2018-02-17, 08:00
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Här finns 31 exempel: https://occupiedpalestine.wordpress.com/2013/03/20/the-laws-that-enshrine-israel-as-a-racist-state/. "Law of return" är väl ett skolexempel på diskriminering.
Law of Return är ett av fyra olika sätt att bli medborgare i Israel. Om du inte kvalificerar för den kan du använda ett av dessa tre: https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.mfa.gov.il/MFA/Facts%2BAbout%2BIsrael/State/Acquisition%2Bof%2BIsraeli%2BNationality.htm&ved=2 ahUKEwi9mc_zrqzZAhVFjywKHaljDhEQFjABegQIDxAB&usg=A OvVaw0ibBYu9J3M7wA_qaZv4Wn0

Dessutom handlar inte diskriminering om vilka som får bli medborgare, utan om hur medborgarna behandlas. Nämn en lag som ger olika israeliska medborgare olika rättigheter.
Citera
2018-02-17, 10:14
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Ah, Jimmy Carter. Rankad 1900-talets fjärde sämsta president, valdes tack vare sin motståndares inkompetens men krossades av Reagan fyra år senare. Men jaja, det kanske är bättre att lyssna på argumenten även om personen som framför dem saknar all trovärdighet.
Aningen tröttsamt att lyssna på "rankning" av hur dåliga presidenter har varit, speciellt eftersom dom som rankar brukar ha egna intressen att tänka på när dom rankar.
Att han blivit vald till en viss plats på någon rankingskala betyder inte att han automatiskt saknar trovärdighet i denna fråga.

Citat:
Apartheid innebär att två grupper lever i praktiskt taget olika världar. De får inte interagera med varandra överhuvudtaget. Kan du ge något exempel där det inträffar på Västbanken?
Som jag påpekade så har vi "vägsystemet" där israeler har tillgång till vissa vägar där inte palestinier tillåts vistas. Visst, du kan åberopa att det är av säkerhetsskäl bla bla bla, men i praktiken så är det att göra skillnad på olika folkgrupper.
Citat:
Jag medger att palestinierna på VB saknar rättigheter som garanteras av israeliskt medborgarskap, men det är för att området inte har annekterats av Israel.
Ja men då är det väl ok då!
Citat:
De 1.6 miljoner araber som är israeler har fulla medborgerliga rättigheter. Vilka israeliska lagar är diskriminerande? Nämn en.
I teorin kanske det är så, men praktiken talar ett annat språk.
Det är helheten man måste se till, och det israeliska systemet ser till att göra tillvaron för sina arabiska "medborgare" så svår som möjligt, vilken den databas med diskriminerande lagar jag tidigare hänvisade till klart och tydligt visar, men eftersom du verkade nonchalera tidigare så får jag väl påminna om den återigen.
Mondoweiss (amerikansk/judisk organisation) påtalar även att de lagar som finns i den databasen är diskriminerande (direkt eller indirekt beroende på lag). http://mondoweiss.net/2015/06/database-discriminatory-israel/

Om du inte orkar klicka på länken så ger jag dig ett litet utdrag från den här:
Citat:
11. In 2011 the Knesset passed a law that empowers hundreds of local Jewish communities to exclude applicants based on ethnicity or religion. The Supreme Court upheld this law in September 2014.

12. In 2011 the Knesset passed a law prohibiting anyone from calling for a boycott of Israel, its institutions, or any person because of their affiliation with Israel, including the settlements in the occupied territories. The law creates a private right of action for persons targeted by a boycott to sue for damages. As Noam Sheizaf puts it: “You can boycott anything in Israel except the occupation.” This vague law is blatantly aimed at Palestinians who are supportive of the BDS movement—while it allows people like Avigdor Lieberman to call for boycott of Arab owned businesses with impunity. The law was upheld by Israel’s Supreme Court on April 15, 2015.

Här är länken till hela databasen där man kan se alla lagar som direkt/indirekt anse vara diskriminerande. https://www.adalah.org/en/law/index

Citat:
Bosättningarna på centrala VB är problematiska av flera olika strategiska och morsliska anledningar, men inte för att "apartheid" tillämpas.
"You say potato, I say potato". Spelar ingen roll vad man kallar det egentligen, Israel förtrycker palestinierna, och det kan ingen tala sig ur hur mycket ordvrängeri man än försöker sig på.

