2010-06-18, 23:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
...vilket är anledningen till att de är överrepresenterade i sekter osv...
Är de verkligen det? Har du någon källa? Det skulle vara intressant att se.

Hur är det med konspirationssnubbarna, är inte de flest män? Medan kvinnorna tror mer på änglar och healing? Jag har fått för mig det i alla fall, men jag kanske har helt fel. Vore kul om det finns några studier gjorda eller att höra vad ni andra tror.
Citera
2010-06-19, 02:16
Medlem
lighteneds avatar
Jag har alldeles nyligen funderat en hel del på det här. Och jag har kommit fram till att kvinnor är mer öppna för det själsliga än män. Om kvinnor skulle lära sig hantera sina impulser och ha manlig logik skulle de kunna betraktas som supermänniskor. Nu är det dock ingen hemlighet att kvinnor har extrema svårigheter med impulskontroll och saknar den heltäckande logiken som mannen behärskar.

Kvinnor är dock i och med att de är så sinnligt öppna och fria från prestigetänkande också betydligt mer mottagliga för det själsliga.
Citera
2010-06-19, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lightened
Kvinnor är dock i och med att de är så sinnligt öppna och fria från prestigetänkande också betydligt mer mottagliga för det själsliga.

Vad menar du med "det själsliga"?
Citera
2010-06-19, 13:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddepet
Vad menar du med "det själsliga"?
Min tolkning är tron på det paranormala, det man inte kan påvisa, då tråden ligger i "Paranormala fenomen, ockultism och ufologi".
Citera
2010-06-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Jag har den uppfattningen att många unga män har fullt upp med att impa på polarna, vara macho och springa runt och vara kaxiga.. När de sedan blir medelålders och bildar familj så stagnerar de allra flesta. De tycker om samma musik som de gillade när de var unga, samma intressen, kör samma stil osv.

Män är alltså i yngre ålder rädda för att erkänna inför varandra att de skulle vara så "fjolliga" att de tror på spöken och som medelålders oförmögna att ta till sig nyheter, vad det än gäller.. De kommer också väldigt sällan med nya grejer om det inte gäller teknik och bilar såklart.. Generellt alltså, undantag finns ju..
Haha huvudet på spiken.
Citera
2010-06-20, 23:23
Bannlyst
Det blir en del fördomar igen men i min erfarenhet blir kvinnor mycket mer torsk på "västerländsk kommersialiserad andlighet". Typ som medium, power yoga, new age, självhealing, ja hela den dealen. Medans män oftare intresserar sig för "the real deal". Thelema, shamanism, kabbalah, riktig yoga, mysticism, osv. Däremot har jag träffat fler kvinnor som är dragna åt det andliga än män, helt klart.
Senast redigerad av Crazy_Fox 2010-06-20 kl. 23:54.
Citera
2010-07-02, 18:31
Medlem
Jag tycker nog att kvinnor är allmänt mer öppna för kommunikation över huvud taget. Jag vet inte om det är så många kvinnor som skriver trådar som säger "det är självklart att det är hokus pokus och du är dum i huvudet". Jag tycker det verker vara mer män som är tvärsäkra på sin sak.

Anledningen tror jag också på att det är att de är mer öppna för känslor. Kvinnor verkar reagera mycket mer för hur man känner när man gör en handling, än män. De flesta män reagerar beroende på deras principer (som att andlighet inte finns), medan kvinnor då kan reagera med att lyssna bara för att man utstrålar väldigt stark kärlek...
Citera
2010-07-02, 21:11
Medlem
Bandoliers avatar
Kvinnor är härliga på många vis - men när det kommer till ockultism, medium och annat trams så är det, tyvärr, oftast kvinnor som går på skiten. Och det underliga är att många kvinnor så gärna vill tro på allt möjligt hokus pokus - bara det har en övernaturlig touch så är det "sant". Riktig vetenskap är ointressant uppenbarligen.

Den perfekta målgruppen för de som tjänar grova pengar på att turnera som medium är lågutbildade kvinnor i medel/under-klassen.
Citera
2010-07-02, 21:53
Medlem
Cregers avatar
Kvinnor är väl mer öppna för andar och annat hokus pokus trams så länge deras väninnor är det, så länge det är konformistiskt med sin omgivning att tro på andar tror kvinnor på det. Om omgivningen inte gör det tror inte heller en individuell kvinna det, grupptryck styr detta land och inte vett.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Snarare mer lättpåverkade. Kvinnor är otroligt svaga för starka män med ledarpersonlighet vilket är anledningen till att de är överrepresenterade i sekter osv. Finns som känt sektledare med stora harem.
Kanske vore ett smart yrkesval...

Ja, för sektledare är ju inte alls manipulativa psykopater som bryter ner människor för att kunna kontrollera dem. Det låter som ett jättetrevligt yrkesval om man kanske har lite svårt att skilja på rätt och fel.

En "Ledarpersonlighet" .. shit vilken stark man!
Citera
2010-07-03, 11:30
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Man måste se ett sammanhang, kvinnor ser ofta sammanhangen genom tidigare liv också.

Ursäkta lite OT, men du påstår att .. själar (kanske? Du behöver inte vidare introducera mig i din låtsasvärld) lever vidare efter att kroppen dör?
Citera
2010-07-24, 14:52
Medlem
M Nordströms avatar
Jag frågade nyligen en kvinna om detta och hon sade att det beror på att kvinnor föder barn och är mera sociala än män och tänker djupare.
Citera
2010-07-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Jag frågade nyligen en kvinna om detta och hon sade att det beror på att kvinnor föder barn och är mera sociala än män och tänker djupare.

Enligt dokumentären "Alfahannen" minskar pojkars tankeverksamhet när de börjar få högre halter testosteron.. Då fokuserar individen på att bygga muskler och placera sig i flocken, lära sig att försvara familjen från angrepp.. Tänkandet får frun stå för..

Sen är karlar ett bra komplement med sitt jordnära och logiska tänkande ibland om kvinnan svävar iväg lr oroar sig för mycket..
Vi ska komplettera varandra, inte motarbeta varandra, tycker jag.

Men kvinnor är mer öppna för allting, utom möjligen teknik, än vad män är. Rent generellt iaf sen finns alltid individer..
Vi tjejer är mer öppna för att pröva ny mat, kosttillskott, käka groddar lr vad det än är.. Kläder, nyheter, inreda hemmet i ny stil osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in