• 1
  • 2
2010-06-20, 17:02
Medlem
Tjena tjena
Har bestämt mig för att göra ett ryck och måla väggarna samt lägga ett trägolv i mitt sovrum
Dock så vet jag inte det första om att lägga golv och då jag inte har pengar för att anställa någon så blir det att ändå försöka sig på det själv.

Nu för tillfället ligger det linoleumgolv men jag skulle så gärna vilja ha ett elegant trägolv i ek eller liknande nyans för att matcha med dem i framtiden vita väggarna.

Golvet är 3,5x3,5 meter med inga ut- eller ingående skavanker så man tycker att det borde underlätta själva "passningen" av golvet.

Att förklara i detalj hur man ska göra från början till slut är ingenting jag efterfrågar. Men om ni vet om någon hemsida eller FAQ någonstans som förklarar hela proceduren utförligt så får ni ytterst gärna länka den här i tråden

Men måste man hålla på och slipa och jävlas med det nuvarande golvet innan om detta är i bra skick?

Sedan tänkte jag på detta om man skulle lägga golvet direkt på det existerande linoleumgolvet, hur det då blir med den ingående dörren? Just nu är det ett ca 1,7cm glapp mellan golv och dörr. Räcker detta kanske för att få in ett trägolv och fortfarande kunna öppna dörren?

Som ni märker så är detta område helt främmande för mig, men om ni kunde försöka besvara mina frågeställningar samt förklara lite saker väldigt kortfattat (Typ: Det kommer kosta ungefär XX om du väljer billiga alternativ och det kommer ta ungefär XX många timmar) så vore detta MYCKET uppskattat

MvH
Citera
2010-06-20, 17:15
Medlem
lumpapp och kapa dörrbladet så att dörren går fritt. Inget konstigt alls...
Citera
2010-06-20, 17:16
Bannlyst
Kommer kosta fett mycket och vara fett jobbigt.
Jag rekommenderar att du köper gräs och glass för pengarna och går ut i solen istället.
Citera
2010-06-20, 17:17
Medlem
Brutes avatar
Först och främst; slipa och måla om väggarna innan du lägger in golvet.
Då slipper du allt besvär med att täcka golv och tejpa intill väggarna.

Kolla först med en ny golvbit, om det funkar med nuvarande dörr att öppna. Klura också ut hur du skall göra vid trösken. Kanske krävs ny tröskel för att täcka golvavslutet, eller endast en låg täcklist intill tröskeln.

Ta bort golvsocklar och dörrfoder (listerna kring dörröppningen) inna du lägger nya golvet, ja till och med innan du målar om väggarna.

Om du måste ta bort nuvarande linoleumgolv, bered dig då på att du först får lägga en täckduk, om det är ett allt för hårt underlag. (Du vill inte ha glappande trägolv mothård yta.)

Vid läggande av klickgolv eller motsvarande, börja i ena hörnet, bygg första raden längs långväggen, påbörja nästa rad (se till att bitskarvarna ligger förskjutna).

Vid väggarna (Första långsidan och kanterna) stadgar du upp med kilar så att de ligger med ett litet glapp, men ändå har mothåll när du bankar på bitarna.

//Brute
Citera
2010-06-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute

Vid väggarna (Första långsidan och kanterna) stadgar du upp med kilar så att de ligger med ett litet glapp, men ändå har mothåll när du bankar på bitarna.

//Brute

Väldigt informativt och hjälpande inlägg! Stort tack till dig =)
Men angående det ovanstående, varför skall man göra detta?
Citera
2010-06-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjaarN
Kommer kosta fett mycket och vara fett jobbigt.
Jag rekommenderar att du köper gräs och glass för pengarna och går ut i solen istället.

I do like icecream...
Men nä sådant där dödsbeteende får vänta, man vill ju inte få en psykos eller bli heroinberoende såhär på sommaren =(
Citera
2010-06-20, 18:20
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterClockwise

Golvbitarna är spikraka, medan väggarna är mer ojämna där du tagit bort golvsocklarna.
Det blir med andra ord ganka omöjligt att få stailt mothåll när du skall banka på de nya golvraderna.

Du skall heller inte lägga golvet helt tätt in mot väggrana, då golvet kommer att röra sig (leva) beroede på variernade temperatur och fuktighet under året. Så några millimeters luftspalt mellan golv och väggar skall du ha. Dessa täcks ju sedan av de nya golvsocklarna.

//Brute
Citera
2010-06-20, 18:22
Medlem
2looses avatar
Citat:

Det är till för få lite mellanrum mellan golv och vägg så golvet ligger fritt.
Annars är det risk att de kan resa sig och de knarrar mycke mindre när du gör detta.