Citat:
De styrande politikerna i Israel har presenterat fredsförslag efter fredsförslag oavsett om de är vänster- eller högerpartier, men den palestinska myndigheten har ingen speciell anledning att förhandla. De tjänar mer på att håva in internationella bidrag och behöver inte bry sig om sitt folk eftersom PA aldrig håller val nuförtiden.
Javisst, dom är hellre förtryckta än att få bestämma över sina egna liv och hur dom skall leva dessa, så måste det vara.

Citat:
Vill du diskutera eventuella lösningar bör vi flytta till denna tråd: (FB) Bästa lösning på Israel-Palestina-konflikten?
Nej, jag är inte intresserad av att diskutera någon lösning på "problemet". Jag ser mycket pessimistiskt på denna fråga, speciellt när man ser hur Israel agerar i frågan.

Det som skulle avhandlas i denna tråd var hur det kommer att bli efter Bibis frånfälle, och jag har visat på att det finns gott om inflytelserika galningar inom den israeliska politiken som är beredda att fortsätta driva frågan om att minimera och slutligen få bort vad dom anser är "det palestinska problemet" för att i slutändan kunna bilda ett "stor-Israel", precis som gud har lovat dom.
Dom är ju trots allt "det utvalda folket", eller som vissa av extremisterna där nere säger "guds favoriter".
Bara uttrycket "guds utvalda folk" säger det mesta anser jag. Maken till rasistiskt inställning får man leta efter!
Citera
2018-02-17, 11:16
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Aningen tröttsamt att lyssna på "rankning" av hur dåliga presidenter har varit, speciellt eftersom dom som rankar brukar ha egna intressen att tänka på när dom rankar.
Att han blivit vald till en viss plats på någon rankingskala betyder inte att han automatiskt saknar trovärdighet i denna fråga.

Som jag påpekade så har vi "vägsystemet" där israeler har tillgång till vissa vägar där inte palestinier tillåts vistas. Visst, du kan åberopa att det är av säkerhetsskäl bla bla bla, men i praktiken så är det att göra skillnad på olika folkgrupper.
Ja men då är det väl ok då!
I teorin kanske det är så, men praktiken talar ett annat språk.
Det är helheten man måste se till, och det israeliska systemet ser till att göra tillvaron för sina arabiska "medborgare" så svår som möjligt, vilken den databas med diskriminerande lagar jag tidigare hänvisade till klart och tydligt visar, men eftersom du verkade nonchalera tidigare så får jag väl påminna om den återigen.
Mondoweiss (amerikansk/judisk organisation) påtalar även att de lagar som finns i den databasen är diskriminerande (direkt eller indirekt beroende på lag). http://mondoweiss.net/2015/06/database-discriminatory-israel/

Om du inte orkar klicka på länken så ger jag dig ett litet utdrag från den här:

Här är länken till hela databasen där man kan se alla lagar som direkt/indirekt anse vara diskriminerande. https://www.adalah.org/en/law/index

"You say potato, I say potato". Spelar ingen roll vad man kallar det egentligen, Israel förtrycker palestinierna, och det kan ingen tala sig ur hur mycket ordvrängeri man än försöker sig på.

Javisst, dom är hellre förtryckta än att få bestämma över sina egna liv och hur dom skall leva dessa, så måste det vara.

Nej, jag är inte intresserad av att diskutera någon lösning på "problemet". Jag ser mycket pessimistiskt på denna fråga, speciellt när man ser hur Israel agerar i frågan.

Det som skulle avhandlas i denna tråd var hur det kommer att bli efter Bibis frånfälle, och jag har visat på att det finns gott om inflytelserika galningar inom den israeliska politiken som är beredda att fortsätta driva frågan om att minimera och slutligen få bort vad dom anser är "det palestinska problemet" för att i slutändan kunna bilda ett "stor-Israel", precis som gud har lovat dom.
Dom är ju trots allt "det utvalda folket", eller som vissa av extremisterna där nere säger "guds favoriter".
Bara uttrycket "guds utvalda folk" säger det mesta anser jag. Maken till rasistiskt inställning får man leta efter!
Du tar upp många bra poänger och jag uppskattar att du ger direkta svar på mina frågor till skillnad från många andra debattörer.

