2010-06-16, 10:27
Medlem
En äldre herre som sköt bom på en morkulla, grämde sig inte över köttet utan att han missade 20 liter sås, kan tillägga att han var mycket bitter. Även om 20 liter sås kanske var väl saltat så undrar jag, hur går man tillväga för att göra sås på morkulla? Ska man göra sås eller buljong? Hur gör man isf buljongen?
Recept tas tacksamt emot genast!
Citera
2010-06-16, 11:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
En äldre herre som sköt bom på en morkulla, grämde sig inte över köttet utan att han missade 20 liter sås, kan tillägga att han var mycket bitter. Även om 20 liter sås kanske var väl saltat så undrar jag, hur går man tillväga för att göra sås på morkulla? Ska man göra sås eller buljong? Hur gör man isf buljongen?
Ansa och bena fågeln. Ta vara på skrovet och alla detaljer som du inte vill servera, dvs hals, inälvor, vingar osv.

Smält ister i en stekgryta, gul (finhackad) lök, morot/morötter i små tärningar, samt rotselleri i små tärningar. Fräs en stund och lägg i fågelresterna. Fräs igen så att allting få fin färg. Klicka i lite tomatpuré och fräst en stund till. Skvätt i rödvin, ca 2,5 dl. Reducera vätskan till hälften och lägg i timjan, 2 enbärskulor, svarpeppar (krossad) samt lagerblad och salt (försiktigt!), samt ca 3 dl vatten. Sjud på svag värme tills fågelköttet är mjukt.

Ta ut skrovet och passera såsen. Sätt såsen tillbaka på plattan, värm upp och addera lite madeira (eller portvin/sherry) samt en skvätt grädde. Låt puttra i ca 5 minuter, smaka av och servera tillsammans med fågelbröstbitarna och lämpliga tillbehör (t ex krossad, kokt potatis). Toppa alltsammans med färsk persilja.

~Paul~
Citera
2010-06-16, 11:16
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Även om 20 liter sås kanske var väl saltat så undrar jag, hur går man tillväga för att göra sås på morkulla? Ska man göra sås eller buljong? Hur gör man isf buljongen?

Precis som med alla andra såser så börjar man självfallet med buljongen först.
Buljongen kan man sedan reducera ned efter tycke och smak, och använda reduktionen som vätskebas för såsen.

Du kan t. ex. med fördel använda receptet för vanlig kycklingbuljong och bara ersätta kycklingen med viltfågeln.
Om du vill ha mer viltsmak i buljongen så kan du tillsätta några enbär under koket.

För övrigt så skulle jag tro att gubben menade just buljong när han sa "sås".
Dock så är jag tveksam till om en enda morkulla räcker till så pass mycket buljong som 20 liter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in