2010-11-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Har du någon manual?

Människor är olika. Jag hade nog kunnat se ganska självbelåten ut om jag visste att det inte fanns tillräckliga bevis mot mig.

Precis.

Folk antar per automatik att enbart för att man ser ut på ett visst sätt så har man någonting att dölja alt. att man är skyldig.

Lika löjligt som sensationsjournalistiken i Aftonhoran där det stod att han hade surfat på "högerextrema" sajter, vilket då enligt Aftonhoran och folket per automatik skulle göra honom till en livs levande nazist.
Citera
2010-11-12, 21:33
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Vad menar du med standard?

Får alla misstänkta GM 10 mg stesolid i samband med häktningsförhandlingar?

Det är väl en ganska hög dos, om man inte tidigare regelbundet äter lugnande?

(Jag har ingen som helst kunskap om lugnande medel utan framför endast en "undring").

De flesta mår dåligt av häktning och beter sig suicidalt. Jourhavande läkare skriver då ofta ut något lugnande och eftersom Stesolid är "ofarligt" men effektivt brukar detta vara standardpreparat. Diazepam (subst) har även en muskelavlappnande effekt och sänker därmed kramptröskeln vilket minimerar risken för "fylledille. Ett allroundpreparat helt enkelt (kan med fördel användas mot diskbråck).

Edit: Du som rör på mitt tangentbord och "darrar" min skärm - låt bli!
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2010-11-12 kl. 21:36.
Citera
2010-11-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Jag har väntat på att det ska dyka om någon med juridiska erfarenheter och bena ut den sista frågan, vad betraktas som objektiva omständigheter och vilka är de i detta fall? Det vore intressant att höra någon som "vet" vad det "brukar" handla om, innan jag själv börjar gissa.
Kan väl vara lite hursomhelst. När Wikileaks-Assange anhölls för våldtäkt så var det på sannolika skäl.

Känner dock inte till statusen på det ärendet just nu.
Citera
2010-11-12, 21:36
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Har du någon manual?
Hur andra människor betett sig i samma situation kan ge oss en ledtråd.
Men nu är det tydligen kutym att ge anklagade preparat, så då blir det ju mindre meningsfullt att jämföra med andra fall.

Citat:
Jag hade nog kunnat se ganska självbelåten ut om jag visste att det inte fanns tillräckliga bevis mot mig.
Visst har jag tänkt mig denna möjlighet. Det hela kan vara en chans till show för killen.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-11-12 kl. 21:39.
Citera
2010-11-12, 21:38
Medlem
Intressant det där med objektiva omständigheter vid häktning, här gäller det väl sannolika skäl:

Citat:
Att genom en fast regel närmare angiva vad som är att anse som sannolika skäl för misstanke, torde ej vara möjligt; frågan härom måste bedömas efter omständigheterna i varje särskilt fall. Tydligt är att förefintligheten av skäl, som kan leda misstanken mot viss person, ej är tillräcklig anledning att häkta honom. Å andra sidan behöva skälen ej vara så starka att en fällande dom kan grundas därå. Men de föreliggande omständigheterna måste vara sådana att de vid en objektiv bedömning komma misstanken att framstå som berättigad.
(SOU 1938:44,s.297f)

Ingen "fast regel" att luta sig mot alltså.

Ett skäl till häktning är dock att säkra bevis "kollusionsfara" och fortsatt brott "recidivfara", det verkar ju vara fallet här:

Citat:
Skälen till att mannen begärs häktad är enligt åklagaren risk för att han skulle försvåra utredningen och risken för att han begår fler brott.
Citera
2010-11-12, 21:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Hur andra människor beter sig kan ge oss en ledtråd.
Men nu är det tydligen kutym att ge anklagade preparat, så då blir det ju mindre meningsfullt att jämföra med andra fall.

Det är inte kutym, jag kan bara tala utifrån min geografiska och kollegiala krets. Hur det funkar i Skaune vet I icke...
Citera
2010-11-12, 21:41
Medlem
FritzDaCats avatar
Säg det då!

Nå, möjligheten är stor i alla fall, tolkar jag det som.
Citera
Medlem
Citat:
Hur andra människor betett sig i samma situation kan ge oss en ledtråd.
Njäe, nu börjar du låta som sådana där gamla poliser som påstår sig kunna se när någon ljuger/är skyldig. När det testats i vetenskapligt så har det snarare visat på motsatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Nej ingen info om systern.
Ja han berättade för mig och en tjej men som sagt jag är inte helt hundra på att ja minns rätt, men om det var något han "pratade" om regelbundet vet jag inte.
Att han inte gillade droger minns jag dock tydligt.

Ok, tack för svar. En annan användare skrev igår:

Citat:
Infallsvinkel på en annan fråga - Om ni vill veta vad systern råkade ut för 1990 så går det att kolla tidningsklippen vid tiden, även dödannonsen kan ge ledtrådar.

Om inlägget ovan har substans, kanske man inte ska vara så säker på att det rört sig om en överdos. "Tidningsklipp" låter mer som hon utsattes för något brott eller liknande.
Citera
2010-11-12, 21:43
Moderator
Citat:
Säg det då!

Nå, möjligheten är stor i alla fall, tolkar jag det som.

Vad? Ut-i-luften-hytta-med-näven.
Citera
2010-11-12, 21:45
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, alt. en viss bakeffekt av Imovane eller Stilnoct.

Är inte det insomningstabletter? Vill minnas att jag vid olika tillfällen tagit en tablett i "forskningssyfte" och somnat eller betett mig som berusad.
Citera
2010-11-12, 21:49
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Njäe, nu börjar du låta som sådana där gamla poliser som påstår sig kunna se när någon ljuger/är skyldig. När det testats i vetenskapligt så har det snarare visat på motsatsen.
Men, jag snackar inte om ett beteende som bevisar någonting, möjligtvis indikerar. Det är allt. Men jag har som sagt lämnat detta sedan fackfolk(?) förklarat att starkare medicinska preparat kan vara inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in