gamla sanningar" pga att mycket av det inte gäller längre.
Hur en sanning kan bli gammal skulle var kul att få veta.
Är inte sanning alltid sanning?

Att hitta fel i äldre litteratur är inte alls svårt.
Det kryllar av ganska roliga påståenden som man skrattar åt idag.
Hur kan helig ande ge upphov till så mkt skräp?
Citera
2010-07-04, 17:39
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Att läsa gammal litteratur rekommenderas inte från ledningen.
Det kallas för "gamla sanningar" pga att mycket av det inte gäller längre.
Hur en sanning kan bli gammal skulle var kul att få veta.
Är inte sanning alltid sanning?

Att hitta fel i äldre litteratur är inte alls svårt.
Det kryllar av ganska roliga påståenden som man skrattar åt idag.
Hur kan helig ande ge upphov till så mkt skräp?

Det där med gamla sanningar var intressant. Bibeln är mycket äldre än Jehovas Vittnens litteratur. Då skulle man kunna säga att Bibeln också innehåller gamla sanningar. Vilket den i och för sig också gör om man är skeptisk.
Citera
2010-07-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkern
Finns det någon vänlig själ som kan dela med sig en kopia av Watchtower Library Swedish CD-n? Jag håller på och studerar Vakttornets kronologiska beräkningar och skulle behöva gå igenom gamla Vakttornsnummer.

Kanske lägga upp en torrent på Piratebay för att göra många glada?

Tackar på förhand för tips och hjälp.

Dela GÄRNA MED DIG när du är klar!! Vore ruskigt intressant! Och jag har cdn....men vet inte på rak arm var jag har den just nu...ska tänka och pm'ar dig om det ljusnar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in