2018-01-26, 18:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Ya got me there. De brukade öknen och träsken...
Ja, du gillar att förklenande kalla alla områden judarna inte ägde för det. Ofta var det snarare betesmark.
Citera
2018-01-27, 10:00
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, du gillar att förklenande kalla alla områden judarna inte ägde för det. Ofta var det snarare betesmark.
Som sagt, vissa områden men väldigt få. Inte mer än några procent enligt topografiska kartor från mandattiden. Tänk på att dessa marker var allmäna, men användes av både judar och araber. http://www.jalili.co/covi/g/04_.topo.gif
Citera
2018-02-18, 18:14
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag har dock inte förespråkat någon tvåstatslösning.
Jag tror inte på att ha en palestinsk stat i den form som landet ser ut nu med Gaza på ena sidan och Västbanken på andra sidan utan någon kontakt med varandra, samt att Västbanken skall vara fullsmetad med israeliska bosättningar som undan för undan tar mer mark från palestinierna.
Det är fullständigt vansinne att kräva att en stat (Palestina) skall fungera som en slags skärgård i ett hav av ett annat land (Israel).
Till största delen är felet Israels, utan tvekan. Varför har jag förklarat ovan.
Nej, det största problemet, som jag ser det, är det jag förklarat ovan, och att Israel vägrar att sluta med dumheterna och istället utökar sin expansion.

Visst finns det korruption inom den palestinska myndigheten, precis som det finns inom de flesta andra länders myndigheter, inklusive den israeliska, vilket det nu ser ut som kanske blir Bibi´s fall. Om han nu inte lyckas krångla (muta) sig ur den härva som håller på att rullas upp. Det återstår väl att se antar jag, men att han är korrupt, det råder det ingen tvekan om i min bok i alla fall.

Att du kallar Mondoweiss för en "anti-israelisk" organisation tycker jag nästan diskvalificerar dig från denna diskussion. Dom hänvisar till en databas som kartlagt dessa diskriminerande lagar, och ja den databasen är en arabisk databas men de har full källredovisning och man kan klart följa lagarnas ursprung genom länkar. Inte heller handlar det enbart om "ekonomisk stabilitet" som du försöker göra gällande. Det finns lagar inom alla samhällsområden från ekonomi till rättsväsende och utbildning.
Det låter nästan som om du inte ens har titta i databasen, för där är det klart och tydligt uppspaltat vad lagarna gäller, årtal m.m.

Jag bryr mig inte speciellt mycket om akademiska termer när det kommer till att debattera. Inte heller kan jag Hebreiska, vilket du antagligen kan, så det blir aningen svårt för mig att navigera mig fram i den israeliska rättsapparatens databaser.
Jag nöjer mig gott med att läsa vad amerikanska judar samt engelskspråkiga israeler, likt soldaterna i Breaking the silence, har att säga om israels förtryck av palestinierna.

Jo jag vet att han säger så, fast detta med sekulära judar köper inte jag. Jag tillhör dom som inte köper hela detta med att judar är en folkgrupp. I min bok är judendomen en religion, och på något sätt har dom med framgångsrik lobbyism fått det till att bli så att man skall räkna judar som en folkgrupp och inte en religiös grupp.
Sen måste man tänka på att även om Lieberman säger sig vara sekulär så är han en zionist, och att påstå att zionismen inte vill upprätta ett "stor-israel", det köper jag inte.
Inte tror jag att det är för att det israeliska folket satte stopp för det i alla fall, snarare så att omvärlden inte tolererade det och att Israel insåg att det var smartare att, som jag tidigare påpekade, ta lite i taget för då har omvärlden lättare att smälta det av någon konstig anledning. Precis som vi här i västvärlden för tillfället tolererar att vår individuella frihet sakta men säkert håller på att försvinna.
Lite gran som liknelsen om grodor som kokas levande i vatten som sakta hettas upp, den har du säkert hört tidigare.
Absolut finns det stater som behandlar sitt eget folk illa, det säger jag inget om, men nu är det faktiskt din tur att visa en trovärdig källa på att någon annan religion anser sig vara "guds utvalda folk", för det känner jag faktiskt inte till måste jag säga.

