2010-06-15, 22:25
Medlem
jazzgossens avatar
Tjena,
Är nästan helt ny när det gäller musik produktion och har två frågor, mycket möjligt att det finns en tråd om detta redan men jag vet inte vad min fråga riktigt gäller eller vad det kallas så länka i så fall.

Först så undrar jag hur man får ut tex bara sången ur en låt om man ska sampla den, alltså få bort alla andra instrument. Antar att man behöver ha filen i något speciellt format, vad heter i så fall detta, hur delar man upp låten och var hittar man låtar i det formatet?

Sen när jag väl har hittat det och delat upp låten i delar vill jag kunna lägga ut dem på keyboarden på olika tangenter. Så att en del av sången ligger på tex C tangenten och nästan del på D osv.

Hoppas någon förstår vad jag menar, som sagt är jag i princip helt ny. Sitter och jobbar i Ableton 8 för övrigt.

Peace
Citera
2010-06-15, 22:31
Moderator
Psilosophers avatar
Det går inte att separera ut sången från en inspelning - om du nu inte har tillgång till de ursprungliga inspelningarna/projektfilerna.

Resten handlar väl om att klippa låten i lämpliga segment, och mappa till respektive tangenter. Konsultera din manual (jag kan inte Ableton specifikt).
Citera
2010-06-15, 22:34
Medlem
Noetlovskijs avatar
www.acapellas4u.co.uk

Närmare än så kommer du nog inte individuella sångspår, så länge du inte sitter på mastertejperna/projektfilerna som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in