2020-11-28, 16:24
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Skador och skandaler.

Bråket i samband Copa del Rey-finalen mot Atletico Bilbao 1984 var väl droppen. Klipp finns på Youtube.

Frågan bör egentligen vara, hur vågade Napoli satsa så mycket pengar honom då?

Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Enligt dokumentären som finns på Viaplay vände sig fansen i Barcelona emot Maradona som då begärde att få flytta.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hans narkotikaberoende startade i Barcelona, sägs det.

Bra svar jag fick! Jag tackar.

Han var kaos direkt, med andra ord.
Citera
2020-11-28, 16:35
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Maradona är gud i Neapel det vet vi alla men hur är hans rykte i övriga Italien? Gillad/hatad?

Rip Maradona, för ung för att upplevt han ”live” men sett klipp, dokumentärer, filmer samt hört historier om mannen sen ung ålder. Vilken personlighet och fotbollsspelare han var.

Tyvärr har hans liv kantats av mycket onödigt, trams och rabalder men det är absolut inget man ska fokusera på när hans kropp till slut inte orkade mer. Ni patetiska individer som sysslar med sådant kan ju logga ut eller avlägsna er från tråden tack.

Har vi en åsiktskorridor på Flashback?
Citera
2020-11-28, 17:12
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Har vi en åsiktskorridor på Flashback?

Kanske läge att inte vädra sådant och visa respekt när någon precis lämnat in. Oavsett vem som dött.
Citera
2020-11-28, 17:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Kanske läge att inte vädra sådant och visa respekt när någon precis lämnat in. Oavsett vem som dött.

Kan så vara. Jag lägger ner i denna tråden nu, jag tror att ni vet vad jag tycker i frågan.

Annars skicka ett PM?
Citera
2020-11-28, 18:04
Medlem
För att få en känsla för hur hård fotbollen var förr.

https://www.youtube.com/watch?v=E73caWunOVE

Det finns en anledning till att den enda gången han vann skytteligan i Serie A, så var det med 15 mål.
Citera
2020-11-28, 19:19
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
lan och krediter svarare an sa ar det inte
jag kommer ihag under borjan av 90 talet att jag laste pa text tv sidan 300 att napoli hade skulder pa 500 miljoner kr
Jo men varför valde Maradona att krita på? Världens bästa spelare går till ett lag som inte vann och de vann heller aldrig Europacupen, visst Uefacupen men inte samma sak. (Nästan pga. strulpelle) Varenda lag borde ju velat ha Maradona?

Visst jag tycker det är häftigare att Maradona spelade där än om han gått till nåt klassiskt storlag. Men ändå märkigt. Typ som att Messi skulle gå till Torino eller nåt sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Skador och skandaler.

Bråket i samband Copa del Rey-finalen mot Atletico Bilbao 1984 var väl droppen. Klipp finns på Youtube.

Frågan bör egentligen vara, hur vågade Napoli satsa så mycket pengar honom då?
Precis. En jävla chansning att Napoli av alla lag spenderade mest pengar någonsin på Maradona som hade varit skadad och strulig i Barcelona.

Skulle vara intressant att läsa på om hela storyn. Visst att camorran lär ha varit inblandad.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2020-11-28 kl. 19:21.
Citera
2020-11-28, 20:58
Medlem
Citat:
Kan så vara. Jag lägger ner i denna tråden nu, jag tror att ni vet vad jag tycker i frågan.

Annars skicka ett PM?
Om du nu älskar Pelé som många här älskar Maradona, så kommer du förstå när Pelé dör och folk kommer in och hånar honom och säger att han var ju ändå svart. Bara allmänt och helt opassande agg.

Hade du varit engelsman så hade jag kanske förstått dig, att du känner hat sen dess. Men annars är ditt agg mot en nyligen avliden och globalt avgudad man, som skänkt fotbollen sitt liv, helt vidrigt att se.
Citera
2020-11-28, 21:11
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jo men varför valde Maradona att krita på? Världens bästa spelare går till ett lag som inte vann och de vann heller aldrig Europacupen, visst Uefacupen men inte samma sak. (Nästan pga. strulpelle) Varenda lag borde ju velat ha Maradona?

Visst jag tycker det är häftigare att Maradona spelade där än om han gått till nåt klassiskt storlag. Men ändå märkigt. Typ som att Messi skulle gå till Torino eller nåt sånt.

