• 1
  • 2
2010-06-26, 19:26
Medlem
Penzos avatar
Hejsan, jag har alltid undrat om våra Svenska fjortisar (http://2.bp.blogspot.com/_g7DS8BaLqm...00/fjortis.bmp samt http://szerafia.blogg.se/images/2009...r_34828431.jpg) är ett Svenskt fenomen? jag har nämligen åkt utomlands, till bl.a England, Förenta Staterna, Frankrike etc. men har ALDRIG stött på dessa varelser och jag undrar ju varför Sverige just berikas med dessa? vad 'skapar' dem? är det all Svensk reklam med blonda, trådsmala tjejer och minst 500g brunkräm i ansiktet? Jag är väldigt nyfiken om vad ni tror och tycker!
(anledningen till att posten slängs i MoL är för att det är just det - en livsstil, du kan vara 35 och fortfarande vara en fjortis)
Citera
2010-06-26, 19:29
Medlem
RosaRutigPennas avatar
vad som betecknas som "fjortis" är nog olika i alla länder:P
Citera
2010-06-26, 19:37
Medlem
RMBKKs avatar
I USA är väl "Valley girl" motsvarande. Hur det ser ut i andra länder vettefan. Jersey Shore-tjejer verkar passa in rätt bra i den äldre fjortiskategorin också.
Citera
2010-06-26, 19:40
Medlem
Markdaisys avatar
Alla har väl bara olika namn för det.
Citera
2010-06-26, 19:42
Medlem
Penzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMBKK
I USA är väl "Valley girl" motsvarande. Hur det ser ut i andra länder vettefan. Jersey Shore-tjejer verkar passa in rätt bra i den äldre fjortiskategorin också.

'Valley girls' kommer knappast i närheten av våra Svenska fjortisar!
När vi kommer till "Jersey Shore"-typerna så tycker jag att tjejerna i serien (http://larryfire.files.wordpress.com...shore-cast.jpg) liknar vilken Svensk blattebrud som helst, killarna verkar metrosexuella, men inte i närheten av våra Svenska fjortis-killar.
Senast redigerad av Penzo 2010-06-26 kl. 19:45.
Citera
2010-06-26, 19:46
Medlem
Vet inte hur det ser ut ute i stora vida världen, men i grannländerna som Norge och Danmark finns dem är jag ganska säker på, relativt lika våra.
Citera
2010-06-26, 19:50
Medlem
JizzieJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penzo
'Valley girls' kommer knappast i närheten av våra Svenska fjortisar!
När vi kommer till "Jersey Shore"-typerna så tycker jag att tjejerna i serien (http://larryfire.files.wordpress.com...shore-cast.jpg) liknar vilken Svensk blattebrud som helst, killarna verkar metrosexuella, men inte i närheten av våra Svenska fjortis-killar.

Killarna ser ju också ut att vara svenska blattesnubbar tycker jag. Bling bling, taggigt hår. Ser lite baltiska ut liksom.. Blandat med italiensk stil.
Citera
2010-06-26, 19:58
Medlem
rumalapsis avatar
Jag är ganska säker på att det i allmänhet finns lika mycket "fjortisar" i Sverige som i Finland. Lyckligtvis har det där med brunkräm inte slagit lika hårt här.
Citera
2010-06-26, 20:02
Medlem
JizzieJinxs avatar
Har en känsla av att danska fjortisar kan vara riktigt pain in the ass, allmänt otrevligt folk.
Citera
2010-06-26, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rumalapsi
Jag är ganska säker på att det i allmänhet finns lika mycket "fjortisar" i Sverige som i Finland. Lyckligtvis har det där med brunkräm inte slagit lika hårt här.

Du kanske bor i Finland, jag har bott i Finland, och kan säga att Fjortis-stilen i Finland är då inte alls ens hälften så stor som i Sverige, i alla fall inte i Helsingfors där jag bott många år.
Citera
2010-06-26, 20:03
Bannlyst
I finland heter dom "pissis"
Citera
2010-06-26, 21:19
Medlem
The Meatballs avatar
Storbritannien har ju sina chavs som jag tror att de flesta här har hört talas om. Tydligen så lockar stora grupper chavs till sig sönderblonderade tjejer med så mycket brunkräm i ansiktet att de ser orangea ut. Det finns alltså en engelsk motsvarighet till våra svenska fjortisar, dock så verkar det vara svårt att hitta bilder på dem. Någon som besökt England och sett dessa tjejer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in