Vet inte om jag har lust att komma med några fler källor när du endast anklagar dom för att vara "anit-israeliska", även när det är judiska källor.
Kolla själv på nätet får du se, finns exempel från t.ex B´Tselem (det israeliska information-centret för mänskliga rättigheter på de ockuperade områdena).
Sen finns det även gott om exempel där man delar upp vägen för fotgängare också. Israeler på ena sidan och palestinier på andra sidan.
Dessutom finns det även exempel på busslinjer som endast är till för palestinier som fraktas att jobba i Israel eller på israeliska bosättningar.
Jo jag vet, israelerna påpekar gärna att detta har kommit till skott efter palestinska påtryckningar och att alla palestinier tycker detta är så jättemycketsuperbra, men sanningen är förmodligen en helt annan då det först kom till skott efter påtryckningar av israeliska bosättare som inte ville dela buss med palestinier.
Tvåstatslösningen kommer troligen innebära att Palestina består av två enklaver (Gaza & VB) som är sammankopplade med en motorväg. Om du inte förespråkar det, vad förespråkar du isåfall? Vill du svara specifikt på ovanstående fråga, gör det i denna tråd tack. (FB) Bästa lösning på Israel-Palestina-konflikten?

Du tycker alltså att Israels expansion av bosättningar är ett större problem än PAs vägran att förhandla. Det är en förståelig ståndpunkt även fast jag inte håller med dig. Israel har ju trots allt inte mycket att förlora på att fortsätta expandera de största bosättningarna (de som ligger nära gränsen alltså) när Abbas är mer intresserad av pengar från FN än en fredslösning.

Alla religioner har sin del av skumt skit i sina heliga texter. Det relevanta är vilka som följer det; väldigt få judar är bokstavstroende vilket är varför jag har svårt att tro att många vill ha ett stor-Israel som du skriver om. Så vitt jag vet finns det inga övriga motiv för det, plus att historien visar raka motsatsen; Israel utövar ju land for peace-strategin.

Jag orkar inte diskutera mer om påstådda diskriminerande lagar och "apartheid"-vägar. Ge mig konkreta exempel på att sådana existerar/vart jag ka hitta dem så svarar jag.
Senast redigerad av Memestar 2018-02-18 kl. 18:19.
Citera
2018-02-25, 18:19
Avstängd
Återigen har Israel skjutit ihjäl en fiskare utanför Gaza:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1BzQ8/palestinsk-fiskare-skots-ihjal
Citera
2018-02-25, 19:57
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Återigen har Israel skjutit ihjäl en fiskare utanför Gaza:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1BzQ8/palestinsk-fiskare-skots-ihjal
Begick självmord menar du väl? Israel sköt flera varningsskott men han vägrade stanna enligt artikeln.
Citera
2018-02-25, 20:12
Avstängd
Citat:
Begick självmord menar du väl? Israel sköt flera varningsskott men han vägrade stanna enligt artikeln.
Nu går du väl ändå för långt i ditt försvar av Israelisk terror! Israel har ingen rätt att skjuta på civilpersoner även om de inte följer Israels godtyckligt uppsatta regler. Detta var inte i Israel, vet du utan på territorialvatten tillhörande Palestina. Men i din världsbild är visst hela världen Israels att bomba och beskjuta som de vill och alla som inte gör som de vill får skylla sig själva.
Citera
2018-02-25, 21:25
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Nu går du väl ändå för långt i ditt försvar av Israelisk terror! Israel har ingen rätt att skjuta på civilpersoner även om de inte följer Israels godtyckligt uppsatta regler. Detta var inte i Israel, vet du utan på territorialvatten tillhörande Palestina. Men i din världsbild är visst hela världen Israels att bomba och beskjuta som de vill och alla som inte gör som de vill får skylla sig själva.
Det finns en fras för detta: sucide by cop. Minns du attacken i Trollhättan då gärningsmannen sprang med svärd rakt mot en polis med vapen? Detta är ungefär likadant.

Förresten är det ingens territorialvatten eftersom Palestina inte är en stat, och du kanske har glömt att Egypten och Israel upprätthåller en gemensam och fullt laglig blockad mot Hamas i Gaza?
Senast redigerad av Memestar 2018-02-25 kl. 21:27.
Citera
2018-02-25, 23:56
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
29 november 1948 är bra dag att starta, när UN förklarade en Judisk Stat och en arabisk stat, andra bilden från vänster: https://i.ytimg.com/vi/BT5L4YU_Fl4/maxresdefault.jpg
Palestinierna accepterade inte planen, vilket är normalt om du ser kartan.

Från Dag 1 började den etniska rensningen i ett land som tagit mot dem när flydde från Nazisterna i Europa, enligt deras version.

När UN behandlat reformen så började de sionistiska terrorgrupper, Haganah, Stern och allt vad de heter. Mellan 1947-1948 hade man fördrivit en miljon människor och tagit över 80% av Palestina.
Palestina hade inget försvar, man rensade dem, mördade dem, ca 1 miljon under de första året.

Den sionistiska myten att "judarna blev anfallna från alla håll" är just en myt. Lyssna på Miko Peled, hans pappa var General och deltog i slakten. https://www.youtube.com/watch?v=vUSKj-JFN70

Men Netanyahu liksom andra judar har ju pekat att deras rätt att ta Palestina och bilda en stat där kommer från Bibeln. Det väger väl tyngre?