Precis. En jävla chansning att Napoli av alla lag spenderade mest pengar någonsin på Maradona som hade varit skadad och strulig i Barcelona.

Skulle vara intressant att läsa på om hela storyn. Visst att camorran lär ha varit inblandad.

lat oss titta pa fotbollskartan i europa hur den sag ut 1984
engelska ligan var den basta men det var uteslutet att ga dit pga av falklandskriget tva ar tidigare
spanska ligan ville han bort ifran sa den ar ochsa utesluten
aterstar italienska ligan som da dominerades av juve med platini som den stora stjarnan och roma som hade en fin period dar runt borjan och mitten av 80 talet med falcao i spetsen
fanns val inte plats for maradona i varken juve eller roma kan jag tanka mig och milan blir aterigen ett lag som slass om de stora titlarna efter det att berlusconi koper klubben forst 86
det ar forst nar berlusconi koper milan och pumpar in pengar som man har tva kompletta spelare och stjarnor pa varje plats i laget innan dess var det inte sa
napoli var villiga att satsa och varfor inte
Citera
2020-11-28, 22:07
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Anledningen till att det finns ett "folkligt intresse" (jag har personligen aldrig brytt mig om dessa individer och deras privatliv) är för att media har skapat det.
Skulle snarare säga att mainstream median red på Maradonavågen. Maradona var liksom inte bara världens bästa fotbollsspelare, han var en riktig bollkonstnär också, egentligen mer bollkonstnär än fotbollsspelare. Det hjälper såklart att vara en professionell bollkonstnär, när man är en elitfotbollsspelare vid sidan om.

Hur som helst så var folk och fans nyfikna på Maradona, det är liksom normalt när någon är så duktig inom valfri sport, att folk vill se mer av den mästaren. Då ger MSM vad folk vill ha. För mainstream media är det ju garanterat clickbait att skriva om Maradona. Sedan att det var mycket drama kring Maradona's liv, det är ju ännu mer clickbait att skriva om.

Citat:
Det finns betydligt bättre/intressanta spelare på själva fotbollsplan (som även var mer atletiskt och estetiskt byggda), men bara för att de var vita och inte hade klatschiga sydamerikanska namn som Rivelino, Maradona och Pelé så har de hamnat i skymundan. Michael Laudrup och Dennis Bergkamp är några som jag kommer på nu direkt som spelade mycket roligare fotboll och framför allt för laget, men bara för att de inte levde scarface-livet så är de inga "kulturikoner".
Inget ont sagt om dessa spelare. De var självklart jävligt duktiga fotbollsspelare under deras storhetstid och så, men jämfört med Maradona så spelade de i barnligan.

Sedan är faktiskt Scarface-livsstilen en del av Maradona's popularitet. Det är verkligen coolt att röka cannabis:

Wooderson - It'd be alot cooler if you did....
https://www.youtube.com/watch?v=ojX6zfsOqjQ

Och det är coolt att knulla, knarka, supa och slåss (detta gäller dock bara om man är man; totalt avtändande när kvinnor håller på med sånt). Maradona var helt enkelt en jävligt cool snubbe. Maradona hade varit en kulturikon även om han vore en anti-knark nykterist som bara hade knullat med en enda kvinna i hela sitt liv, alltså den kvinnan han gifte sig med, och om han undvek maffian osv. När man är så bra på något som Maradona var på fotboll, då blir man en kulturikon per automatik. Folk som uppvisar exceptionell förmåga inom ett område, oavsett om det är sport, vetenskap eller kultur (musik, film osv), blir helt enkelt kulturikoner, alltid och utan undantag. Att Maradona körde på en vild och rolig livsstil vid sidan om fotbollen, det ger honom extra pluspoäng som kulturikon, men han hade varit en kulturikon även om han vore en totalt square personlighet.

Citat:
Och inget illa menat, Elias, men Bruce Lee? Större bluff tror jag det är svårt att hitta...
Bråce Lee om någon är ju en kulturikon. Finns liksom en anledning till att vi idag har Fei Long, Marshall Law, Liu Kang osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bruceploitation
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-11-28 kl. 22:17.
Citera
2020-11-28, 22:50
Medlem
-GGs avatar
Förmodligen hade det inte blivit lika "susigt" kring honom och hans eftermäle till fotbollen om han inte hade spelat i Napoli. Vad han gjorde där och som klubben aldrig nått igen efteråt.

