2010-06-28, 18:14
Jag har i åtskilliga trådar läst samt hört på annat folk hur mycket folk klagar över sin ekonomi, huu vad fattiga alla (särskilt studenter, trots att de har sommarjobb/extrajobb) känner sig (många har inkomster långt över mina).
Jag tänkte här redovisa min framtida budget och fråga er vad (om) det är jag har missat?? Oförutsägbara kostnader? Orimligheter i mitt tänkande??
Ifs kommer jag att pga mitt sommarvikariat ha en hyfsad "startsumma" för mitt tänkande.
Idén är att jag och min flickvän som kommer att komma till Sverige i vinter ska flytta ihop och jag ska börja plugga. Hon kommer först läsa sfi och så fort hon kan tillräcklig svenska söka och ta i stort sett vilket jobb som helst i början.
Först var jag tveksam till att börja plugga, men i en tid av dålig arbetsmarknad för mig utan yrkesutbildning så är det enda alternativet och när jag börjar räkna på det så får jag en helt annan bild.
Eftersom jag kommer att börja plugga så kommer jag få ca 8140 i månaden. Jag kommer att ha ett startkapital på runt 40.000 kr. Jag har tänkt mig max 5.000 kr till inredning. Säng, tv, dator, skrivbord, datorstol, byrå och köksstolar har jag. Till det kommer soffa, bokhylla, matbord, soffbord, tvbord och lampor (vilket jag delvis har) osv vilket man kan hitta riktigt billigt begagnat.
Alltså kommer jag ha 35.000 att sprida ut över 6 månader utöver mitt csn = 5800 / månad. "inkomsten" kommer alltså ligga på runt 14.000 kr "rent". Jag kommer inte att ha någon bil.
Den budget för oss två som jag tänkt mig är:
Hyra (en central 2a i medelstor svensk stad inkl el o värme) = 4000
Bredband = 300 kr
Kabeltv 38 kanaler = 200
Mobil = 400 kr
Hemförsäkring = 140
Mat = 3000 kr / månad
Hygien = 500 kr / månad
Kläder/Skor = 500 / månad (jag har det mesta jag behöver, blir väl mest kanske för henne i början)
= 9040 kr
Alltså har vi cirka 5000 till "övriga" utgifter.
Eventuella extra månadskostnader kostnader
Busskort för två = 900 (bor vi centralt kan vi gå/cykla)
Gymkort för två = 600 kr (inget jättenödvändigt)
= 1500 kr
Då har vi runt 3500 kr kvar till "nöjen". Film/musik/spel finns gratis via fildelning
. Har inga större behov av att äta ute mycket eller att göra dyra saker/åka på semester.
Som jag ser det, så kommer vi leva riktigt gott! Gymkort, busskort, en bra och varierad kost, bredband, mobil, tv. Vi kommer ha råd att gå ut att äta ett flertal gånger per vecka, några utgångar om man dricker hemma innan och även andra nöjen. Kurslitteratur köper jag bara i nödfall. Men kommer ju ha pengar till det i värsta fall. Vad är det jag har missat egentligen?? Skulle min flickvän studerat istället så skulle vi ha haft ännu mer pengar. Vad är studenternas problem? Eller är jag dum i huvudet? Snälla hjälp mig förstå
Detta är ju dock planering för det första halvåret. Men har garanterat sommarvikariat flera somrar framöver (naiv kanske men jag är säker, pga familjekontakt) som ger 60-70.000 netto. Samt att flera av utgifterna kan vi ju lätt avstå/minska på. Samt att flickvännen förhoppningsvis får anställning så fort som möjligt.
Jag tänkte här redovisa min framtida budget och fråga er vad (om) det är jag har missat?? Oförutsägbara kostnader? Orimligheter i mitt tänkande??
Ifs kommer jag att pga mitt sommarvikariat ha en hyfsad "startsumma" för mitt tänkande.
Idén är att jag och min flickvän som kommer att komma till Sverige i vinter ska flytta ihop och jag ska börja plugga. Hon kommer först läsa sfi och så fort hon kan tillräcklig svenska söka och ta i stort sett vilket jobb som helst i början.
Först var jag tveksam till att börja plugga, men i en tid av dålig arbetsmarknad för mig utan yrkesutbildning så är det enda alternativet och när jag börjar räkna på det så får jag en helt annan bild.
Eftersom jag kommer att börja plugga så kommer jag få ca 8140 i månaden. Jag kommer att ha ett startkapital på runt 40.000 kr. Jag har tänkt mig max 5.000 kr till inredning. Säng, tv, dator, skrivbord, datorstol, byrå och köksstolar har jag. Till det kommer soffa, bokhylla, matbord, soffbord, tvbord och lampor (vilket jag delvis har) osv vilket man kan hitta riktigt billigt begagnat.
Alltså kommer jag ha 35.000 att sprida ut över 6 månader utöver mitt csn = 5800 / månad. "inkomsten" kommer alltså ligga på runt 14.000 kr "rent". Jag kommer inte att ha någon bil.
Den budget för oss två som jag tänkt mig är:
Hyra (en central 2a i medelstor svensk stad inkl el o värme) = 4000
Bredband = 300 kr
Kabeltv 38 kanaler = 200
Mobil = 400 kr
Hemförsäkring = 140
Mat = 3000 kr / månad
Hygien = 500 kr / månad
Kläder/Skor = 500 / månad (jag har det mesta jag behöver, blir väl mest kanske för henne i början)
= 9040 kr
Alltså har vi cirka 5000 till "övriga" utgifter.
Eventuella extra månadskostnader kostnader
Busskort för två = 900 (bor vi centralt kan vi gå/cykla)
Gymkort för två = 600 kr (inget jättenödvändigt)
= 1500 kr
Då har vi runt 3500 kr kvar till "nöjen". Film/musik/spel finns gratis via fildelning
. Har inga större behov av att äta ute mycket eller att göra dyra saker/åka på semester. Som jag ser det, så kommer vi leva riktigt gott! Gymkort, busskort, en bra och varierad kost, bredband, mobil, tv. Vi kommer ha råd att gå ut att äta ett flertal gånger per vecka, några utgångar om man dricker hemma innan och även andra nöjen. Kurslitteratur köper jag bara i nödfall. Men kommer ju ha pengar till det i värsta fall. Vad är det jag har missat egentligen?? Skulle min flickvän studerat istället så skulle vi ha haft ännu mer pengar. Vad är studenternas problem? Eller är jag dum i huvudet? Snälla hjälp mig förstå
Detta är ju dock planering för det första halvåret. Men har garanterat sommarvikariat flera somrar framöver (naiv kanske men jag är säker, pga familjekontakt) som ger 60-70.000 netto. Samt att flera av utgifterna kan vi ju lätt avstå/minska på. Samt att flickvännen förhoppningsvis får anställning så fort som möjligt.
. Elr ja, nära och nära, men det finns ju cykel alt. buss.