2020-11-28, 23:43
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Du som är så jävla het på alfamän och allmän kulturell impact borde kolla in nån av hans (eller "hans") sånger. "Querida Amiga", han sjunger faktiskt riktigt bra, och låten är jävla bra:

https://www.youtube.com/watch?v=-ZzC_k4I8qo

Bra poäng annars med att namnet är grymt. Kan dock tilläggas att flera av de andra GOAT-kandidaterna också har riktigt feta namn: Zinedine Zidane, liksom, låter fan taget. Eller Ronaldo, Pelé, Christiano Ronaldo. Tycker även Messi är rätt fränt, särskilt med Lionel, och för att vara tyskt är Lothar fucking Matthäus ändå rätt kejserligt.

Håller med i mycket, dock tycker jag det förtjänar att betonas igen att hans liv i mångt och mycket var oerhört tragiskt, något han själv helt klart förstod. Italienska Gazzetta dello Sport hade som rubrik nåt citat av honom: "fatta vilken bra spelare jag hade varit om jag inte tagit kokain." Mycket olycka i det livet, helt klart.

Kände sig även förfördelad i mycket: att han inte fick vara med och vinna VM 78, eller att de fick en orättvis straff mot sig i VM 90. Eller bukören som Argentinas nationalsång möttes av i finalen i Rom 90, då man ser Maradona skitsur skymfa "hijos de puta" mot publiken.

(Kollade förresten just om straffen nazisterna fick i vm 90: även de tyska kommentarorerna tyckte det var en "gåva", alltså helt orättvis straff. Dock menade de att de skulle fått en tidigare.)

Guardian hade förresten en artikel där de länkade en video där han spöade på sin flickvän, och pekade på hans "abusive" sida.

Angående det tekniska påpekade förresten Lineker att planen de spelade på i VM 86 var helt värdelös, vilket gjorde det där målet än mer imponerande.

Ja, absolut. Han var ett trasigt geni som tjänade snabba pengar och vann stor berömmelse.
Han hade behövt en livspsykolog som man inte drog in genom näsan.
Citera
2020-11-28, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
det fettade
diego skriver sjalv i sin sjalvbiografi om handelsen sa har
han hade bett napolifansen att heja pa argentina men napolis ultras i curvan hade hangt upp en banderoll dar det stod att neapel alskar dig diego men italien ar vart hemland

Det kände jag till, men som sagt, man läser då och då att publiken mer eller mindre som helhet skulle ha varit bakom Maradona, eller åtminstone delat. Tror det är en myt. Får också stöd av en läsarkommentar till en artikel om hur illa Argentina behandlades under hela vm 1990, där nationalhymnen som sagt buades ut i finalen och Maradona sågs kalla publiken horsöner:
Ed è giunto ormai il momento anche di estirpare la leggenda metropolitana, ingiusta e assolutamente falsa, secondo cui Napoli, in quella maledetta semifinale del San Polo, avesse sostenuto l’Argentina: il tifo per l’Italia fu incondizionato,; semplicemente fi applaudito l’inno avversario, come le regole della civiltà dovrebbero imporre.
Google translate:
And the time has now come to eradicate the unjust and absolutely false urban legend according to which Naples, in that cursed San Polo semifinal, had supported Argentina: the cheering for Italy was unconditional; they simply applauded the opponent's anthem, as the rules of civilization should impose.
Citera
2020-11-29, 00:01
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Det kände jag till, men som sagt, man läser då och då att publiken mer eller mindre som helhet skulle ha varit bakom Maradona, eller åtminstone delat. Tror det är en myt. Får också stöd av en läsarkommentar till en artikel om hur illa Argentina behandlades under hela vm 1990, där nationalhymnen som sagt buades ut i finalen och Maradona sågs kalla publiken horsöner:
Ed è giunto ormai il momento anche di estirpare la leggenda metropolitana, ingiusta e assolutamente falsa, secondo cui Napoli, in quella maledetta semifinale del San Polo, avesse sostenuto l’Argentina: il tifo per l’Italia fu incondizionato,; semplicemente fi applaudito l’inno avversario, come le regole della civiltà dovrebbero imporre.
Google translate:
And the time has now come to eradicate the unjust and absolutely false urban legend according to which Naples, in that cursed San Polo semifinal, had supported Argentina: the cheering for Italy was unconditional; they simply applauded the opponent's anthem, as the rules of civilization should impose.

