Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-06-25, 11:34
Medlem
Fiskmånglarens avatar
När jag tankat hem filmer från nätet brukar jag lägga dom på ett USB-minne (16GB). Fungerar jättebra med allehanda dvd-rippar men så fort jag tar hem en Blu-Ray rip som är 6 gig och uppåt säger datorn att filen är för stor för målenheten. Varför funkar det inte när jag har plats för 16 gig och jag ändå inte kan lägga över en filmjävel på 6?
Citera
2010-06-25, 11:37
Medlem
Degerlundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
När jag tankat hem filmer från nätet brukar jag lägga dom på ett USB-minne (16GB). Fungerar jättebra med allehanda dvd-rippar men så fort jag tar hem en Blu-Ray rip som är 6 gig och uppåt säger datorn att filen är för stor för målenheten. Varför funkar det inte när jag har plats för 16 gig och jag ändå inte kan lägga över en filmjävel på 6?

För att minnet är formaterat i FAT/FAT32

Högerklicka på minnet i den här datorn->formatera->NTFS

Så lycka till.

JA ALLTING KOMMER FÖRSVINNA PÅ MINNET NÄR DU GÖR DETTA.
Citera
2010-06-25, 11:38
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
För att minnet är formaterat i FAT/FAT32

Högerklicka på minnet i den här datorn->formatera->NTFS

Så lycka till.

JA ALLTING KOMMER FÖRSVINNA PÅ MINNET NÄR DU GÖR DETTA.
Misstänkte att det var något i den här stilen. Supertack för hjälpen!
Citera
2010-06-25, 11:56
Medlem
epost72s avatar
Kan väl där tillägga att filstorleksgränsen ligger på 4gb när det gäller Fat32.
Citera
2010-06-25, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kan väl där tillägga att filstorleksgränsen ligger på 4gb när det gäller Fat32.

Stämer bra.

Någon som vet va som händer om man formaterar en IPOD till filsystemet NTFS? Flickvännen har en ipod, men det går som sagt inte lägga in större filer än ~4gb på den. Hon använder sin IPOD så som man ska använda en IPOD, d.v.s. lyssna på musik och lägga in låtar med itunes. Jag använder den som ett USB minne, i smyg, för att lägga in filmer på den och sen spela upp på teven. Vill ju gärna kunna lägga in HD filmer, dom är ju större än 4gb, men vill inte förstöra flickvännens IPOD!

Någon?

Citera
2010-06-25, 12:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravstenen
Stämer bra.

Någon som vet va som händer om man formaterar en IPOD till filsystemet NTFS? Flickvännen har en ipod, men det går som sagt inte lägga in större filer än ~4gb på den. Hon använder sin IPOD så som man ska använda en IPOD, d.v.s. lyssna på musik och lägga in låtar med itunes. Jag använder den som ett USB minne, i smyg, för att lägga in filmer på den och sen spela upp på teven. Vill ju gärna kunna lägga in HD filmer, dom är ju större än 4gb, men vill inte förstöra flickvännens IPOD!

Någon?

Det känns lite som en fråga som de som håller till i ipod iTunes support tråden kan svara på.
En gissning är väl att iPoden inte kan arbeta under NTFS
Citera
2010-06-25, 13:37
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Då ställer jag som följdfråga: Finns det nackdelar med att formatera i NTFS? Var ligger skillnaden?
Citera
2010-06-25, 13:59
Medlem
Greyforms avatar
Man är väl inte tvungen att formatera om, går väl lika bra att konvertera?

Exempelvis,
Start -> Kör -> cmd -> tryck Enter och skriv in:
convert g: /fs:ntfs

Byt helt enkelt ut bokstaven 'g' med enhetsbeteckningen ditt USB-minne får när du pluggar in det i datorn.

Och jag kan inte se några nackdelar i att formatera/konvertera till NTFS, men jag är inte så utbildad inom detta området, så jag ska låta andra sköta detaljerna.

Edit:
Ska väl tillägga att jag har läst om folk vars filer på USB-minnet/hårddisken blivit korrupta efter att de har konverterat, men det fungerade fint för mig när jag konverterade min WD 1tb externa hårddisk, och där hade jag runt 200gb med skit, men jag har inte märkt av några korrupta filer.
Senast redigerad av Greyform 2010-06-25 kl. 14:04.
Citera
2010-06-25, 14:29
Medlem
epost72s avatar
En konvertering innebär alltid en kalkylerad risk, det är definitivt på sin plats att rekommendera en backup innan konvertering.
Citera
2010-06-25, 14:33
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Då ställer jag som följdfråga: Finns det nackdelar med att formatera i NTFS? Var ligger skillnaden?
Det beror lite på vad man använder minnet till, om man brukar använda det till något annat än att ansluta det till en PC, så kan NTFS innebära problem.

Säg att man brukar spela upp innehållet via en TV eller PS3 så upphör den möjligheten i samband med konvertering till NTFS.
Citera
2010-06-25, 18:35
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Dessutom är NTFS (och FAT/32 för den delel) omoderna filsystem med låg prestanda och kraftig fragmentering. Windows tar dock inga vettiga filsystem, så man är fast med skiten. Det är för mig slående att jag ska behöva defragmementera varje dag år 2010 bara får att hålla prestandan uppe. Notera dock att fragmentering inte är ett problem på flashenheter, bara på mekaniska diskar.
Citera
2010-06-25, 21:46
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det beror lite på vad man använder minnet till, om man brukar använda det till något annat än att ansluta det till en PC, så kan NTFS innebära problem.

Säg att man brukar spela upp innehållet via en TV eller PS3 så upphör den möjligheten i samband med konvertering till NTFS.
Alldeles riktig fick jag erfara. Min PS3 hittade inget USB-minne efter konvertering. Skit!
Finns det nån annan möjlighet att köra större filer på FAT-32 eller är jag låst till 4GB?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in