• 1
  • 2
2010-06-18, 10:46
Medlem
Vänder mig till oraklet Flashback när ingen annan kan hjälpa

Förra sommaren när jag var utomlands (Europa) kunde jag varken
1. ringa hem till Sverige
2. ringa till svenska mobiler som befann sig i samma land
3. ringa till inhemska mobiler i samma land (jag kunde inte ringa med mitt svenska comviq kontant till en italienares mobiltelefon när vi båda var i Italien)

Jag kunde sms:a till svenska mobiler, hemma och utomlands.

Jag kunde inte sms:a till inhemska mobiler i samma land (tror jag, lite osäker).

Detta gjorde mig jä-ligt irriterad, eftersom jag noga hade läst på Comviqs hemsida innan jag åkte, hur man skulle ringa utomlands, dessutom hade jag tankat eländet med en massa Amigos-stålar för ändamålet.

Så nu litar jag inte på Comviqs hemsida längre. Hur f-n GÖR man egentligen?

Det viktigaste för mig just nu är att ni berättar hur man ringer till inhemska telefoner från ett svenskt comviq kontant när jag befinner mig i samma land som den inhemska telefonen.

Ge gärna exempel med ett nummer så även en idiot som jag fattar
Citera
2010-06-18, 10:50
Medlem
epost72s avatar
http://www.comviq.se/kontantkort_utland.html

Knappa in * 100 * + 46 [det telefonnummer du ska ringa, utan den första nollan] # LUR. Meddelandet "Ditt samtal kopplas upp, du blir strax uppringd." visas i displayen. Efter en kort stund ringer din mobil, du svarar som vanligt och hör hur det ringer hos den du söker.
Citera
2010-06-18, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
http://www.comviq.se/kontantkort_utland.html

Knappa in * 100 * + 46 [det telefonnummer du ska ringa, utan den första nollan] # LUR. Meddelandet "Ditt samtal kopplas upp, du blir strax uppringd." visas i displayen. Efter en kort stund ringer din mobil, du svarar som vanligt och hör hur det ringer hos den du söker.
Men det va nog det där jag hade skrivit ner inför förra utlandsvistelsen. Men det funkade ju f-n inte!?

Låt oss säga att jag ska ringa till en fransk mobiltelefon med (påhittat) nummer 070-12345

Ska jag då ringa *100*+467012345

När jag befinner mig i Frankrike och den franska mobilen också befinner sig i Frankrike?

+46 är väl Sveriges landskod, andra länder har andra eller?
Citera
2010-06-18, 10:59
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piece-of-shit
Men det va nog det där jag hade skrivit ner inför förra utlandsvistelsen. Men det funkade ju f-n inte!?

Låt oss säga att jag ska ringa till en fransk mobiltelefon med (påhittat) nummer 070-12345

Ska jag då ringa *100*+467012345

När jag befinner mig i Frankrike och den franska mobilen också befinner sig i Frankrike?

+46 är väl Sveriges landskod, andra länder har andra eller?
Exemplet går ut på att du ringer ett svenskt nummer, ringer du ett Franskt nummer slår du landskoden för Frankrike, det spelar ingen roll var telefonen i sig befinner sig.
Citera
2010-06-18, 11:00
Medlem
Och hur sms:ar jag till en utländs mobil när jag och den utländska mobilen befinner oss i samma land? Ska man slå en massa prefix då med?
Citera
2010-06-18, 11:05
Medlem
epost72s avatar
Alltid enligt +landskod-telefonnummer.
Citera
2010-06-18, 11:09
Medlem
Citat:
Exemplet går ut på att du ringer ett svenskt nummer, ringer du ett Franskt nummer slår du landskoden för Frankrike, det spelar ingen roll var telefonen i sig befinner sig.

Citat:
Alltid enligt +landskod-telefonnummer.
Är du säker på att det alltid är mottagarens mobiltelefons landskod som gäller?

Så om jag ska ringa en uzbekisk mobil som är på besök här i Sverige och som råkar ha samma nummer som fransmannen i exemplet ovan så ska jag ringa:
+[Uzbekistans prefix][inte första nollan]7012345?
Senast redigerad av piece-of-shit 2010-06-18 kl. 11:11.
Citera
2010-06-18, 11:11
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piece-of-shit
Är du säker på att det alltid är mottagarens mobiltelefons landskod som gäller?

Så om jag ska ringa en uzbekisk mobil som är på besök här i Sverige så ska jag ringa +[Uzbekistans prefix][inte första nollan]7012345?
Jag är jävligt säker på det, om du tänker efter lite så är det ganska logiskt.
Uppringaren kan ju inte veta var telefonen befinner sig i alla lägen
Citera
2010-06-18, 11:20
Medlem
Jo det känns väl iofs ganska logiskt, MEN

jag kunde fortfarande inte ringa min svenska kompis mobil när vi båda var utomlands i samma land förra året.

hans mobil är ju också svensk och därför borde det ju rimligen funka med +46 enligt Comviqs otydliga exempel på deras hemsida.

Jag kunde ju inte heller ringa hem. Tror jag.

Man kanske ska slå det andra landets prefix i dessa fall? Jag kan ju testa båda förstås..

För tydliglihets skull; visst ska plusttecknet, "+", i alla exempel ovan, skrivas in i numret? Eller menar dom bara "landskod samt nummer" dvs utan plustecken "+"?

Jag har alltid skrivit detta plustecken, "+".
Citera
2010-06-18, 11:26
Medlem
epost72s avatar
+ tecknet ska alltid slås, jag ska inte röra till det för dig genom att berätta vad + gör utan se till slå det bara.

Om det är kontantkort som det strulat med så kan det hända att den mottagande haft för lite kvar på kortet för att ta emot samtal. är man utomlands får man ju betala även för inkommande samtal.
Citera
2010-06-18, 11:34
Medlem
Jo så kanske det kan vara, eller så kanske man inte ska slå in de första *100* i vissa fall.

Kan ju experimentera lite med det samt med den svenska och utländska landskoden.

Vore dock kul att höra nån annans erfarenheter också eftersom du verkar nästan orealistiskt positiv.

Kanske borde skaffa en Telia kontant-mobil också, kanske funkar bättre än Tele2 i utlandet?

Finns det nån lista på landskoder för olika länder förresten?
Citera
2010-06-18, 11:39
Medlem
epost72s avatar
Orealistiskt positiv? ja det är möjligt men då man nu aldrig upplevt några problem så blir det lätt så, jag har ringt från Spanien och Finland men det borde inte skilja.

Telia är dock enklare att ringa med, eftersom man inte behöver strula med *100* vid uppringning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in