Det är hyckleri att klaga på att palestinierna på VB inte har israeliskt medborgarskap samtidigt som man kräver tvåstatslösning. Man kan inte både behålla kakan och äta upp den. Jag håller fullständigt med om att den nuvarande situationen är ohållbar, men vems fel är det egentligen? Många bosättningar är problematiska, men det största problemet är väl ändå att Abbas konstant vägrar förhandla med Israels olika regeringar. Den palestinska myndigheten är korrupt och ej folkvald, hoppas du förstår nu varför de tjänar mer på att håva in tröstpris från FN än att faktiskt delta i fredsprocessen.

Nu länkar du ju bara till anti-israeliska sidor som letar efter diskriminering bland lagar som egentligen handlar om bl.a. ekonomisk stabilitet (anti-BDS). Vill vinna argumentet de jure måste du citera diskriminerande lagar från en officiell israelisk webbsida. Vill du vinna argumentet de facto måste du visa exempel på hur arabiska israeler har sämre levnadsvillkor än judiska israeler. Hittills har du inte lyckats med något av dessa.

Du skriver om expansion baserat på religiös extremism. Justitieministern du tidigare kritiserade identifierar sig själv som sekulär. Visst finns det vissa fanatiker som vill ha ett stor-israel för att Gud utlovade det enligt Toran men den absoluta majoriteten israeler inser hur absurt det är. Varför tror du annars Israel lämnade hela Sinai, hela Libanon, delar av Golan, hela Gaza och halva Västbanken?

Är det svårt att hitta länder som anser sig Guds utvalda där regimen diskriminerar mot sitt egna folk? Titta bara på varje land i hela Mellanöstern exklusive Israel!

Kan du lämna en väg som civila israeler men inte palestinier får använda?
Senast redigerad av Memestar 2018-02-17 kl. 11:22.
Citera
2018-02-17, 16:59
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Du tar upp många bra poänger och jag uppskattar att du ger direkta svar på mina frågor till skillnad från många andra debattörer.

Det är hyckleri att klaga på att palestinierna på VB inte har israeliskt medborgarskap samtidigt som man kräver tvåstatslösning. Man kan inte både behålla kakan och äta upp den.
Jag har dock inte förespråkat någon tvåstatslösning.
Jag tror inte på att ha en palestinsk stat i den form som landet ser ut nu med Gaza på ena sidan och Västbanken på andra sidan utan någon kontakt med varandra, samt att Västbanken skall vara fullsmetad med israeliska bosättningar som undan för undan tar mer mark från palestinierna.
Det är fullständigt vansinne att kräva att en stat (Palestina) skall fungera som en slags skärgård i ett hav av ett annat land (Israel).
Citat:
Jag håller fullständigt med om att den nuvarande situationen är ohållbar, men vems fel är det egentligen?
Till största delen är felet Israels, utan tvekan. Varför har jag förklarat ovan.
Citat:
Många bosättningar är problematiska, men det största problemet är väl ändå att Abbas konstant vägrar förhandla med Israels olika regeringar.
Nej, det största problemet, som jag ser det, är det jag förklarat ovan, och att Israel vägrar att sluta med dumheterna och istället utökar sin expansion.

Citat:
Den palestinska myndigheten är korrupt och ej folkvald, hoppas du förstår nu varför de tjänar mer på att håva in tröstpris från FN än att faktiskt delta i fredsprocessen.
Visst finns det korruption inom den palestinska myndigheten, precis som det finns inom de flesta andra länders myndigheter, inklusive den israeliska, vilket det nu ser ut som kanske blir Bibi´s fall. Om han nu inte lyckas krångla (muta) sig ur den härva som håller på att rullas upp. Det återstår väl att se antar jag, men att han är korrupt, det råder det ingen tvekan om i min bok i alla fall.

Citat:
Nu länkar du ju bara till anti-israeliska sidor som letar efter diskriminering bland lagar som egentligen handlar om bl.a. ekonomisk stabilitet (anti-BDS).
Att du kallar Mondoweiss för en "anti-israelisk" organisation tycker jag nästan diskvalificerar dig från denna diskussion. Dom hänvisar till en databas som kartlagt dessa diskriminerande lagar, och ja den databasen är en arabisk databas men de har full källredovisning och man kan klart följa lagarnas ursprung genom länkar. Inte heller handlar det enbart om "ekonomisk stabilitet" som du försöker göra gällande. Det finns lagar inom alla samhällsområden från ekonomi till rättsväsende och utbildning.
Det låter nästan som om du inte ens har titta i databasen, för där är det klart och tydligt uppspaltat vad lagarna gäller, årtal m.m.

