2010-06-22, 12:55
Medlem
Novums avatar
Hej, hoppas den här hamnar på rätt ställe nu.

Det är så att jag har varit på praktik i tre månader hos ett företag, sedan fick jag anställning. Min anställning slutade i mitten på månaden den 14e, och löningen är den 25e, jag ska alltså ha haft tio dagars löning för den månaden. Då jag blev heltidsanställd den 15e.

När väl min lön kommer så har jag fått lön för en hel månad, alltså, fyra veckors jobb. Det störde mig ju så klart inte, jag tänkte att de ville vara schyssta för att jag jobbat gratis i tre månader åt dom, det gällde ju trots allt "bara" om två veckors lön som jag fick "extra".

Iaf så har jag pratat med dom nu igen, gällande min nästa (andra) lön och då ville dom dra AV mina pengar som jag fått extra (halv månadslön) och slå ut den på tre månader. Dvs 50% av min månadslön delat på tre månader. Vilket blir ganska surt, då jag har ju planerat månaderna framöver med inköp och saker jag ska spara till.

Nu till frågan; Kan de göra såhär? Visst, hade jag fått en halv månadslön direkt första månaden hade jag ju inte sagt något, men jag fick ju fullt pga. att de gjorde ett misstag. Och nu vill de dra av det från mina nästkommande löner, kan de göra så, lagligt eller?

Hoppas jag var tydlig nog nu med min text.

/ Novum
Citera
2010-06-22, 13:03
Medlem
Fliinchs avatar
Tror tyvärr inte att du kan göra så mycket åt det.

Men värt att kolla upp så om ingen annan på FB vet så vänd dig till facket och fråga.
Ni kanske har något fackombud på företaget?

Lycka till
Citera
2010-06-22, 13:04
Medlem
ZenCurls avatar
Varför började du rota i det där?
Är det något jag lärt mig så är det att man aldrig ska gnälla när man får för mycket pengar.
Citera
2010-06-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novum
Text

/ Novum
De ger dig ju ett jätteschysst upplägg genom att låta dig slå ut det på tre månader!
Den här typen av frågor har behandlats på fb tidigare och såvitt jag vet har alla varit tvungna att betala tillbaka.
För övrigt var det riktigt bra gjort av dig att kontakta dem såpass tidigt som du gjorde, det hade varit värre att få ett inbetalningskort mitt i semestern
Citera
2010-06-23, 06:55
Bannlyst
Ja dom kan göra det, men du ska vara glad att dom gör så här. Verkligen ett snyggt upplägg av ekonomiansvariga på ditt företag. Sen är du bra korkad om du räknar med att få betalt för tid du inte jobbat.
Citera
2010-06-23, 12:34
Medlem
Novums avatar
Tackar för alla svar, ville bara reda ut hur det hela låg till. Slapp jag en massa bråk i onödan, blev bara lite konfunderad eftersom jag fick full lön.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Chance
Ja dom kan göra det, men du ska vara glad att dom gör så här. Verkligen ett snyggt upplägg av ekonomiansvariga på ditt företag. Sen är du bra korkad om du räknar med att få betalt för tid du inte jobbat.

Jag är glad, har inte påstått något annat. Undrade bara om dom kunde göra så överhuvudtaget. Sen är du nog den korkade, då jag inte har förväntat mig något alls. Var bara en fråga jag ville ha svar på, inte något jag bestämt krävde. Trodde ju de var schyssta alt. gjort fel (vilket står i texten), läs om och läs rätt.

Tack för svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in