Det är liksom inte för honom att vara lite gråare i England eller Spanien, han behövde kaos i staden för att leverera eller ett folk som kände sig bortstötta.

Maradona ska vara ensam härskare i en stad med mindervärdeskomplex. Det passar hela grejen, och med ett VM som det -86 så nådde han ikonstatus också i landslaget.
En helt perfekt karriär, om du frågar mig. Ungefär som Tottis i Roma. Kaos, inte säkra titlar varje säsong, eller de bästa medspelarna, men man känner fan att man lever och man blir ihågkommen på ett sätt som är få förunnat inom fotbollen. Inte många blir en väggmålning som ett extra hjärta i staden. Maradona blev, Totti blev.
Senast redigerad av -GG 2020-11-28 kl. 23:00.
Citera
2020-11-28, 22:50
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
För att få en känsla för hur hård fotbollen var förr.

https://www.youtube.com/watch?v=E73caWunOVE

Det finns en anledning till att den enda gången han vann skytteligan i Serie A, så var det med 15 mål.

Så är det, ungdomarna fattar inte hur det såg ut på 80-talet, överfall var vardag.
Citera
2020-11-28, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Skulle snarare säga att mainstream median red på Maradonavågen. Maradona var liksom inte bara världens bästa fotbollsspelare, han var en riktig bollkonstnär också, egentligen mer bollkonstnär än fotbollsspelare. Det hjälper såklart att vara en professionell bollkonstnär, när man är en elitfotbollsspelare vid sidan om.

Hur som helst så var folk och fans nyfikna på Maradona, det är liksom normalt när någon är så duktig inom valfri sport, att folk vill se mer av den mästaren. Då ger MSM vad folk vill ha. För mainstream media är det ju garanterat clickbait att skriva om Maradona. Sedan att det var mycket drama kring Maradona's liv, det är ju ännu mer clickbait att skriva om.

Du som är så jävla het på alfamän och allmän kulturell impact borde kolla in nån av hans (eller "hans") sånger. "Querida Amiga", han sjunger faktiskt riktigt bra, och låten är jävla bra:

https://www.youtube.com/watch?v=-ZzC_k4I8qo

Bra poäng annars med att namnet är grymt. Kan dock tilläggas att flera av de andra GOAT-kandidaterna också har riktigt feta namn: Zinedine Zidane, liksom, låter fan taget. Eller Ronaldo, Pelé, Christiano Ronaldo. Tycker även Messi är rätt fränt, särskilt med Lionel, och för att vara tyskt är Lothar fucking Matthäus ändå rätt kejserligt.

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
En helt perfekt karriär, om du frågar mig. Ungefär som Tottis i Roma. Kaos, inte säkra titlar varje säsong, eller de bästa medspelarna, men man känner fan att man lever och man blir ihågkommen på ett sätt som är få förunnat inom fotbollen. Inte många blir en väggmålning som ett extra hjärta i staden. Maradona blev, Totti blev.

Håller med i mycket, dock tycker jag det förtjänar att betonas igen att hans liv i mångt och mycket var oerhört tragiskt, något han själv helt klart förstod. Italienska Gazzetta dello Sport hade som rubrik nåt citat av honom: "fatta vilken bra spelare jag hade varit om jag inte tagit kokain." Mycket olycka i det livet, helt klart.

Kände sig även förfördelad i mycket: att han inte fick vara med och vinna VM 78, eller att de fick en orättvis straff mot sig i VM 90. Eller bukören som Argentinas nationalsång möttes av i finalen i Rom 90, då man ser Maradona skitsur skymfa "hijos de puta" mot publiken.

(Kollade förresten just om straffen nazisterna fick i vm 90: även de tyska kommentarorerna tyckte det var en "gåva", alltså helt orättvis straff. Dock menade de att de skulle fått en tidigare.)

Guardian hade förresten en artikel där de länkade en video där han spöade på sin flickvän, och pekade på hans "abusive" sida.

Angående det tekniska påpekade förresten Lineker att planen de spelade på i VM 86 var helt värdelös, vilket gjorde det där målet än mer imponerande.
Senast redigerad av fryskyl 2020-11-28 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in