2010-06-19, 12:05
Medlem
Detta är aslöjligt men......

Jag spelade betabet och ordet "gera" fungerade inte, Ja det är ett fackord och betyder att såga i hop två brädor i ex. 45 grader, men andra fackord funkar så som tråckla osv. Jag kikade sedan i svenska akademins ordlista och där finns det inte med, så antagligen därför det inte fungerade, men varför?

Att gera är väll allmänt känt vad det är? har ordet inte funnits tillräckligt länge, är det inte ett internationellt begrepp "att gera ihop", finns det bara i sverige, finns det ETT annat ord för det? VARFÖR FINNE DET INTE I ORDLISTAN?????
Citera
2010-06-19, 12:16
Medlem
Aldrig hört talats om ordet gera :/
Citera
2010-06-19, 12:24
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zeth
Detta är aslöjligt men......

Jag spelade betabet och ordet "gera" fungerade inte, Ja det är ett fackord och betyder att såga i hop två brädor i ex. 45 grader, men andra fackord funkar så som tråckla osv. Jag kikade sedan i svenska akademins ordlista och där finns det inte med, så antagligen därför det inte fungerade, men varför?

Att gera är väll allmänt känt vad det är? har ordet inte funnits tillräckligt länge, är det inte ett internationellt begrepp "att gera ihop", finns det bara i sverige, finns det ETT annat ord för det? VARFÖR FINNE DET INTE I ORDLISTAN?????

Att gira en bräda är ju att såga den i vinkel men något gera har jag aldrig hört talas om.
Citera
2010-06-19, 12:33
Medlem
Taranaxs avatar
Det man använder heter ju gersåg. Så förmodligen blir verbet att gersåga.
Citera
2010-06-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipMarlowe
Att gira en bräda är ju att såga den i vinkel men något gera har jag aldrig hört talas om.

Nu blev jag osäker hur det stavas. men söker man på nätet så hittar man samma betydelse på gåde gira och gera, sen heter det ju gersåg det man använder och att man då kan göra en ex. 90 graders gering med den!

någon annan som vet?
Citera
2010-06-19, 12:38
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipMarlowe
Nej, verbet är »gera« men det förekommer mest substantiverat som »gering« / »geringssåg« / »geringslåda«. Girar gör man på sjön, i luften och möjligen på vägen. Kortformen »gersåg« ger lite extra Timell-aura. Men för vinklade hörn duger bara »gering« oavkortat.

Gå in på Järnia och fråga efter en giringssåg med synvinkel, och du har gjort deras dag.

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/....aspx?q=gering
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/....aspx?q=gersåg (laga å om det behövs)

SAOB är inte mycket att rätta sig efter när det gäller hantverk, jordbruk och boskapsskötsel.
Senast redigerad av Egon3 2010-06-19 kl. 12:44.
Citera
2010-06-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Nej, verbet är »gera« men det förekommer mest substantiverat som »gering« / »geringssåg« / »geringslåda«. Girar gör man på sjön, i luften och möjligen på vägen.

Gå in på Järnia och fråga efter en giringssåg med synvinkel, och du har gjort deras dag.

SAOB är inte mycket att rätta sig efter när det gäller hantverk, jordbruk och boskapsskötsel.

Men de jävlarna kan ju inte utelämna en massa ord bara för att dem inte är intresserad och tycker att ord som geschwint, geschäft låter mycket häftigare! eller är det helt enkelt för att många av dessa ord är alldeles för "nya". gera låter för mig i alla fall rätt gammalt, men vad vet jag
Citera
2010-06-19, 21:44
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Nej, verbet är »gera« men det förekommer mest substantiverat som »gering« / »geringssåg« / »geringslåda«. Girar gör man på sjön, i luften och möjligen på vägen. Kortformen »gersåg« ger lite extra Timell-aura. Men för vinklade hörn duger bara »gering« oavkortat. [...]
För att räfsa mer bland mitt släktträd kan jag påpeka att min far säger "att gira" och "gersåg". Gersåg med hårt g dessutom om jag inte missminner mig, vilket är vanligast?
Citera
2010-06-19, 22:03
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
För att räfsa mer bland mitt släktträd kan jag påpeka att min far säger "att gira" och "gersåg". Gersåg med hårt g dessutom om jag inte missminner mig, vilket är vanligast?
Det senare verkar innovativt, men NE har både uttalsanvisning och inspelning med gering = [je:´ring].
http://www.ne.se/modals/play_sound.j...mp3/169257.mp3

Det uttalet stämmer med ordet »regering« som efter gängse etymologiska regler betyder »åter igen snedsågning«.
Senast redigerad av Egon3 2010-06-19 kl. 23:01.
Citera
2010-06-20, 07:57
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Nej, verbet är »gera« men det förekommer mest substantiverat som »gering« / »geringssåg« / »geringslåda«. Girar gör man på sjön, i luften och möjligen på vägen. Kortformen »gersåg« ger lite extra Timell-aura. Men för vinklade hörn duger bara »gering« oavkortat.

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/....aspx?q=gersåg (laga å om det behövs)

Men gering finns med i SAOB:

GERING je³riŋ², äv. GIRING ji³-, r. l. m. l. f.; best. -en; pl. -ar. ( ger- 1827 osv. gir- 1781–1905)
[jfr t. gehrung; samhörigt med GIR. sbst.¹]
[GERING 0]
snick. vinkel av 45 grader (l. spetsig vinkel i allm.); äv. om det förhållandet att tvenne arbetsstycken äro sammanfogade i 45 graders vinkel (l. annan spetsig vinkel) l. om sättet att sammanfoga dem på detta sätt. STÅL Byggn. 1: 303 (1834). ENEBERG Karmarsch 1: 85 (1858). Vanligen göres sargen af trenne stycken, hopsatta på gering, men ofta äfven af ett stycke. MeddSlöjdf. 1889, s. 115
[jfr t. auf gehrung verbinden]
. I stötklotsen kan man också stöta (dvs. hyvla tvärändan) på gering, d. v. s. i 450 vinkel. Landsm. XVIII. I: 17 (1912).

Som vi ser har gir- och ger- använts på samma vis.

Jag jobbade i byggsvängen för en del år sen och då sa man iaf alltid "gir-" (jir). Men men...
Citera
2010-06-20, 10:17
Medlem
Egon3s avatar
När SAOB skriver »GERING äv. GIRING« så är inte varianterna likställda. Koden »även« betyder »förekommer också och är inte fel«. Två likställda varianter har »el.« (eller) mellan sig. Exempelvis »zebra el. sebra« som i Svensk ordbok (2009) – där artikeln ligger under Z.
Citera
2010-07-29, 13:52
Medlem
dMobergs avatar
Uppdatering sedan hemvistelse: "alla säger gersåg" (med hårt g) - Pappsingen.

Någon annan i branschen som kan bestyrka eller besvaga påståendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in