2010-06-16, 04:33
Medlem
encases avatar
På den "lilla" nivån dvs på subatom leveln..
hur skapas gravitation? hur kunde gravitation skapas från ett oerhört kompakt big-bang?

När kommer nästa Einstein eller Newton och förenklar detta hittils oknäckbara mysterium? Kommer det ens kunnas förenklas eller ligger vi på människans "gräns" till kunskap? Jag menar.. om inte einstein klurade ut det.. inte Hawkings.. vem skall klura ut skiten?

Vad kommer konsekvensen av den fulla förståelsen av gravitation bli? Kommer den bli katastrofal? Kommer den skapa möjligheter eller kommer den skapa ännu mer frågor?

Kommer lösningen och the "big breakthrough" anlända i detta århundradet? nästa? nästnästa?
Vad "vet" vi egentligen, förutom ingenting om allting?
Senast redigerad av encase 2010-06-16 kl. 04:38.
Citera
2010-06-16, 10:30
Medlem
tudans avatar
ser det så här, omgivande tryck förenar tills ett komplext kriterie, nämligen det då ansamling av substans uppnår det tryck till vars belastning övergår dess hållfasthet och det komprimeras i en kollaps, vars händelse utlöser det som krävs för att uppnå en kärnprocess, reaktion avger finare element genom sin omgivning ,medans process hålls aktiv av trycket som omger den, tills den utomstående omgivningen kommer att förhålla sig omvänt mot den, alltså attrahera den till sin motsats, -kärnkraft till gravitation, o de drar sen åter åt lika innan kriterie för kollaps sätter de i motsats- därutöver kompletteras de i sina former m elektromagnetism, o elektrostatiska i sin omgivning....
Citera
2010-06-16, 13:14
Bannlyst
vad gravitation är eller vad som orsakar den kan inte lösas av dagens vetenskap, för att vetenskapen används bara till att observera effekter, inte för att lista ut någon absolut orsak. det är något som passar för filosofin.

men om du söker efter bättre förklaringar på gravitation än einstein och newton, kolla lite annanstans än mainstream vetenskap. det har funnits bättre modeller i tusentals år. gravitation fungerar väldigt enkelt. det krävs inte ett geni för att lista ut det...
Citera
2010-06-16, 13:46
Medlem
Soterns avatar
[quote=tudan]ser det så här, omgivande tryck förenar tills ett komplext kriterie, nämligen det då ansamling av substans uppnår det tryck till vars belastning övergår dess hållfasthet och det komprimeras i en kollaps, vars händelse utlöser det som krävs för att uppnå en kärnprocess, reaktion avger finare element genom sin omgivning ,medans process hålls aktiv av trycket som omger den, tills den utomstående omgivningen kommer att förhålla sig omvänt mot den, alltså attrahera den till sin motsats, -kärnkraft till gravitation, o de drar sen åter åt lika innan kriterie för kollaps sätter de i motsats- därutöver kompletteras de i sina former m elektromagnetism, o elektrostatiska i sin omgivning....[/QUO

Jaha, var det bara så enkelt.
Citera
2010-06-16, 19:31
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
men om du söker efter bättre förklaringar på gravitation än einstein och newton, kolla lite annanstans än mainstream vetenskap. det har funnits bättre modeller i tusentals år. gravitation fungerar väldigt enkelt. det krävs inte ett geni för att lista ut det...
Har du lust att länka till dessa teorier? Är dom bakgrundsoberoende? Innehåller dom supersymmetri? Hur löser dom CP-symmetriproblemet? Hur kombineras gravitation och elektrosvag växelverkan så att teorin kan renormeras?

Väntar med spänning.
Citera
2010-06-16, 19:34
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jaha, var det bara så enkelt.

Hoppas Mod fixar till ditt citat. Det ser fult ut.
Citera
2010-06-16, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Har du lust att länka till dessa teorier? Är dom bakgrundsoberoende? Innehåller dom supersymmetri? Hur löser dom CP-symmetriproblemet?
nej, nej, inget sånt. dom där teorierna och problemen baseras på felaktiga tolkningar av observationer. här är en länk till en teori; origin of gravitation: http://www.hatem.com/atom.htm

Citat:
Hur kombineras gravitation och elektrosvag växelverkan så att teorin kan renormeras?
det står på den där sidan som jag länkade till.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-06-16 kl. 22:21.
Citera
2010-06-16, 22:25
Medlem
matteyass avatar
Här är åtminstone en teori som jag tycker är väldigt intressant: Casual Dynamical Triangulation. Att de däremot ansätter kausaliteten som given innebär att det borde finnas något annat som ger upphov till kausalitet; eller?
Citera
2010-06-17, 00:15
Medlem
Stockos avatar
Citat:
nej, nej, inget sånt. dom där teorierna och problemen baseras på felaktiga tolkningar av observationer. här är en länk till en teori; origin of gravitation: http://www.hatem.com/atom.htm

Fast bakgrundsoberoende (eller beroende) har ju inte med observationer att göra. Det är ju en egenskap som teorin har. Antingen är den beroende på bakgrunden eller inte. Och CP-symmetribrott behövs för att förklara balansskillnaden mellan materia och antimateria i universum. Och supersymmetri har aldrig observerats så det kan knappast va en "feltolkning av observationer".

Sidan du länkar till gör ju inga förutsägelser alls och förklarar absolut noll och inget.
Citera
2010-06-17, 01:07
Medlem
encases avatar
Men HUR kan man observera det oobserverbara? Hur kan man direkt bevisa en teori, utan att indirekt, eller beroende på andra observationer, ANTA att det _måste_ vara så?

Varje gång jag funderar på det här, vilket är ofta och intensivt, speciellt på skithuset, får jag en divide by zero i hjärnan. Shit makes no sense!

Jag har läst en del om att gravitation helt enkelt är observerbar i andra dimensioner, upp till 11 dimensioner och en del av gravitationen "sipprar ur" till våra dimensioner, men hur fan kan man föreställa sig något annat än de 3 dimensioner vi lever i?

Jag menar, jag tror starkt på Big Bang teorin, men man kan fan inte hjälpa att tro att det verkligen ligger någon extraordinärt intelligent varelse, eller ickevarelse, som ligger bakom det hela. Paradoxalt som in i helvete.
Citera
2010-06-17, 15:42
Medlem
encases avatar
bump
Citera
2010-06-17, 16:54
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Citat:

Låter som en bra teori:
Citat:
WHY ATOMS INSTEAD OF NOTHING?

YOU: Now I know that there are particles everywhere in my universe, particles which are determined by my level of love, so particles which all have the same quality of matter, and the same duality since they are a compromise between my love and my egoism. But not the same size. Some are big, some are small; this is not important. Then what?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in