Citat:
Vill vinna argumentet de jure måste du citera diskriminerande lagar från en officiell israelisk webbsida. Vill du vinna argumentet de facto måste du visa exempel på hur arabiska israeler har sämre levnadsvillkor än judiska israeler. Hittills har du inte lyckats med något av dessa.
Jag bryr mig inte speciellt mycket om akademiska termer när det kommer till att debattera. Inte heller kan jag Hebreiska, vilket du antagligen kan, så det blir aningen svårt för mig att navigera mig fram i den israeliska rättsapparatens databaser.
Jag nöjer mig gott med att läsa vad amerikanska judar samt engelskspråkiga israeler, likt soldaterna i Breaking the silence, har att säga om israels förtryck av palestinierna.

Citat:
Du skriver om expansion baserat på religiös extremism. Justitieministern du tidigare kritiserade identifierar sig själv som sekulär.
Jo jag vet att han säger så, fast detta med sekulära judar köper inte jag. Jag tillhör dom som inte köper hela detta med att judar är en folkgrupp. I min bok är judendomen en religion, och på något sätt har dom med framgångsrik lobbyism fått det till att bli så att man skall räkna judar som en folkgrupp och inte en religiös grupp.
Sen måste man tänka på att även om Lieberman säger sig vara sekulär så är han en zionist, och att påstå att zionismen inte vill upprätta ett "stor-israel", det köper jag inte.
Citat:
Visst finns det vissa fanatiker som vill ha ett stor-israel för att Gud utlovade det enligt Toran men den absoluta majoriteten israeler inser hur absurt det är. Varför tror du annars Israel lämnade hela Sinai, hela Libanon, delar av Golan, hela Gaza och halva Västbanken?
Inte tror jag att det är för att det israeliska folket satte stopp för det i alla fall, snarare så att omvärlden inte tolererade det och att Israel insåg att det var smartare att, som jag tidigare påpekade, ta lite i taget för då har omvärlden lättare att smälta det av någon konstig anledning. Precis som vi här i västvärlden för tillfället tolererar att vår individuella frihet sakta men säkert håller på att försvinna.
Lite gran som liknelsen om grodor som kokas levande i vatten som sakta hettas upp, den har du säkert hört tidigare.
Citat:
Är det svårt att hitta länder som anser sig Guds utvalda där regimen diskriminerar mot sitt egna folk? Titta bara på varje land i hela Mellanöstern exklusive Israel!
Absolut finns det stater som behandlar sitt eget folk illa, det säger jag inget om, men nu är det faktiskt din tur att visa en trovärdig källa på att någon annan religion anser sig vara "guds utvalda folk", för det känner jag faktiskt inte till måste jag säga.

Citat:
Kan du lämna en väg som civila israeler men inte palestinier får använda?
Vet inte om jag har lust att komma med några fler källor när du endast anklagar dom för att vara "anit-israeliska", även när det är judiska källor.
Kolla själv på nätet får du se, finns exempel från t.ex B´Tselem (det israeliska information-centret för mänskliga rättigheter på de ockuperade områdena).
Sen finns det även gott om exempel där man delar upp vägen för fotgängare också. Israeler på ena sidan och palestinier på andra sidan.
Dessutom finns det även exempel på busslinjer som endast är till för palestinier som fraktas att jobba i Israel eller på israeliska bosättningar.
Jo jag vet, israelerna påpekar gärna att detta har kommit till skott efter palestinska påtryckningar och att alla palestinier tycker detta är så jättemycketsuperbra, men sanningen är förmodligen en helt annan då det först kom till skott efter påtryckningar av israeliska bosättare som inte ville dela buss med palestinier.
Citera
2019-09-15, 16:41
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Tisdagens nyval i Israel kommer bli en repetition av valet i våras, då premiärminister Benjamin Netanyahu förlorade sin majoritet i Knesset med en plats, skriver DN:s korrespondent Nathan Shachar. Opinionsläget ser likadant ut, allt hänger egentligen på valdeltagandet – som väntas sjunka, skriver han.

