2010-06-18, 23:11
Medlem
Durzons avatar
ÄR det någon annan mer än jag som tycker att den här republikanska föreningen får lite väl mycket uppmärksamhet i media?
Citera
2010-06-18, 23:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Vilken förening?
Citera
2010-06-18, 23:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vilken förening?

De som kämpar för att Sverige ska avskaffa kungahuset och ombildas till republik.

Och det är väl rätt naturligt att de får extra uppmärksamhet med tanke på kungabröllopet?
Citera
2010-06-18, 23:29
Medlem
fluff995s avatar
Nej, eftersom de får stå som representanter för alla som är emot kungahuset (44 procent av Sveriges befolkning, enligt SOM-institutets senaste mätning) tycker jag Republikanska föreningen får alldeles för LITE uppmärksamhet i media.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3097&artikel=3644899
Citera
2010-06-19, 00:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
De som kämpar för att Sverige ska avskaffa kungahuset och ombildas till republik.

Och det är väl rätt naturligt att de får extra uppmärksamhet med tanke på kungabröllopet?
Jag har då knappt stött på dem. Ett eller annat vagt omnämnande i förbifarten, det är väl allt.
Citera
2010-06-19, 00:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag har då knappt stött på dem. Ett eller annat vagt omnämnande i förbifarten, det är väl allt.

Brorsan är medlem där...

Personligen anser jag att kungahuset är en levande anakronism men det ger nog ändå rätt bra valuta för pengarna i form av PR utomlands. Alternativet vore att vi skaffade en president som skulle väljas var fjärde år och som ingen jävel egentligen är speciellt intresserad av utanför landets gränser.
Citera
2010-06-19, 03:10
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
ger nog ändå rätt bra valuta för pengarna i form av PR utomlands. Alternativet vore att vi skaffade en president som skulle väljas var fjärde år och som ingen jävel egentligen är speciellt intresserad av utanför landets gränser.

Hur många jävlar är egentligen speciellt intresserad av Kungen & Company utanför landets gränser?

Man hör alltid om det där med bra PR utomlands, men vilka fan bryr sig om eller ens vet om vad våra kungligheter heter utomlands?
Hur många här vet t.ex. om vad Hollands kungafamlj heter och vilka tänker på dom när man tänker på Holland? Själv vet jag inte ens vad kungen heter i Danmark och Norge...
Citera
2010-06-19, 05:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Hur många jävlar är egentligen speciellt intresserad av Kungen & Company utanför landets gränser?

Man hör alltid om det där med bra PR utomlands, men vilka fan bryr sig om eller ens vet om vad våra kungligheter heter utomlands?
Hur många här vet t.ex. om vad Hollands kungafamlj heter och vilka tänker på dom när man tänker på Holland? Själv vet jag inte ens vad kungen heter i Danmark och Norge...

Finns en viss fascination kring det här med kungligheter i många länder och jag tror nog att betydligt fler vet vad kungen i Norge heter än vem som är Finlands president?

Och de fyller ju ungefär samma funktion. Tror inte det skiljer sig speciellt mycket i kostnad heller mellan ett presidentämbete och ett kungahus. Resor och representation är ju lika dyrt för båda två.

Vet inte om det gjorts några försök att mäta kungahusets PR-värde vid utlandsbesök etc? Men om vi tittar på kungliga familjen och jämför det med t.ex. Finlands president så blir det rätt uppenbart att det måste vara enklare att arbeta in en kung som ett varumärke än en president som byts ut med jämna mellanrum? Typ som vilken annan produkt som helst. Coca-cola hade knappast blivit så populärt om drycken bytt namn och logga var och vartannat år?

Jag är som sagt inte någon rojalist utan ser rätt pragmatiskt på det hela..
Citera
2010-06-19, 13:01
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan

Jag läste att uppskattningsvis 200 miljoner människor världen över kommer "följa" bröllopet. Stämmer siffran så tycker jag det är rätt många.

Svårt att hitta billigare reklam skulle jag tro.
Citera
2010-06-19, 13:37
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nej, eftersom de får stå som representanter för alla som är emot kungahuset (44 procent av Sveriges befolkning, enligt SOM-institutets senaste mätning) tycker jag Republikanska föreningen får alldeles för LITE uppmärksamhet i media.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3097&artikel=3644899

Har du någon länk till undersökningen? Utan att veta frågan och hur undersökningen gått till är det svårt att dra slutsatser.
Citera
2010-06-19, 18:28
Medlem
Dr Tolls avatar
Det är väl bra som det är. Ett folkvalt kungahus i republikansk stil skulle bli i stil med detta:

Kung: Peter Althin
Drottning: Göran Greider

Det skulle bara inte funka.
Citera
2010-06-19, 22:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Jösses vad härligt att se proffs i arbete.

Jag tror att i det ögonblick som kronprinsessan Victoria sade att hon av hela sitt hjärta ville tacka det svenska folket för att ha fått sin prins så cementerades den svenska monarkin för ytterligare 1000 år.

Jag måste säga att jag är imponerad av hovet och dess sekler av ackummulerad erfarenhet.

Efter några veckor i rampljuset är nu den republikanska rörelsen i Sverige helt förintad...

Gud bevare Sverige.
Senast redigerad av Ken Dryden 2010-06-19 kl. 22:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in