2010-06-21, 15:42
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Vad är det för fakta du efterlyser? Antingen tycker man att en statschef ska vara demokratiskt vald, och då är man republikan. Eller så tycker man att det är helt i sin ordning att en statschef är född till sitt ämbete, och då är man monarkist. Det är inte en fråga om fakta, utan om hur man anser att samhället bör vara beskaffat.

Fakta som i att kunna styrka sin åsikt, det man säger.
Har man som enda argument att kungahuset kostar skattepengar, men inte har en aning om kalkylerna kring det, tycker jag man inte har rätt till sin åsikt.

De flesta hakar nog bara på och vill skrika av sig att Statschefen borde avsättas, för att han kostar pengar.
"Kostar han pengar, nej det låter ju inte som en bra sak, bäst att jag sätter mig emot det! Men jag får skrika högst så ingen kan ifrågasätta mig!"
Citera
2010-06-21, 23:30
Medlem
Birchmeads avatar
Enligt Peter Althin hade medlemstalet i republikanska föreningen ökat från 3000st till 7000st i samband med bröllopet.

JÄTTEMÅNGA.
Citera
2010-06-23, 12:29
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Fakta som i att kunna styrka sin åsikt, det man säger.
Har man som enda argument att kungahuset kostar skattepengar, men inte har en aning om kalkylerna kring det, tycker jag man inte har rätt till sin åsikt.

De flesta hakar nog bara på och vill skrika av sig att Statschefen borde avsättas, för att han kostar pengar.
"Kostar han pengar, nej det låter ju inte som en bra sak, bäst att jag sätter mig emot det! Men jag får skrika högst så ingen kan ifrågasätta mig!"

Det är väl inte kostnaden för ett kungahus kontra kostnaden för en president, det handlar om. Att anta en republikansk ståndpunkt handlar väl snarare om att vara kritisk till själva principen med ärftlig statschef.
Jag kan inte påstå att jag känner någon som helst respekt för den klent begåvade Carl Gustaf Bernadotte, eller hans dotter Victoria. Snarare tvärtom...
Citera
2010-06-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jupp, visst har du rätt.

Den republikanska föreningen har ökat i medlemsantal under den senaste tiden - och antalet personer som tycker att vi borde avskaffa monarkin har också blivit fler...

...fram till klockan 18.24, lördagen den 19 juni, 2010.

När kronprinsessan sade "Jag vill tacka det svenska folket för att ni givit mig min prins" dog den svenska republikanismen medialt, moraliskt och politiskt.

Denna rörelse är nu stendöd och vi är nu tillbaka där vi varit sedan 1000 år: i det odelbara kungariket Sverige.

Återigen kan man säga det vi alla fick lära oss i lumpen: En person som inte är trogen konungen är i något avseende att betrakta som svensk...

Vilka hade debattartikel i Aftonbladet 19 juni, samma dag som det är kronprinsbröllop? Republikanska föreningen. Vad gör de? Hyllar monarkin lite sarkastiskt.

Sen är ditt tidsperspektiv lite fel. Det är snarare när Daniel håller sitt tal som RFs självförtroende får den stora knäcken. Svenska folket riskerade dock att bli mer republikanskt efter kungens tal. Men så kom Daniels tal.
Citera
2010-06-23, 18:45
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminmannen
Vilka hade debattartikel i Aftonbladet 19 juni, samma dag som det är kronprinsbröllop? Republikanska föreningen. Vad gör de? Hyllar monarkin lite sarkastiskt.

Sen är ditt tidsperspektiv lite fel. Det är snarare när Daniel håller sitt tal som RFs självförtroende får den stora knäcken. Svenska folket riskerade dock att bli mer republikanskt efter kungens tal. Men så kom Daniels tal.

Okidoki... All cred åt Hertigen av Västergötland.

Hur som helst: Idag är republikanismen död.

Republikanerna fattade inte att de precis som slaven på de romerska kejsarnas triumfvagnar hade endast en uppgift: nämligen att skapa lite perspektiv på hela härligheten...

Under några veckor fram till bröllopet trodde de i sin enfald att det var de som var kejsaren!

Nu har de spelat ut sin roll och kan krypa in i sina pörten - eller var i helvete de kommer ifrån.

Slavar tror emellanåt att deras roll är viktigare än att på sin höjd skapa lite "drôleries" i marginalen. Vi fick ett fint exempel på deta slavmässiga högmod så snart som "Ohly-cam" klipptes in under SvT:s sändningar och vi kunde se kommunistledaren lösa sudoko och koka kallops i direktsändning - vägrandes att hylla sitt fosterland och likaledes vägrandes att önska ett nygift par lycka till. Så jävla lågt! Så jävla löjligt!

Republikanismen är inte bara moraliskt klandervärd i ett uråldrigt kungarike, som detta vårt Sverige - den är också löjeväckande.

Ohly och Sahlin måste verkligen hoppas att Miljöpartiet gör bra ifrån sig om de vill inta taburetterna i höst.