Även Anshel Pfeffer på Haaretz tar upp valdeltagandet som det enda som på riktigt kommer att påverka Israels nyval. ”Frågan är inte hur många israeler som kommer att byta sida politiskt, utan hur många av de som faktiskt är tillräckligt motiverade för att gå ut och rösta igen”, skriver han.

The Economist tror på ett valresultat som slutar med att Bejamin Netanyahu ännu en gång inte får ihop egen majoritet i Knesset. Inga överraskningar här heller, med andra ord. Tidningen oroar sig dock för vilka konsekvenser premiärministerns senaste utspel om att annektera en tredjedel av Västbanken kan få.

https://omni.se/inget-kommer-egentligen-ha-forandrats-pa-valnatten/a/Vbk6M6
Citera
2019-09-15, 23:33
Medlem
flaess avatar
En rykande färsk dokumentär om supersionisten, krigshetsaren och psykopaten Benjamin Netanyahu:

https://www.svtplay.se/video/23569534/kung-bibi?info=visa
Citera
2019-09-16, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
En rykande färsk dokumentär om supersionisten, krigshetsaren och psykopaten Benjamin Netanyahu:

https://www.svtplay.se/video/23569534/kung-bibi?info=visa
Är man psykopat om man vill stoppa terrorism?
Citera
2019-09-16, 22:38
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Är man psykopat om man vill stoppa terrorism?
Benjamin Netanyahu vill endast stoppa terrorism som i första hand inte gynnar honom själv, samt i mindre grad inte gynnar Israel och det judiska folket.

Därav så struntar han fullständigt i om hans främsta politiska motståndare faller offer för en Likud-anhängares kulor (Yitzhak Rabin), och han ser mellan fingrarna när Israel utför terorhandlingar mot palestinierna på Västbanken. Icke att förglömma att Israel under hans ledarskap har ytterst målmedvetet och systematiskt underminerat och bombat länder i regionen sönder och samman, med miljoner oskyldiga liv på hans samvete som följd för att kunna uppfylla sionisternas dröm om ett stor-Israel. Det är dubbelmoral av ett slag som gör mig spyfärdig.

Benjamin Netanyahu är fullblodspsykopat, och jag är inte ensam om den åsikten:

https://www.veteranstoday.com/2015/02/22/benjamin-netanyahu-is-almost-certainly-a-psychopath/
Citera
2019-09-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Benjamin Netanyahu vill endast stoppa terrorism som i första hand inte gynnar honom själv, samt i mindre grad inte gynnar Israel och det judiska folket.

Därav så struntar han fullständigt i om hans främsta politiska motståndare faller offer för en Likud-anhängares kulor (Yitzhak Rabin), och han ser mellan fingrarna när Israel utför terorhandlingar mot palestinierna på Västbanken. Icke att förglömma att Israel under hans ledarskap har ytterst målmedvetet och systematiskt underminerat och bombat länder i regionen sönder och samman, med miljoner oskyldiga liv på hans samvete som följd för att kunna uppfylla sionisternas dröm om ett stor-Israel. Det är dubbelmoral av ett slag som gör mig spyfärdig.

Benjamin Netanyahu är fullblodspsykopat, och jag är inte ensam om den åsikten:

https://www.veteranstoday.com/2015/02/22/benjamin-netanyahu-is-almost-certainly-a-psychopath/

Vilka länder har Israel bombat sönder och samman med miljontals dödsoffer?
Citera
2019-09-17, 18:05
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Är du ett troll, eller vet du inte hur man använder en sökmotor?

Ett litet axplock: Libyen, Irak, Libanon, Syrien, Sudan, Egypten...... i många fall i nära samarbete med USA och andra västallierade.

För att återgå till ämnet så hoppas jag att valresultatet blir en djävulsk kalldusch för "Kung Bibi". Men som andra redan har nämnt så finns det tyvärr en hel del sionistdårar som står redo att ta över när kräket väl avgår från ämbetet.
Citera
2019-09-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala

Du borde läsa boken The Israel Lobby and US Foreign Policy skriven av två prominenta professorer vid Harward och Universitetet i Chicago.
Citera
2019-09-17, 19:21
Medlem
.
Senast redigerad av Nannegijala 2019-09-17 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in