Visserligen bara en man på gatan. Men när SVT:s reporter intervjuade napolitanare inför semifinalen i Neapel, så sade en man ungefär: Norr kan dra åt helvete, de är inte snälla emot oss, vi hejar på Argentina och Maradona därför.
SVT-kvinnan inledde med orden: Mama mia! Italien mot Argentina i semifinal, i Neapel, i Maradonas Neapel.
Citera
2020-11-29, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Visserligen bara en man på gatan. Men när SVT:s reporter intervjuade napolitanare inför semifinalen i Neapel, så säger en man ungefär: Norr kan dra åt helvete, de är inte snälla emot oss, vi hejar på Argentina och Maradona därför.
SVT-kvinnan inleder med orden: Mama mia! Italien mot Argentina i semifinal, i Neapel, i Maradonas Neapel.

En del gjorde det säkert (höll på Argentina). Jag följde det på TV och kom ihåg uppsnacket om just detta, men sen när matchen väl kom har jag för mig att man rätt klart kunde konstatera att det ändå var en solklar hemmamatch för just Italien.

Men det var länge sen, och jag är ingalunda tvärsäker.

Kollade just lite på finalen från Rom, och fick intrycket att Maradona blev buad så fort han kom på bild efter slutsignalen. Den kommentar jag citerade menade att detta också var en del av det du nämner, att folk i norr (well, Rom är väl snarare i mitten) såg ner på Neapel, delvis på ett närmast rasistiskt sätt.

Argentina spelade 7 matcher i VM 1990, och vann 2 av dessa under ordinarie matchtid. 2 förluster, 1 oavgjord. Så man får väl tyvärr säga att Tysklands seger inte var helt orättvis. Lite Portugal-i-EM-vibbar på det.
Citera
2020-11-29, 05:13
Medlem
DeValeras avatar
Tragiskt att han gick bort flera år så pass tidigt.

Jag tror kanske att Maradona hade kommit till ännu bättre rätt om han varit aktiv fotbollsspelare idag. Jag upplever 80-talets fotboll som mera ojust än dagens, tror att han blev oftare nedsparkad än tex Messi och Ronaldo blir idag.

Han betydde verkligen mycket för sitt landslag. Det känns som VM-laget 1986, bestod av Maradona och ett antal birolls spelare faktiskt (detta var kanske inte rättvist skrivet. Hade han inte åkt dit för dopningsbrott i VM 1994 tror jag att Argentina hade haft mycket goda chanser att vinna turneringen. Laget drabbades säkert av en chock när han tvingades lämna truppen. Argentinas -94a lag uppfattar jag som klart bättre än de lag som vann VM 86 och det lag som gick till final -90.
Citera
2020-11-29, 07:43
Medlem
Arons avatar
Citat:

Kollade just lite på finalen från Rom, och fick intrycket att Maradona blev buad så fort han kom på bild efter slutsignalen. Den kommentar jag citerade menade att detta också var en del av det du nämner, att folk i norr (well, Rom är väl snarare i mitten) såg ner på Neapel, delvis på ett närmast rasistiskt sätt.

man sager att allt soder om rom ar afrika
Citera
2020-11-29, 13:22
Medlem
ladd sliter hårt på hjärtat och han snorta nog i 30 år.han levde på övertid länge. rip han var kung på plan!
Citera
2020-11-29, 14:37
Medlem
Enda mer som skjer:

Diego Maradonas lege er siktet for uaktsomt drap etter at fotballegenden onsdag døde av hjertesvikt, melder den argentinske avisa Clarín.
Citera
2020-11-29, 17:21
Medlem
Citat:

Håller med i mycket, dock tycker jag det förtjänar att betonas igen att hans liv i mångt och mycket var oerhört tragiskt, något han själv helt klart förstod. Italienska Gazzetta dello Sport hade som rubrik nåt citat av honom: "fatta vilken bra spelare jag hade varit om jag inte tagit kokain." Mycket olycka i det livet, helt klart.

