Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-26, 18:36
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Är så JÄVLA förbannad just. Hade lånat ut datorn till en polare som skulle ha den på sin midsommarfest. Nån jävla idiot har spillt något på tangentbord så det är helt jävla klibbigt, spaceknappen är seg som en jävla hora, och andra knappar också. Går ju att skriva på den men man måste ta i och hur som helst är den inte så som den är när jag lånade ut den. Kan man göra något åt ihopklibbade tangentbord?

Inbyggda ljudet verkar vara något knas med också, när jag sätter på datorn hör man klart och tydligt "påljudet" ur högtalarna, men när jag sätter på Itunes/Spotify funkar inte ljudet. Allt ljud är på men när jag höjer så kommer en liten ikon med en ring och ett snett streck i ringen. VAD FAN är det som händer... Ljudet funkar ju uppenbarligen men varför kan man inte spela upp musiken?

Tangentbordsupplysningen är SJÄLVKLART den med sönderknullad.................

Är väldigt tacksam för svar.

PS ni behöver inte säga ngt om vem som ska betala för detta etc. Det vet jag mycket väl själv!
Senast redigerad av ZooyorkeR 2010-06-26 kl. 18:53.
Citera
2010-06-26, 18:39
Moderator
Rassas avatar
Det är väl läge att lämna in datorn för byta av tangentbord + eventuellt övriga komponenter som har blivit skadade. Din polare, eller vem det nu är som har spillt på datorn får ta det på sin hemförsäkring.
Citera
2010-06-26, 18:39
Medlem
Fas12s avatar
Vet inte riktigt vilken macbook pro du har, men på de 2 sista versionerna (silver med svarta knappar) kan du plocka loss alla knappar. Så gör det, ta loss alla knappar, tvätta ordentligt med lite allrengöring och vatten. Se till att det inte blir för vått bara.
Citera
2010-06-26, 18:41
Medlem
tzjs avatar
Se till att ta en timemachine backup på datorn fort som FAN till en extern hårddisk.

Låt datorn vara tills det är gjort. Du måste självklart använda datorn för att kunna göra en backup, men gör inte mer än så.
Citera
2010-06-26, 18:43
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fas12
Vet inte riktigt vilken macbook pro du har, men på de 2 sista versionerna (silver med svarta knappar) kan du plocka loss alla knappar. Så gör det, ta loss alla knappar, tvätta ordentligt med lite allrengöring och vatten. Se till att det inte blir för vått bara.

Det är den jag har. Hur skulle man plocka bort knapparna? Detta måste ju sabba garantin... Känns lite dumt men om det går att göra det snyggt är jag idel öra.
Citera
2010-06-26, 18:44
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZooyorkeR
Det är den jag har. Hur skulle man plocka bort knapparna? Detta måste ju sabba garantin... Känns lite dumt men om det går att göra det snyggt är jag idel öra.

http://www.youtube.com/watch?v=jSpPlMdGvVI
Citera
2010-06-26, 18:49
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
http://www.youtube.com/watch?v=jSpPlMdGvVI

Tack som fan! Har du kanske någon koll på vad som kan ha hänt med ljudet/tangentbordsbelysningen?

Ljudet funkar också om jag kopplar in den till stereo/hörlurar.
Citera
2010-06-26, 18:50
Medlem
Det här är ju sånt här som inte får hända.

Funkar inte diverse tangentbordsskydd? Anti-spill-matta or whatever?

En sån här hittade jag:

http://www.kullander.se/product.php?productid=19974&cat=449&page=2

Men jag är tveksam till om den skyddar mot vätska som tränger ner under tangenter.

Jag skulle själv kunna betala en mindre förmögenhet för att vara på den säkra sidan. Speciellt under festtillfällen.
Citera
2010-06-26, 18:54
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Se till att ta en timemachine backup på datorn fort som FAN till en extern hårddisk.

Låt datorn vara tills det är gjort. Du måste självklart använda datorn för att kunna göra en backup, men gör inte mer än så.

Läs detta igen och VERKSTÄLL!!!!
Citera
2010-06-26, 18:57
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Det här är ju sånt här som inte får hända.

Funkar inte diverse tangentbordsskydd? Anti-spill-matta or whatever?

En sån här hittade jag:

http://www.kullander.se/product.php?productid=19974&cat=449&page=2

Men jag är tveksam till om den skyddar mot vätska som tränger ner under tangenter.

Jag skulle själv kunna betala en mindre förmögenhet för att vara på den säkra sidan. Speciellt under festtillfällen.

Håller med. Ska nog kolla upp något sådant. Bästa är nog att sluta låna ut den.

Nu har iaf tangentborsbelysningen vaknat till liv. Bara hoppas att ljudet gör det också.
Citera
2010-06-26, 18:59
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:

Får nog ta och göra det, tangentbordsbelysningen dog igen....
Citera
2010-06-26, 19:09
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:

Om jag tittar in där man sätter in hörlurar i datorn så lyser en röd lampa, det har det inte gjort förut? vad är detta, datorn sprängs inom tio minuter? Nej men seriöst, det känns lite oroväckande. Har du ngn koll på det?

tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in