2010-06-28, 10:38
Medlem
Karmans avatar
Estland, ett numera relativt välmående land, vet hur en slipsten ska dras när det gäller att hantera flyktingpolitiken.

Enligt Eurostat tog Estland emot 25 asylansökningar och beviljade 0 av dessa. Ingen hårdare press på deras asylsystem, trots det stora behovet av att ta emot flyktingar som ständigt basuneras ut i politiskt korrekta media i Sverige.

Sverige har dock som vanligt under året visat sig på styva linan och ligger på topp fem i flyktingmottagande i EU. Då pratar vi i faktiska tal och inte per capita.

Är det rimligt att Sverige år efter år tar på sig ett så stort ansvar för de flyktingar som söker sig till Europa?

Statistik:

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/3-18062010-AP/EN/3-18062010-AP-EN.PDF
Citera
2010-06-28, 10:53
Medlem
IQzeagulls avatar
Deras politiker kanske värnar om det egna folkets väl och ve i första hand, till skillnad från våra egna myglande kräk i riksdagen.

Hoppas de fortsätter i samma spår, så kanske man kan få en trygg pension i EU landet Estland.
Citera
2010-06-28, 12:42
Medlem
rojass avatar
Kanske för att ca. 1/3 av landets befolkning redan är invandrare(ryssar).
Citera
2010-06-28, 13:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Kanske för att ca. 1/3 av landets befolkning redan är invandrare(ryssar).

Kan vara så, ja. Men innebär det att esterna helt ska gå fria och inte alls ta sitt ansvar när det gäller flyktingmottagande?
Citera
2010-06-28, 14:33
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kan vara så, ja. Men innebär det att esterna helt ska gå fria och inte alls ta sitt ansvar när det gäller flyktingmottagande?

Vilket ansvar?
Citera
2010-06-28, 15:24
Medlem
Och vad är din poäng? Ska du jämföra Estland med Sverige eller? Isåfall på vilket sätt? Ekonomiskt? Politiskt?
Citera
2010-06-28, 17:21
Medlem
-flame4fame-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Vilket ansvar?
Precis. Ansvar enligt vem? Politikerna? Det är en skillnad på ansvar och så kallad omtanke.
Citera
2010-06-28, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Estland, ett numera relativt välmående land, vet hur en slipsten ska dras när det gäller att hantera flyktingpolitiken.

Enligt Eurostat tog Estland emot 25 asylansökningar och beviljade 0 av dessa. Ingen hårdare press på deras asylsystem, trots det stora behovet av att ta emot flyktingar som ständigt basuneras ut i politiskt korrekta media i Sverige.

Sverige har dock som vanligt under året visat sig på styva linan och ligger på topp fem i flyktingmottagande i EU. Då pratar vi i faktiska tal och inte per capita.

Är det rimligt att Sverige år efter år tar på sig ett så stort ansvar för de flyktingar som söker sig till Europa?

Statistik:

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/3-18062010-AP/EN/3-18062010-AP-EN.PDF

Jag tror det har att göra med skryt i EU att Sverige som är sånt 'litet' land kan ta emot så många. Sen ligger det väl korruption om detta med bidrag. Halva Sverige är ju större än hela Storbritannien med över 60 miljoner invånare. Jag tror dom ofta gör den jämförelsen och menar vi kan ta emot så många pga därför?

Det måste ju ligga en agenda bakom varför man kör över bostadskris och arbetslöshet i landet med flyktingar?

Alla politiker jag debatterar med upprepar ju samma inövad taktik?

Det är ju anmärkningsvärt alla andra länder kring östersjön inte är i samma behov att ta emot som vi?
Citera
2010-06-28, 20:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
Och vad är din poäng? Ska du jämföra Estland med Sverige eller? Isåfall på vilket sätt? Ekonomiskt? Politiskt?

Ja, varför inte? Fattar du inte poängen?

Sverige som ett relativt litet land ligger alltid i mottagartoppen i Europa, vilket framgår av statistiken. Min poäng är att Sverige har tagit emot långt fler flyktingar, än vad vår storlek och ekonomiska förmåga motiverar.

Därför behöver Sverige nu en rejäl paus och ett kraftigt neddragande av hur många flyktingar, vi tar emot. Ett förslag kan vara att närma oss Estlands nivå.

Kanske kan vi ta emot en faktor *9 jämfört med det antal Estland tar emot. (den faktor Sverige är befolkningsmässigt större än Estland).
Citera
2010-06-28, 20:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Vilket ansvar?

Äh, jag försökte bara provocera lite. Men man kan ju fråga sig varför det alltid, alltid är Sverige som ska ta "sitt ansvar för världens flyktingar".
Citera
2010-06-28, 20:48
Bannlyst
Estland kanske vore något ändå?
De har ju dessutom den största blonda populationen i världen.
Citera
2010-06-28, 21:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Estland kanske vore något ändå?
De har ju dessutom den största blonda populationen i världen.

Synd bara att esterna är så otrevliga.
De trevligaste människorna jag träffade i Estland fanns i Narva där det nästan bara bor ryssar. I Tallinn och västra delen av landet var de så otrevliga att jag till slut nästan helt slutade att ens försöka prata med folk.

Iaf bra att de för en vettig invandringspolitik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in