2010-06-16, 00:54
Medlem
extrmntrs avatar
Tja, det är ju inte nyttigt med rök. Omöjligt att säga hur många cigg som är okej för kroppen. Dels är det olika från person till person, dels finns det inga studier på det.
Röker du varje dag så lär du bli(om du inte redan är) beroende. Vilket leder till sex, sju, åtta, ett paket om dagen. Ta ut fingrarna ur syltburken innan den stängs, ett beroende är inget kul.

Det är nog bättre om du bara röker då och då. Typ när du vill ha det lite trevligt, fest osv, istället för att göra det till en vana.
Se det som sprit, hur bra skulle kroppen må om du hävde i dig alkohol i tid och otid. Bara för att du inte blir berusad betyder det inte slits på kroppen.
Citera
2010-06-16, 01:22
Medlem
Krafses avatar
Hur vet ni att det är så farligt? Bara för att det står så på paketen? Bara för att de gör propagandareklamer och visar bilder på svarta tandhalsar och svarta lungor, och skyller detta på rökning?
Har ni själva sett rökare dö av rökning? Har ni röntgat era egna lungor? Har ni sett en rökares lungröntgenbilder IRL? Blundar ni för det faktum att icke-rökare också kan få lungcancer?

Själv har jag rökt i 12 år och jag mår fan prima. Tror det är skitsnack alltihop faktiskt, bara skrämselpropaganda för att kunna höja priserna.

Dessutom, ni tror väl inte att tobakstillverkarna skulle stoppa in en massa skitgiftiga kemikalier i ciggen? VARFÖR I HELV... Åååh.. De vill inte döda sina konsumenter, de vill tjäna pengar på dem och man kan inte tjäna pengar på döingar fattar ni väl. Det är lika dumt som att oljebolagen skulle vilja ta fram en motor som går på vatten.

Rökning är farligt = BULLSHIIIIIIET!

Edit: Om staten säger att det är farligt, så kan man ge sig fan på att det är tvärtom.

Visste ni att 75 % av alla schizofrena är rökare? Om ni vet någon om schizofreni så förstår ni också att en del schizofrena inte alls är sjuka, (även om andra är det, ser syner och har kraftig paranoia osv) de är snarare FRISKARE i skallen än medelmåttet! Själv ser jag mönster överallt, jag ser fan hur sjuk den här världen är. Jag är en frisk man i ett sjukt samhälle. Jag ifrågasätter historieböcker och grejer. Klart jag anses vara sjuk i huvudet då!
Senast redigerad av Krafse 2010-06-16 kl. 01:28.
Citera
2010-06-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Hur vet ni att det är så farligt? Bara för att det står så på paketen? Bara för att de gör propagandareklamer och visar bilder på svarta tandhalsar och svarta lungor, och skyller detta på rökning?
Har ni själva sett rökare dö av rökning? Har ni röntgat era egna lungor? Har ni sett en rökares lungröntgenbilder IRL? Blundar ni för det faktum att icke-rökare också kan få lungcancer?

Själv har jag rökt i 12 år och jag mår fan prima. Tror det är skitsnack alltihop faktiskt, bara skrämselpropaganda för att kunna höja priserna.

Dessutom, ni tror väl inte att tobakstillverkarna skulle stoppa in en massa skitgiftiga kemikalier i ciggen? VARFÖR I HELV... Åååh.. De vill inte döda sina konsumenter, de vill tjäna pengar på dem och man kan inte tjäna pengar på döingar fattar ni väl. Det är lika dumt som att oljebolagen skulle vilja ta fram en motor som går på vatten.

Rökning är farligt = BULLSHIIIIIIET!

Edit: Om staten säger att det är farligt, så kan man ge sig fan på att det är tvärtom.

Visste ni att 75 % av alla schizofrena är rökare? Om ni vet någon om schizofreni så förstår ni också att en del schizofrena inte alls är sjuka, (även om andra är det, ser syner och har kraftig paranoia osv) de är snarare FRISKARE i skallen än medelmåttet! Själv ser jag mönster överallt, jag ser fan hur sjuk den här världen är. Jag är en frisk man i ett sjukt samhälle. Jag ifrågasätter historieböcker och grejer. Klart jag anses vara sjuk i huvudet då!

Skrämselpropaganda för att höja priserna?
Ifall man gick ut med att det var helt ofarligt och detta stöddes av diverse rön så skulle många fler röka, fastna och då skulle tobaksbolagen tjäna grova stålar och kunna öka priset kontinuerligt.

Staten har ju egentligen inget att vinna på att annonsera röknings farlighet, tvärtom går de miste om tobaksskatten som alla rökare inbringar.
Citera
2010-06-16, 13:09
Medlem
Att röka i en liten skala i ett par år tror jag inte är det minsta farligt. Vad jag har läst så försvinner tjäran i lungorna efter fem år, och har därefter har cigaretterna inte längre heller någon påverkan på personens hällsa och kodition.

Jag har även sett otorligt många personer som blivigt över 70 år trotts mååånga års rökning, utan filter dessutom.
Senast redigerad av JungleBoB 2010-06-16 kl. 13:27.
Citera
2010-06-16, 19:51
Medlem
Tack för seriösa svar alla!
Citera
2010-06-16, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adomski
Allvarligt talat, ja det är farligt.. du kan fan inte vara begåvad alltså, du är extremt sjukt groteskt jävla inkompitent.

Annars så stavas det inkompetent

Risken finns väl där så fort du röker en cigg, så Ja..
Citera
2010-06-16, 20:41
Medlem
Kanske lite off-topic, men tänkte passa på att fråga när ämnet ändå diskuteras!

Vet man i vilket tillfälle man får t.ex. lungcancer av rökning? Kan man ha otur och röka en cigg och BAM, cancer, eller krävs det att kroppen är utsatt för gifter under en längre period?

Exempelvis, skulle en person som rökt 1 paket om dagen i 10 år kunna sluta och klara sig från cancer, men om denna fortsätter i 1 vecka till så smäller det till?
Citera
2010-06-16, 20:46
Bannlyst
5cigg per dag tycker jag låter som ganska standard. alltså inte lite.
Citera
2010-06-16, 20:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.Hugo
5cigg per dag tycker jag låter som ganska standard. alltså inte lite.

Fem cigaretter per dag är ganska lite, de flesta rökare snittar ett paket (tjugo cigaretter) om dagen.
Citera
2010-06-16, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Fem cigaretter per dag är ganska lite, de flesta rökare snittar ett paket (tjugo cigaretter) om dagen.

hugaligen, tacka vet ja snus.
Citera
2010-06-17, 02:07
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det brukar vara väldigt relativt till hur länge de har rökt, jag har aldrig träffat en 19-åring som snittar ett paket om dagen i alla fall. Jag har glott runt lite på folks statistik på logg.slutarokalinjen.org och där brukar nyblivna rökare (<10 år som rökare) ligga på 5-10 cigg om dagen och sedan är det ungefär 1 cigg per år som gäller (15 om dagen om de rökt i 15 år osv).

TS är 19 år och i jämförelse med rökarna ligger då de flesta på 5-10 om dagen.
Citera
2010-06-17, 11:31
Medlem
Sitmans avatar
Ja, det är farligt oavsett om du röker 5 eller 10 om dagen. Har du otur så har du, och då känns dina 5 cigg om dagen jävligt onödiga tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in