2010-06-17, 23:32
Medlem
M Nordströms avatar
Som rubriken lyder: Är kvinnor mera öppna än män för det själsliga?
Senast redigerad av M Nordström 2010-06-17 kl. 23:36. Anledning: Flachskript
Citera
2010-06-17, 23:36
Medlem
UAAs avatar
Det tror jag definitivt. Men då du skriver "öppna" så läser jag "lättlurade".
Citera
2010-06-17, 23:40
Medlem
Eko-Krigarens avatar
Antagligen, jag har ingen statistik på det hela men hur många män sitter och leker anden i glaset? och sen när någon tycker det börjar bli tråkigt och flyttar glaset så skriker alla "OH EN ANDE!".

Nej jag hoppas och tror att vi herrar mer håller oss till vetenskap än hokuspokus, simsalabim och okända andar! Om någon vill lära känna mer om andar och magi rekommenderar jag starkt att börja spela roll spel, Dragon Age: Origins är alldeles utmärkt där får man till och med gå in i ande världen! (Y)

Sen när man har börjat inse att ande världen är tråkig börjar man nog spela wow... Och då har man inte tid med anden i glaset, runläsning osv. Och helt plötsligt så är problemet med deras alldeles för stora fritid löst!

Med hopp om vetenskap!
Eko Krigaren
Citera
2010-06-18, 00:01
Medlem
Sixfeetunders avatar
Jag har inte direkt stött på någon riktig skeptiker i mitt umgänge. De flesta av de manliga könet här är hyfsat "öppna" för det paranomala men och andra sidan så är det kvinnliga könet mera rädda för det.

Men kollar man på olika program som visas på TV:n som "Det Okända" och "Ghost Hunters" osv. så är det ju mest män som är skeptiska till det just där bland de båda könen.

Men ja, skulle det funnits någon statistik skulle jag nog våga gissa på att det är kvinnorna som är mer "öppna" för det paranomala och okända.
Citera
2010-06-18, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström

Vad menar du med "det själsliga"?
Citera
2010-06-18, 09:45
Medlem
Kan ju också bero på att kvinnorna är viktigast för att föra livet vidare, därför de ser ett större sammanhang, när man väntar barn kommer man också ofta ihåg sin egen barndom som ju också har en funktion för att man ska kunna sköta nästa generation.

Man måste se ett sammanhang, kvinnor ser ofta sammanhangen genom tidigare liv också.
Citera
2010-06-18, 14:25
Medlem
Fickludds avatar
Citat:

Jag citerar från NE.se:

själslig

ORDLED: själs-lig
• som har att göra med själslivet {→andlig, mental, psykisk}: ~ jämvikt; ~ hälsa; ~ tortyr; ~ utveckling; hon är ~t stark (adv.)
HIST.: sedan 1847

Så, för debattens skull, vad menar TS med öppen för det själsliga?
Citera
2010-06-18, 18:59
Medlem
Jag har den uppfattningen att många unga män har fullt upp med att impa på polarna, vara macho och springa runt och vara kaxiga.. När de sedan blir medelålders och bildar familj så stagnerar de allra flesta. De tycker om samma musik som de gillade när de var unga, samma intressen, kör samma stil osv.

Män är alltså i yngre ålder rädda för att erkänna inför varandra att de skulle vara så "fjolliga" att de tror på spöken och som medelålders oförmögna att ta till sig nyheter, vad det än gäller.. De kommer också väldigt sällan med nya grejer om det inte gäller teknik och bilar såklart.. Generellt alltså, undantag finns ju..
Citera
2010-06-18, 21:12
Medlem
Nej,kvinnor är materialistiska varelser(prylar&status).
Citera
2010-06-18, 21:22
Medlem
mooseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
Nej,kvinnor är materialistiska varelser(prylar&status).

Min uppfattning är ett dom är mer emotionella eller vad man ska säga. Status genom relationer, och prata skit bakom ryggen på andra tjejer.

Men tror nog båda könen är lika öppna, fast tjejer kanske vågar erkänna det, både för sig själva och för andra. Medan killar kanske intalar sig att dom inte tror på sånt för att vara macho osv.
Citera
2010-06-18, 21:27
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:

Snarare mer lättpåverkade. Kvinnor är otroligt svaga för starka män med ledarpersonlighet vilket är anledningen till att de är överrepresenterade i sekter osv. Finns som känt sektledare med stora harem.
Kanske vore ett smart yrkesval...
Citera
2010-06-18, 23:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Vissa studier tyder på att kvinnor, speciellt yngre, är okunnigare än män om vad som är vetenskap och vad som inte är det.

==citat==
Var fjärde svensk: ”Astrologi vetenskapligt!”
...Det är framför allt yngre och kvinnor mer än män som anser att astrologi är en vetenskap...
VA-rapport, 2006:6. Allmänhetens syn på vetenskap

Sedan beror det på vad din syn på "öppen" är. I frågan du ställer tolkar jag det som de som tror på det som saknar vetenskaplig evidens och till och med tror att det är vetenskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in