Citat:
Ursprungligen postat av Ca.pricorne.
Precis som rubriken lyder; måste jag bli otroligt full varje gång jag är på fest, och det spelar egentligen inte om det är en middagsbjudning eller röjfest med arbetskamraterna.
Närmar mig 30 i stormande steg och anser att dessa tider borde vara förbi sedan länge, men faktum kvarstår att jag har agerat på detta vis sedan jag började dricka ett halvår innan jag fyllde 16.
Jag dricker dock "endast" 4 till 5 gånger / månad, vilket enligt mig inte visar tendens på alkoholism gällande antalet tillfällen. Har haft ganska skakig barndom med skilsmässa, misshandel etc, men gick ur med bra betyg, har utbildning och fast jobb.
Då kommer jag till min fråga: Är jag alkoholist eller bottnar sig detta i min barndom och kan lösas med hjälp från psykolog /motsvarande?
Mvh
En psykolog kan säkerligen hjälpa till att reda ut exakt varför du känner ett sådant behov av att supa dig dyngrak.
Annars så kan du ju ställa dig frågan själv, och kontemplera lite djupare och mer analytiskt över den.
Andra frågor du kan ställa dig är om det t. ex. finns tydliga omständigheter kring tiden för början av ditt drickande (eller ännu tidigare) som kan ha varit en "trigger".
Det klassiska psykologiska svaret är ju att alkoholen är ett sätt att skjuta problem under mattan och fly undan dem.
Med tanke på vad du har berättat om stökig barndom så kan det ju faktiskt vara så i ditt fall.
Personligen tycker jag att det ligger på gränsen till alkoholism att supa sig redlöst berusad 4-5 gånger i månaden.
Alkoholism kan ju delas in i olika kategorier - i allt från vardagsalkoholism till periodare osv.
Men min ståndpunkt grundar sig nog i att jag har ett ganska starkt avståndstagande (dock ej helnykteristiskt) till alkohol rent generellt.
Och till sist:
Oavsett om du rent tekniskt kan klassas som alkoholist eller inte, så finns svaret någonstans hos dig själv, och det är bara du själv som kan hitta det.