2013-08-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Transportstyrelsen har avslagit minst en ansökan i Sverige med motiveringen att pastafarianismen inte var en etablerad religion. Bara att starta en kyrka och ansök

Vilket jag tycker är förkastligt och går stick i stäv mot tanken att alla människor är lika mycket värda.

Bara för att din religion inte är "etablerad" och har miljoner anhängare betyder inte att den är mindre värd för dig. Det är negativ särbehandling av minoriteter.

Om människor ska få särbehandling för "tro" ska det gälla alla trosuppfattningar, stora som små (med en anhängare).

Men personligen tycker jag inte särbehandling för religion ska existera alls. Det är din privatsak som du kan syssla med på fritiden.
Citera
2013-08-15, 11:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieKram
Åh, jag trodde fsm-religionen var helt bortglömd här i sverige. Både flashbacktråden och den svenska tråden på fsm-forumet har varit helt stendöda under en lång period.

FBs muslim-missionärer kan periodisk vara mycket uppmärksamhets-krävande, så det inte blir tid till så mycket annat.
Citera
2013-08-15, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Criminal
Får man fråga varför Flashback inte har en egen religion?

Vem är "Flashback" och hur vet du att h*n inte har en religion?
Citera
2013-08-16, 14:05
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Transportstyrelsen har avslagit minst en ansökan i Sverige med motiveringen att pastafarianismen inte var en etablerad religion. Bara att starta en kyrka och ansök

Peka ut det här för Transportstyrelsen (eller vad de heter den här veckan...)
http://www.informationsverige.se/Svenska/Samhalle/Samhallsorientering/Sidor/Att-praktisera-sin-religion-i-Sverige.aspx
Citera
2013-08-16, 14:23
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag tycker att vi ska börja jobba stenhårt för att få den erkänd i Sverige. När den väl är erkänd så kan alla som är trötta på sitt jobb konvertera och dyka upp på arbetsplatsen med ett durkslag på huvudet. Får du sparken så är det bara att göra en DO-anmälan och få skadestånd. Tänk alla jobb ni kommer nekas sen på grund av er religion, man kan ju bli miljonär på detta!

Subventionerade durkslag till svenska folket nu!!!!!!

Vad då "erkänd"? Sverige har väl förbundit sig att följa Europakonventionen och där sägs inget om att religionen måste vara "erkänd". Om några får göra undantag vad gäller foton i körkort/pass pga sin religiösa tro så gäller det alla.
Citera
2013-08-16, 14:25
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Jag ska förnya mitt leg snart och hade då tänkt att ta med mig ett durkslag till polisstationen.

Om vi bortser ifrån snacket om muslimerna. Hur ser det ut med lagen? Har jag (vi) verkligen rätten på vår sida? Det gäller nya religioner också alltså, jag kan hitta på en ny religion om jag vill? Religionsfriheten gäller inte de största och erkända religionerna? Det känns ju som att någonstans måste det ju finnas en gräns.
Sedan så undrar jag hur det är med själva fotograferandet, jag har ju aldrig fått ha på mig en keps eller hatt då man ska se hela ansiktet och huvudet.
Jag undrar också hur stor risken är att polisen tar och kör mig till psyket/urinprov efter att ha dragit fram mitt durkslag?

Skulle jag bli nekad durkslaget så ber jag polisen som nekade att skriva under på det för att sedan gå till en advokat och förvänta mig skadestånd, right?

Du bör nog gå in med durkslaget på huvudet, så att de inte kan hävda att du tar på det enbart för fotograferingen.
Citera
2013-08-16, 15:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
FBs muslim-missionärer kan periodisk vara mycket uppmärksamhets-krävande, så det inte blir tid till så mycket annat.
Sant. Inte heller har DFSM ett stort behov av den bekräftelse en aktiv tråd på Flashback skulle kunna ge - den uppmärksamheten överlåter han storsint åt de mer uppmärksamhetstörstande gudsvarianterna (eller snarare dess missionärer).
Citera
2013-08-16, 15:08
Medlem
gockeligocks avatar
I denna tråd illustreras tydligt varför religionsfrihet som går utöver övrig mötesfrihet, yttrandefrihet etc är orimlig i ett modernt samhälle!
Citera
2013-08-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnords
Du bör nog gå in med durkslaget på huvudet, så att de inte kan hävda att du tar på det enbart för fotograferingen.

Jo jag tänkte på det, det är det som drar mig ifrån att göra det faktiskt. Borde dra dit direkt när de öppnar på morgonen när det är tomt på folk
Citera
2013-08-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Man kan verkligen undra hur det står till egentligen med den såkallade religionsfriheten, på ena sidan har man muslimer som får speciallagar, och trycka på andra med sin religion med motivering att alla har rätt till sin egen tro och att förbjuda någon för denna är ett direkt brott mot den rådande lagstiftningen, bara för att i nästa sekund förbjuda en annan tro bara för att inte lika många är med i den.

Statligt sanktionerad negativ särbehandling av minoriteter är precis vad det är. OM en grupp får specialbehandling bör alla grupper få det i rättvisans namn och då behövs inte lagen från början.

Dock är lagar är till för att följas. Om du tror på Tintin, Sagan om ringen, Kalle Anka eller Jesus på fritiden ska inte spela någon roll. Du får anpassa dig till rådande lagstiftning.
Citera
2013-08-17, 23:21
Medlem
64550.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Pastafariska tron, känns fräsh och modern, det ligger i tiden och faktiskt mer rimlig än dom gamla religionerna. När man tänker efter så finns det ju bevis på att pasta finns.

Jag menar det, håller med dig!
Citera
2013-08-24, 00:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Problemet med durkslaget på körkortet är inte att transportstyrelsen diskriminerar pastafarianismen utan att dom helt enkelt inte erkänner att det är en religion, och är det ingen religion så omfattas den ju inte av religionsfriheten.
Hur bevisar man att det verkligen är en religion? Hur definieras en religion i det här fallet? Är pastafarianismen erkänd av kammarkollegiet? I så fall är nog halva slaget vunnet, i så fall är det en erkänd religion i Sverige, är pastafarianismen inte erkänd däremot så är det nog kört.

http://www.kammarkollegiet.se/node/604
Där ansöker man om att bli ett erkänt trossamfund, tvivlar ju på att pastafarianismen redan är det.. Lyckas inte hitta nån information om det där heller.

Det var ju nån som fixade så att kopimismen (fildelningsreligion) blev erkänd för ett tag sen, för den som är seriös nog att göra ett ordentligt försök så skulle jag nog ta kontakt med den snubben eftersom det tydligen krävdes en del papper som var ordentligt gjorda. Ber ni snällt så kanske ni helt enkelt får kopiera hans ansökan och bara ändra dom där små oviktiga detaljerna som till exempel vad det är för religion.
Här är en länk där man nog kan hitta han/dom som fixade det: http://www.bbc.co.uk/news/technology-16424659
Eller en länk direkt till kopimistsamfundet: http://kopimistsamfundet.se/

P.S. Jag ser grymt bra ut i durkslag, har ett skitfint i vit emalj. Nästan lite översteprästmaterial över mig när jag har det på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in