Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Citat:
Att vissa personer/klasser/händelser/... är mer inflytelserika och sätter fler spår än andra är inte särskilt kontroversiellt. Var det det du menade från början så dolde du det bra.
Förlåt för min kryptiskhet.
Citat:
En hel del, men inte att grammatik i normalfallet är något som ”tagits fram” i någon för mig känd betydelse av frasen ta fram, inte heller att mindre inflytelserika människors varieteter skulle sakna grammatik – vilket var de två saker som jag vände mig emot.
Ta fram kan bytas mot dokumentera och förändra. På mitt kryptiska sätt försökte jag säga att mindre inflytelserika människor = ej inflytelserika människor innan tryckpressen "togs fram, och att även om deras språk naturligtvis var grammatiskt så berodde detta till en större grad på konvention än på kunskaper inom grammatik.
Om Wiki inte funkar:
Från Svenska Akademiens hemsida
Svenska Akademien instiftades 1786 av Gustaf III.
Akademiens stadgar, som till stor del hade skrivits av kungen själv, påminner mycket om reglerna för Franska Akademien. Den främsta uppgiften skulle vara att arbeta på svenska språkets "renhet, styrka och höghet", dvs. dess klarhet, uttrycksfullhet och anseende. För att uppnå det målet skulle Akademien bland annat utarbeta en ordbok och en grammatik. Akademien skulle dessutom anordna årliga tävlingar i vältalighet och skaldekonst över uppgivna ämnen.
http://www.svenskaakademien.se/web/Historia.aspx
Rut Boström, fil. dr, Inst. för nordiska språk, Uppsala universitet. Från en föreläsning om 1700-talets talspråk och skriftspråk i praktiken.
1700-talets svenska språk var ett språk i förändring, inte minst som skriftspråk. Som vetenskapsspråk dominerade visserligen fortfarande latinet, men inom undervisning och nyttopräglade skrifter fick svenska språket en allt starkare ställning. Lars Salvius, som 1739 var notarie i den nybildade Vetenskapsakademien, var tidigt en stark förespråkare av en ”redig och lika” stavning i akademiens tryckta handlingar. År 1742 fick han kontroll över ett av Stockholms sju tryckerier, och som noggrann boktryckare och korrekturläsare satte han därefter sin prägel på det tryckta svenska språket genom olika regler och rekommendationer. En framträdande åsikt bland tidens språkvårdare var den s.k. ljudenliga stavningen, som gav spelrum för mer eller mindre utpräglade talspråksvarianter. En auktoritet som Carl von Linné medverkade på så sätt till att småländska språkdrag kunde uppträda i akademiska sammanhang och senare blev synliggjorda i tryckta texter som föreläsningar och reseskildringar. I brev skrivna på svenska från både Carl von Linné och hans lärjungar uppträder ett språk som ofta innehåller vetenskapliga förklaringar, där särskilt latinet har påverkat både ordval och meningsbyggnad och stavningen följer givna mönster. I andra, mer familjära sammanhang kan den ljudenliga stavningen avslöja skribenternas respektive dialekter. Trots Salvius tidiga regler för ett enhetligt skriftspråk kom diskussionen om stavningsprinciper att pågå under hela 1700-talet, och utmynnade först år 1801 i Leopolds och Svenska Akademiens stavningslära.
http://spraakbanken.gu.se/ktext/SSH10/sammandrag.html
Gubbar, gubbar och gubbar. Hur var det nu, grammatik var inte något som "togs fram" av "gubbar" eller? Men för all del jag förstår din poäng, inget är svart eller vitt. Och nivån på mina första inlägg var låg. Grammatik skapas inte, den förändras. Orden "tar fram" var kanske lite för mycket luddigt talspråk.