Hur som helst kan alla riktiga svenskar glädja sig idag: Kungariket är säkrat i tusen år till!

Gud bevare Sverige.
Citera
2011-05-01, 01:04
Medlem
Jermuks avatar
Republikanska föreningen består av en samling nötter som är av principen "Visst det funkar i praktiken, meeeeeeen fungerar det i teorin."

Dom är inte heller många, men ett flitigt skrivande som publiceras på alla möjliga och omöjliga medier får det att framstå som att dom är fler än vad dom egentligen är. Byter man dessutom nick stup i kvarten på internetforum och gör samma inlägg gång på gång ger det också den effekten.

Låt puckona föra sin Don Quijote-kamp och slåss mot väderkvarnar dom är bara en parentes i samhällslivet och en sammanslutning för inbördes beundran där de klappar varandra i ryggen och hyllar varandras kvasiintellekt.

LÄNGE LEVE DEN SVENSKA MONARKIN
Citera
2011-05-01, 08:24
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Republikanska föreningen består av en samling nötter som är av principen "Visst det funkar i praktiken, meeeeeeen fungerar det i teorin."

Dom är inte heller många, men ett flitigt skrivande som publiceras på alla möjliga och omöjliga medier får det att framstå som att dom är fler än vad dom egentligen är. Byter man dessutom nick stup i kvarten på internetforum och gör samma inlägg gång på gång ger det också den effekten.

Låt puckona föra sin Don Quijote-kamp och slåss mot väderkvarnar dom är bara en parentes i samhällslivet och en sammanslutning för inbördes beundran där de klappar varandra i ryggen och hyllar varandras kvasiintellekt.

LÄNGE LEVE DEN SVENSKA MONARKIN

Ja svenska folket älskar sin "kungadöme" , märktes tydligt på bröllopet.

Konungen kanske kostar en del, men är småsummor jämfört med andra kostnader. Det är ett kulturarv. Det är en billig reklampelare, det märks tydligt när han är ute på vift. Sedan hur stor är inte intresset vid kungen när alla turistbussar anländer till slottet.

Så det med kungen inte behövs, är bullshit.

Så jag säger också Gud bevare konungen!
Citera
2011-05-01, 08:31
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Så jag säger också Gud bevare konungen!

Och på det svarar jag: Gud höre det!

Det var länge sedan jag gav upp hoppet om demokratin och de demokratiska principerna. Massan är för dum och kortsiktig, helt enkelt.
Citera
2011-05-05, 09:18
Medlem
Barytons avatar
Jag tycker kanske inte att det är den viktigaste frågan i samhällsdebatten (och det tror jag inte medlemmarna i Republikanska Föreningen gör heller...)

Men likväl tycker jag ordningen med ärftlig statschef är fel och helt otidsenlig!

Att vi sen dessutom har den illitterata lallaren Carl Gustaf som statschef, gör ju inte saken bättre.
Citera
2011-05-05, 10:06
Medlem
Jag tycker monarkin får mycket mer uppmärksamhet i medierna än republikanska föreningen. Jag kan inte redovisa statistik.

Sen tycker jag det är djupt orättvist att kungafamiljen inte kan straffas för sin brottslighet. De borde ju kunna ställas inför rätta som alla andra. Både för sexköp och fortkörning om nu någon i kungafamiljen ägnar sig åt sådant
Citera
2011-05-05, 21:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
ÄR det någon annan mer än jag som tycker att den här republikanska föreningen får lite väl mycket uppmärksamhet i media?

Ja det får dom absolut särskillt mycket uppmärksamhet får dom när det är något royalistsisk på gång typ bröllop. Ska väl var motvikt men den blir mycket större än deras väljarstöd. Däremot har de med all sannolikhet stort stöd bland murvlarna.
Citera
2011-05-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja det får dom absolut särskillt mycket uppmärksamhet får dom när det är något royalistsisk på gång typ bröllop. Ska väl var motvikt men den blir mycket större än deras väljarstöd. Däremot har de med all sannolikhet stort stöd bland murvlarna.

För att ni inte ska missförstå citatet Gefundes syftar på att det är rep. för. som får uppmärksamhet.
Jag tror han har rätt i att att journalistkåren tycker annorlunda än befolkningen i frågan om monarkin. Journalisterna har mer åsikter än folk i allmänhet, dvs jour5nalister bär antingen för och emot kungahuset men inte så mycket ljumt passiva i mitten.
De som är kritiska till arvsmonarkin får däremot knappast göra reportage om kungahuset. Resultatet i media blir en gigantisk övervikt av artiklar som inte kritiserar monarkin eller personerna i kungahuset, det krävs riktigt stora klavertramp för att något ska komma ut.
Gå på vilken journalistträff som helst i Stockholm så kommer det snabbt att stå klart vilka "snedsteg" som journalisterna tiger med. Kaffeflickorna var kända långt innan boken kom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in