2010-06-25, 00:53
Medlem
hej. det är så när jag köpte min lägenhet (brf)så var telefonjacket glappt och efter ett tag så lossna hela skiten så det hänger tre små kablar ut från väggen. nu är det så att jag ska sälja min lägenhet och tänkte laga telefonjacket tills dess. men vem ska jag kontakta angående detta?
tacksam för svar...
Citera
2010-06-25, 01:03
Medlem
Callass avatar
Låt bli att åtgärda det?

http://www.resume.se/_internal/cimg!...mma%20Tre.jpeg

(Vet faktiskt inte vem som fixar sånt nuförtiden, förr i världen var det ju Televerket såklart.)
Citera
2010-06-25, 01:13
Medlem
DrBums avatar
Eftersom att det är en BRF så står du väll själv för det.
Inget svårt jobb alls, tele är väldigt simpelt!

Om du inte vill/kan fixa det med egen kraft eller med en polare så finns det tusentals tele-kompetenta firmor i landet!
Citera
2010-06-25, 16:27
Medlem
Snurrens avatar
Vi hade en del trassel med telefonjack när vi flyttade. Ringde Telia som skickade en reparatör (det var inte bara att skruva lite). Eftersom det var en fast kostnad + ganska lite för exra tid så lät vi honom dra lite trådar och sätta in några nya jack också.
Citera
2010-06-25, 21:49
Medlem
Gabriel Knights avatar
Så här fungerar det:
Oavsett vilken telefonoperatör man har så är det alltid Telia som ansvarar för ledningen fram till första jacket och i ditt fall är faktiskt det första jacket i hallen eftersom du bor i lägenhet. Ring till Telia och felanmäl jacket direkt efter helgen så kommer de och byter ut jacket
Citera
2010-06-25, 23:37
Medlem
DrBums avatar
Jag tycker dock att det är dyrt och onödigt att betala tusentalskronor för ett job som kostar 100 spänn själv. Som sagt, Tele är simpelt skit..
Citera
2010-06-27, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Jag tycker dock att det är dyrt och onödigt att betala tusentalskronor för ett job som kostar 100 spänn själv. Som sagt, Tele är simpelt skit..
Vänta nu, Telia (eller om det är Skanova eller vad de heter den här veckan) har ansvar för telenätet fram till första jack, oavsett boendeform. I lägenheter brukar första jack mycket riktigt vara i hallen och om det är TS första jack som är trasigt så åtgärdas det av Telia utan kostnad.

För resten av jacken i hushållet ansvarar den som bor där och ska Telia fixa det, då kostar det många sköna slantar.
Citera
2010-06-27, 11:31
Medlem
Nej, Telia åtgärdad inte telejack gratis.
Telia säkerställer att det finns signal fram till första telejacket, om du sedan skadat, nedmonterat det, eller dragit dåliga ledningar är det inte Telias problem.

Telia kan därmed skicka ut en tekniker för mot en avgift, omkring 1000kr.
Annars så vet jag att Teliabutiker säljer "flyttsatser", med komplett telejack och kabel.
Senast redigerad av ComradeVodka 2010-06-27 kl. 11:35.
Citera
2010-06-27, 16:37
Medlem
Snurrens avatar
Det stämmer att Telia tar betalt även för "förstajacket". Förr var det generösare, men å andra sidan kunde man knappt köpa en ny telefon eller få ett extra jack draget. Man hotade med bötesstraff om man köpte en telefon utomlands - herregud den kunde ju STÖRA televerkets fina signaler. Hade själv den stora förmånen att ha en pojkvän anställd där som kunde "lura undan" en extra telefon som jag fick... var själv dödligt lockad att köpa en rolig telefon med knappar, i Florida, men se det fick man inte ha. Detta var 1977!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in