Det går inte att lösa konflikten när den ena sidan hänvisar till religionen. Israel kan bara förlora på en lösning, hur den än kan gestalta sig. Därför gör man allt för att behålla status quo.
Citera
2018-02-26, 00:10
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Men Netanyahu liksom andra judar har ju pekat att deras rätt att ta Palestina och bilda en stat där kommer från Bibeln. Det väger väl tyngre?

Det går inte att lösa konflikten när den ena sidan hänvisar till religionen. Israel kan bara förlora på en lösning, hur den än kan gestalta sig. Därför gör man allt för att behålla status quo.
Hamas använder religion som argument mycket oftare än den israeliska högern. Dessutom pratar de om att döda alla judar i islams namn så jag tror du kan finna mycket mer indoktrinering på den sidan.

Varför tror du att Israel förlorar på en framförhandlad fredslösning? Det är väl ganska uppenbart att status quo kostar en jävla massa pengar, medför en hel del palestinska terrorattacker och anses olämplig av den israeliska folkopinionen.
Citera
2018-02-26, 00:58
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Hamas använder religion som argument mycket oftare än den israeliska högern. Dessutom pratar de om att döda alla judar i islams namn så jag tror du kan finna mycket mer indoktrinering på den sidan.

Men frågan gällde inte vilken sida som pratar mest religion, utan vilken ger sig rätten till landet med hänvisning till en religiös bok. Det gör Israel.

Citat:
Varför tror du att Israel förlorar på en framförhandlad fredslösning? Det är väl ganska uppenbart att status quo kostar en jävla massa pengar, medför en hel del palestinska terrorattacker och anses olämplig av den israeliska folkopinionen.
Visst, men alla andra alternativ är antingen politiskt ogenomförbara med hänsyn till den israeliska hemmaopinionen, eller så ofördelaktiga att palestinier inte kommer att acceptera dem.
Israels fd premiärminister Yitzhak Rabin mördades av en jude 1995 pga uppfattade eftergifter.
En sk tvåstatslösning med en perforerat Palestina oförmögen att fungera som en stat är utdömd på förhand.

Israel kommer dock att förlora på situationen i det långa loppet. Saudiarabiens nye härskare har fått upp ögonen att deras kassakista kan användas både politiskt och militärt. Tror man att pengar köper det mesta här i världen, hamnar Israel på efterkälken, och ett eventuellt sviktande amerikanskt stöd kan vara dödstöten för dagens Israel.
Citera
2018-02-26, 06:06
Avstängd
Citat:
Det finns en fras för detta: sucide by cop. Minns du attacken i Trollhättan då gärningsmannen sprang med svärd rakt mot en polis med vapen? Detta är ungefär likadant
Jomenvisst. Ingen skillnad alls mellan att springa mot en polis med ett dödligt vapen och försöka skaffa brödföda genom att ut och fiska. Du är verkligen en första klassens fähund.
Citat:
Förresten är det ingens territorialvatten eftersom Palestina inte är en stat, och du kanske har glömt att Egypten och Israel upprätthåller en gemensam och fullt laglig blockad mot Hamas i Gaza?
Finns absolut inget lagligt i Israels flottblockad, men så har ju du gjort klart att du skiter i alla lagar. Israel får göra som de vill.
Citera
2018-02-26, 06:22
Bannlyst
Citat:
Jomenvisst. Ingen skillnad alls mellan att springa mot en polis med ett dödligt vapen och försöka skaffa brödföda genom att ut och fiska. Du är verkligen en första klassens fähund.

Finns absolut inget lagligt i Israels flottblockad, men så har ju du gjort klart att du skiter i alla lagar. Israel får göra som de vill.

"Brödfödan". "Fähund". Du tar i så att det blir tramsigt.

Araber i Gaza fiskar varje dag. Den här blev skjuten. Ta reda på detaljerna istället för att göra politik av det, är ett tips. Förutsätter givetvis ett engagemang du inte kommer att visa upp och man förstår varför. Finns nämligen inget att nyttja på riktigt därför att Israel inget vinner på sadism.

"Finns inget lagligt i flottblockad". Går säkert att motivera utifrån säkerhetsaspekter och då kan blockaden försvaras etiskt. FN är ingen domstol och enskilda länder har all rätt att sätta sig upp mot organisationen, om du vill utnyttja denna mot Israel i sak.

Kom ihåg en sak. Det går att förstå Israel utan att vara sympatisör. Mitt intresse är svenskarnas framtid. Övriga världens folk får vara deras egna problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in