2010-06-15, 14:43
Medlem
Började fundera på vad som faktiskt gjorde Sokrates, Descartes och andra till just filosofer. Det kan inte räcka med att vara tänkare, eftersom ALLA tänker. Verkar som att alla filosofer på ett eller annat sätt var författare. Är jag en filosof bara för att jag tänker kring min existens, eller måste jag skriva en bok som blir erkänd som "korrekt" filosofi först?

Blir man filosof för att man filosoferar? Då är väldigt många människor filosofer. Man är inte nödvändigtvis målare bara för att man målar något, inte heller snickare för att man snickrar något. Kan det vara så att för att vara en "professionell" filosof måste man bli ansedd som det bland andra filosofer? Det känns lite som att det är så det fungerar inom andra områden.
Citera
2010-06-15, 15:02
Medlem
LucNNs avatar
Jag tror du missupfatter ordet "tänkare". Man menar med detta ord alla som ger sig hän åt meningsfylld tänkning, som på något sätt ändrar vår verklighetsuppfattelse (eller vissa av våra uppfattelser). Decartes, Newton, Wittgenstein, Einstein och Karl Marx var alla tänkare, dock olika typer av sådana.

EN som tänker i ordets egentliga mening kan sägas vara en tänkare, men det blir vilseledande.

Du är en filosof när du hänger dig åt ett systematiskt utfrågande för att hitta den riktiga metod för att attakera ett problem. Beroende på hur duktig du är, kan även din omgivning börja anse att du är en filosof. De flesta blir nog endast amatörfilosofer eller wannabes. Det beror väl på skillzzz och vilken ande du opererar med.

Mvh
Citera
2010-06-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Det beror väl på skillzzz och vilken ande du opererar med.

Låter luddigt. Men det är ok, all filosofi är ganska luddig.

Men allt som allt kan man alltså säga att om man lyckas presentera sina existentiella resonemang på ett sätt som tilltalar ens omgivning blir man filosof, men inte nödvändigtvis för alla? Vilket förklarar varför alla gamla filosofer är författare, har inte funnits många andra sätt att nå ut till de stora massorna på innan Internet.
Citera
2010-06-16, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Började fundera på vad som faktiskt gjorde Sokrates, Descartes och andra till just filosofer. Det kan inte räcka med att vara tänkare, eftersom ALLA tänker. Verkar som att alla filosofer på ett eller annat sätt var författare. Är jag en filosof bara för att jag tänker kring min existens, eller måste jag skriva en bok som blir erkänd som "korrekt" filosofi först?

Blir man filosof för att man filosoferar? Då är väldigt många människor filosofer. Man är inte nödvändigtvis målare bara för att man målar något, inte heller snickare för att man snickrar något. Kan det vara så att för att vara en "professionell" filosof måste man bli ansedd som det bland andra filosofer? Det känns lite som att det är så det fungerar inom andra områden.

Först och främst: det är inget att vilja bli, men varken Sokrates eller Platon eller Nietzsche var särdeles förtjusta i skriften. Skriva är ett helvete. Försök själv! Skriv ner sammanfattningen av allt ditt tänkande pa tva rader: du är förtjust, du har lyckats....en tid senare upptäcker du att det är naiviteter utan like.
Citera
2010-06-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Först och främst: det är inget att vilja bli, men varken Sokrates eller Platon eller Nietzsche var särdeles förtjusta i skriften. Skriva är ett helvete. Försök själv! Skriv ner sammanfattningen av allt ditt tänkande pa tva rader: du är förtjust, du har lyckats....en tid senare upptäcker du att det är naiviteter utan like.

Men de skrev ändå. De gjorde det rätt bra dessutom. Hur deras syn på skrivandet var bär ingen relevans i frågan.
Citera
2010-06-16, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Men de skrev ändå. De gjorde det rätt bra dessutom. Hur deras syn på skrivandet var bär ingen relevans i frågan.

Nietzsche skrev slarvigt och snabbt, han försökte fanga det pa nagot satt eller sa hade han inte nerver till det. Sokrates skrev inget överhuvudtaget och hos Platon finner även denna skepsis gentemot det skrivna..."traditionen" fortsätter givetvis och är starkt levande ( men det skrivs givetvis inget om den )...hundarna!!! Kynikerna!!! Via Seneca ( finns en utmärkt översättning ) kan man snappa upp ett och annat.
Citera
2010-06-16, 13:20
Medlem
Citat:
Nietzsche skrev slarvigt och snabbt, han försökte fanga det pa nagot satt eller sa hade han inte nerver till det. Sokrates skrev inget överhuvudtaget och hos Platon finner även denna skepsis gentemot det skrivna..."traditionen" fortsätter givetvis och är starkt levande ( men det skrivs givetvis inget om den )...hundarna!!! Kynikerna!!! Via Seneca ( finns en utmärkt översättning ) kan man snappa upp ett och annat.

Legenden säger även att Lao Tse var ovillig till att skriva ner något men att han blev tvingad till det. Jesus skrev inte heller något. Man undrar just hur många "stora" filosofer som inte velat skriva ner sina tankar och av vilken anledning.
Citera
2010-06-16, 16:43
Medlem
Citat:

Så vi kan egentligen inte tillskriva vissa filosofer någonting alls, eftersom allt deras filosoferande enbart är hörsägen?
Citera
2011-07-28, 04:44
Medlem
Extraprotections avatar
När är man filosof?

Hej alla flashbackare!

Jo det är nämnligen såhär att jag är en mycket fundersam människa, och jag har alltid bollat med den rolige tanken att kalla mig själv för filosof. Men kan man göra det? Ja menar vi alla tänker ju utanför boxen eller? Vad är det som gör en filosof... en filosof?

Hmm.. ... ... *skägget stripas*
Citera
2011-07-28, 04:59
Medlem
Mortiss avatar
Antar att du blir filosof när du ägnar dig åt filosofi dvs mer konkret innehar en förkärlek till visdom. Idag finns det förmodligen inte kvar titeln filosof. Det har splittrats upp och till en mängd olika vetenskaper som ex sociologi, matematik, biologi mm.
Citera
2011-07-28, 06:29
Bannlyst
Jag skulle gärna disskutera den ädla konsten att antasta små barn.
Citera
2011-07-28, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Extraprotection
Hej alla flashbackare!

Jo det är nämnligen såhär att jag är en mycket fundersam människa, och jag har alltid bollat med den rolige tanken att kalla mig själv för filosof. Men kan man göra det? Ja menar vi alla tänker ju utanför boxen eller? Vad är det som gör en filosof... en filosof?

Hmm.. ... ... *skägget stripas*

När man sjunker in i den filosofiska tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in