Angående det tekniska påpekade förresten Lineker att planen de spelade på i VM 86 var helt värdelös, vilket gjorde det där målet än mer imponerande.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tragiskt att han gick bort flera år så pass tidigt.

Jag tror kanske att Maradona hade kommit till ännu bättre rätt om han varit aktiv fotbollsspelare idag. Jag upplever 80-talets fotboll som mera ojust än dagens, tror att han blev oftare nedsparkad än tex Messi och Ronaldo blir idag.

Hade varit intressant att se honom med hans talang idag. Färre som sparkar sönder knäna på dig, fler och bättre spelare på toppklubbarnas mittfält som kan leverera bättre bollar, mindre kokain och droger inom all sport. Förmodligen hade han varit betydligt mer framgångsrik på klubblagsnivå än tidigare då han spelade.

Samtidigt vet jag inte hur väl han hade lyckats ta sig fram idag med tanke på hans personlighet och något oseriösa eller bristande omdöme. Idag är det högre krav på disciplin och att varje spelare följer mallen. Det är många stora talanger som försvunnit och aldrig blivit något under 2000 talet eftersom dom varit för mycket lattjo lajban. All idrott är så himla seriös idag. Roaldinho är också en sån spelare som hade kunnat betraktas som topp 3 genom tiderna, men som på grund av bristande disciplin eller motivation började bli slappare och gå upp i vikt, och som egentligen inte uträttade så mycket efter sina magiska säsonger i Barcelona. En del supertalanger kommer knappt upp till en högsta liga ute i Europa innan de försvinner, på grund av motivationen och disciplinen.

Men jag tycker det blir heltokigt när en del folk jämför med Messi eller Ronaldo eftersom fotbollen är så annorlunda idag. Hur bra hade dom klarat sig på 80 talet kan man ju fråga sig. Tuffare fotboll, färre spelskickliga runt omkring som levererar bollar. Fotbollen var även mindre utvecklad och det fanns inte 100 spelare som dessförinnan hade tagit det till nästa nivå. Det fanns inte lika många som hade visat hur man kunde göra ute på planen, lika många stora stjärnor som gick att ta efter eller inspireras av. Idag är det även betydligt mer utbrett med privattränare och stora team som omger varje talang, för att dom ska bli så bra som möjligt. Dom gör 100 tals tester i labb, mäter allt och bättrar på svagheter. Allt det där fanns inte på 80 talet.
Senast redigerad av xzogia 2020-11-29 kl. 17:26.
Citera
2020-11-29, 22:12
Medlem
Il.Malizias avatar
Jag hörde att tre bårhusarbetare öppnade Maradonas kista och tog selfies med hans döda kropp.
Två av dem lär ha mördats och den tredje är svårt skadad tack vare ett svar från Boca Juniorssupportrar.
Hur störd i huvudet får man vara om man tar selfies med kroppen av en högt älskad nationalhjälte? Vad tror man att gensvaret ska bli; "fan vad ball du är"? Idioter.
Citera
2020-11-30, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Jag hörde att tre bårhusarbetare öppnade Maradonas kista och tog selfies med hans döda kropp.
Två av dem lär ha mördats och den tredje är svårt skadad tack vare ett svar från Boca Juniorssupportrar.
Hur störd i huvudet får man vara om man tar selfies med kroppen av en högt älskad nationalhjälte? Vad tror man att gensvaret ska bli; "fan vad ball du är"? Idioter.

De källor jag lyckas googla fram -- även en från "42 minutes ago" -- nämner bara avsked och dödshot. Tror du måste hört fel på att de ska ha mördats. Annars får det bli källa på det?

Men visst, sanslöst dumt. Dessutom måste de ju publicerat bilderna på Insta eller nåt, då de spridits. Verkligen helt idiotiskt. Möjligtvis kunde de tagit bilder av bara kroppen, för att senare försöka sälja dem anonymt till nån skvallerblaska. Men att ta en selfie med sig själv identifierbar i bilden är verkligen bortom korkat. De ska ha bett om ursäkt.
Citera
2020-11-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia

Är detta verkligen sant? Vart har hört detta?
Borde vara en stor nyhet.
Senast redigerad av xzogia 2020-11-30 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in