Finns väldigt lätta "click" golv idag som näst intill lägger sig självt.
Försök också att få ett så tunt golv som möjligt så du slipper kapa dörrbladen.

Glöm inte heller o lägga en platsfilt under. Golvet blir betyligt mjykare o gå på, samt även där blir de tystare.
Citera
2010-06-20, 22:10
Medlem
Okej då tror jag att jag förstår hur ni menar. Men hur mycket kan det landa på kostnads- och tidsmässigt hela saken? Vet att det varierar ganska kraftigt, men på ett ungefär för en oerfaren person som köper relativt billiga saker.

Edit: Golvet är som tidigare nämnt i tråden 3,5x3,5 så alltså 12,25 kvadratmeter.
Senast redigerad av CounterClockwise 2010-06-20 kl. 22:41.
Citera
2010-06-22, 21:25
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Okej då tror jag att jag förstår hur ni menar. Men hur mycket kan det landa på kostnads- och tidsmässigt hela saken? Vet att det varierar ganska kraftigt, men på ett ungefär för en oerfaren person som köper relativt billiga saker.

Edit: Golvet är som tidigare nämnt i tråden 3,5x3,5 så alltså 12,25 kvadratmeter.

Kvadratmeterkostnad för klickgolv kan du ju hitta direkt där du skall köpa det.
Så behöver du en fintandad såg alt. elsåg.
En vinkelhake och penna (märka ut där du skapp kapa golviten vid slut av en rad).
Kilar mot väggen.
En gummikloss som passar kantprofilen på golvbitarna och en klubba att banka på gummiklossen.
(Kanske finns det idag golv som "klickar" i varandra utan att behöva bankas på.)

Du lägger golvet på ett par timmar om du är ovan.

//Brute
Citera
2010-06-23, 10:17
Medlem
aivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Först och främst; slipa och måla om väggarna innan du lägger in golvet.
Då slipper du allt besvär med att täcka golv och tejpa intill väggarna.

Kolla först med en ny golvbit, om det funkar med nuvarande dörr att öppna. Klura också ut hur du skall göra vid trösken. Kanske krävs ny tröskel för att täcka golvavslutet, eller endast en låg täcklist intill tröskeln.

Ta bort golvsocklar och dörrfoder (listerna kring dörröppningen) inna du lägger nya golvet, ja till och med innan du målar om väggarna.

Om du måste ta bort nuvarande linoleumgolv, bered dig då på att du först får lägga en täckduk, om det är ett allt för hårt underlag. (Du vill inte ha glappande trägolv mothård yta.)

Vid läggande av klickgolv eller motsvarande, börja i ena hörnet, bygg första raden längs långväggen, påbörja nästa rad (se till att bitskarvarna ligger förskjutna).

//Brute
Nja, du ska alltid utgå från det fönster som släpper in mest ljus i rummet. Kortsidan ska ligga mot fönstret, då kommer dom långa skarvarna synas mindre i ljuset..

Köp inte det billigaste golvet du hittar, det är jobbigare att lägga och det blir ofta inte så bra.. Försök att hitta nåt för ett par hundra per kvadrat i alla fall..

Lägg alltid foam under för att undvika ljud och ojämnheter..

Och glöm inte att ta bort klossarna som du har lagt mot väggen!

Och som Brute skrev, Planera och hitta en lösning vid anslutning till dörr INNAN du börjar lägga golvet!

Lycka till!
Citera
2010-06-23, 20:15
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiv
Nja, du ska alltid utgå från det fönster som släpper in mest ljus i rummet. Kortsidan ska ligga mot fönstret, då kommer dom långa skarvarna synas mindre i ljuset..

Köp inte det billigaste golvet du hittar, det är jobbigare att lägga och det blir ofta inte så bra.. Försök att hitta nåt för ett par hundra per kvadrat i alla fall..

Lägg alltid foam under för att undvika ljud och ojämnheter..

Och glöm inte att ta bort klossarna som du har lagt mot väggen!

Och som Brute skrev, Planera och hitta en lösning vid anslutning till dörr INNAN du börjar lägga golvet!

Lycka till!

Du har fel angående riktningen på golvet.
Huvudkriteriet är ju så klart i att välja den riktning man vill ha plankornas längd i. Rent estetiskt.
Att springorna skulle se för framträdande ut om de låg i längsriktning från fönster, ja då har du dels köpt för uselt passande bitar. Skarven syns eller känns ej.

Och även OM man skulle ha ett golv (låt säga ett gammalt trägolv), så skulle springorna synas mindre om de ligger i längsriktning från ljusintagen, så de ej blir så tydliga skuggor i springorna.

Ingen vill ha tvärgående golvmönster i ett avlångt rum. Nu råkar TS rum vara kvadratiskt.

//Brute
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in