Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Har rätt nyligen börjat intressera mig för relativt nyproducerad japansk horror.
Tycker om den rena stilen, och den utomordentliga stämningsuppbyggnaden som oftast saknas i amerikansk dito.
Vill ha tips (och varningar med för den delen) på filmer i stil med Dark Water,
The Eye, Tomie och Ringu-filmerna.
Är det förresten bröderna Pang som ligger bakom Dark Water?
Såg The Eye häromdagen, och tyckte att jag kände igen stilen rätt mycket från DW.
Och Caine: Jag vet att det kliar i fingrarna nu,
men please be gentle, I´m new at this.
Ge mig ett bra startpaket,
Jag kommer att be om mer avancerade grejer när jag blivit varmare i käderna.

Hur kunde du veta att jag skulle kasta mig över tråden?
Nej, det är inte bröderna Pang, utan den talangfulle Hideo Nakata ("Ringu", "Ringu 2", "Chaos") som regisserat. Han skall förresten även regissera den amerikanska versionen av "Ringu 2"!
Okej, jag ska ge några tips (alla är inte nya dock).
”Audition” – Takashi Miike. En medelålders änkling anordnar en falsk audition i hopp om att hitta en ny fru. Den gåtfulla Asami fascinerar honom, och de inleder ett förhållande. En långsam film som bjuder på samma krypande skräck som ”DarkWater”.
"Phone" - Har bara sett början själv (har massor av filmer jag inte sett än…), men den handlar om en journalist som avslöjar en stor sexskandal. Hon börjar få obehagliga samtal, så hon byter telefonnummer på sin mobil och flyttar ut till en väns sommarstuga. Trots det fortsätter samtalen, och nu börjar hon dessutom se saker...
"Ju-On" - Det finns ett helt gäng filmer i den här serien, men jag har bara sett en. Jag
tror att det är den första. Hur som helst är den väldigt otäck, särskilt eftersom det är en äcklig liten unge med. Se den så förstår du.
"Freeze Me" - Om du gillar "I Spit on Your Grave" och liknande filmer med hämndmotiv så är detta något för dig. En tjej som bor i Tokyo blev våldtagen fem år tidigare. När hon fått ordning på sitt liv och lagt det bakom sig kommer en av våldtäktsmännen på besök. Han tränger sig in och berättar att han ringt de andra två våldtäktsmännen, och att de också är på väg. Hon dödar honom och lägger honom i frysen…
"Evil Dead Trap" - Regisserad av legenden Takashi Ishii (som även regisserat ovan nämnda "Freeze Me"). En tv-reporter kommer över vad som verkar vara en snuff-film. Hon känner igen stället den är filmad på, samlar sina medarbetare och ger sig iväg dit, till en gammal övergiven fabrik. Filmen kommer aldrig att vinna något pris för bästa manus, men den klarar sig ändå på grund av att den är riktigt våldsam (och ganska uppfinningsrik när det gäller att ta livet av folk) och ganska underhållande. Uppföljaren, "Evil Dead Trap 2" är inte lika bra, men kan vara värd att se om man vill ha något långsammare och litemindre blodigt (även om det finns gott om blod i den också).
”Suicide Club” – Vill du se en film som börjar med att 54 skrattande japanska flickor i skoluniform tar varandras händer och kastar sig framför ett tåg så är det här filmen för dig. Egentligen ingen skräckfilm, utan mer en film som i samma anda som ”Battle Royale” och ”Audition” ifrågasätter en del av samhällets värderingar. Den handlar i alla fall om hur en våg av massjälvmord sveper över Japan. Poliserna som jobbar med fallen vet var de skall hitta ledtrådarna som leder fram till frågan ”varför”, men eftersom de är ”gömda” i popmusik och annan ungdomskultur som de inte förstår, så kan de inte hitta dem. Ingen jättebra film, men duger i brist på annat.
”Whispering Corridors” – Ytterligare en film som jag har men inte har sett än. En spökhistoria i koreansk skolmiljö. Prequel till…
”Memento Mori” – Ytterligare en spökhistoria i koreansk skolmiljö. En elev på skolan hittar en dagbok som hon läser. Den är skriven av två andra elever, och handlar om deras hemligheter och kärlek (till varandra; asiatisk lesbisk kärlek i skoluniform, kan det bli bättre?). När en av flickorna tar livet av sig så börjar konstiga saker hända. Folk dör på mystiska sätt, och elever påstår att de sett den döda flickans spöke i skolan, men stämmer det verkligen?
”Ugetsu Monogatari” – avslutar startpaketet med en klassiker från 1953. ”Sagor om en blek och mystisk måne efter regnet” är den svenska titeln, och den handlar om två bönder som vill bli rika. Den ena skall sälja de krukor han tillverkar med stor vinst i staden, den andre skall bli samuraj. En klassisk japansk spökhistoria, och mycket, mycket sevärd.
När du sett dessa filmer så kan du gå på nästa gäng (jag ger bara några exempel här):
”Beautiful Girl Hunter a.k.a. Star of David” - En ung man får på sin 18-årsdag ärva sin faders hus. Han får efter hand reda på mer och mer om sitt förflutna, vilket inte visar sig vara så som han trott. Han inreder en tortyrkammare i källaren och kidnappar en ung tjej. En mycket kontroversiell men bra film.
”Men Behind the Sun” – Om japanernas krigsförbrytelser under andra världskriget. I ett fångläger i Kina experimenterar man med biologiska och kemiska stridsmedel, och använder krigsfångar som försökskaniner. En mycket stark film som inte blir mindre otäck av att de faktiskt använder riktiga lik i minst en scen (en ung pojke som blir uppskuren). Bygger på verkliga händelser och berättelser dels från ögonvittnen, dels från militärer som jobbade i lägret. Se upp för uppföljarna, de är inte särskilt bra.
”Mermaid in a Manhole” – Den enda av ”Guinea Pig”-filmerna som verkligen är bra, och som har en bra story. En konstnär letar efter sitt marsvin (tror jag) och hittar en sjuk sjöjungfru. Han tar hem henne till sin lägenhet och lägger henne i badkaret. Sjuk och vidrig (det är ju ändå ”Guinea Pig” vi snackar om), men ändå rätt bra.
EDIT: Vill du ha tips på bra asiatisk film även utanför skräckgenren så vet du vem du ska fråga

Har många bra tips där...