Citat:
Ursprungligen postat av
Durcherrs
Anledningen till att det finns ett "folkligt intresse" (jag har personligen aldrig brytt mig om dessa individer och deras privatliv) är för att media har skapat det.
Skulle snarare säga att mainstream median red på Maradonavågen. Maradona var liksom inte bara världens bästa fotbollsspelare, han var en riktig bollkonstnär också, egentligen mer bollkonstnär än fotbollsspelare. Det hjälper såklart att vara en professionell bollkonstnär, när man är en elitfotbollsspelare vid sidan om.
Hur som helst så var folk och fans nyfikna på Maradona, det är liksom normalt när någon är så duktig inom valfri sport, att folk vill se mer av den mästaren. Då ger MSM vad folk vill ha. För mainstream media är det ju garanterat clickbait att skriva om Maradona. Sedan att det var mycket drama kring Maradona's liv, det är ju ännu mer clickbait att skriva om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Durcherrs
Det finns betydligt bättre/intressanta spelare på själva fotbollsplan (som även var mer atletiskt och estetiskt byggda), men bara för att de var vita och inte hade klatschiga sydamerikanska namn som Rivelino, Maradona och Pelé så har de hamnat i skymundan. Michael Laudrup och Dennis Bergkamp är några som jag kommer på nu direkt som spelade mycket roligare fotboll och framför allt för laget, men bara för att de inte levde scarface-livet så är de inga "kulturikoner".
Inget ont sagt om dessa spelare. De var självklart jävligt duktiga fotbollsspelare under deras storhetstid och så, men jämfört med Maradona så spelade de i barnligan.
Sedan är faktiskt Scarface-livsstilen en del av Maradona's popularitet. Det
är verkligen coolt att röka cannabis:
Wooderson - It'd be alot cooler if you did....
https://www.youtube.com/watch?v=ojX6zfsOqjQ
Och det är coolt att knulla, knarka, supa och slåss (detta gäller dock bara om man är man; totalt avtändande när kvinnor håller på med sånt). Maradona var helt enkelt en jävligt cool snubbe. Maradona hade varit en kulturikon även om han vore en anti-knark nykterist som bara hade knullat med en enda kvinna i hela sitt liv, alltså den kvinnan han gifte sig med, och om han undvek maffian osv. När man är så bra på något som Maradona var på fotboll, då blir man en kulturikon per automatik. Folk som uppvisar exceptionell förmåga inom ett område, oavsett om det är sport, vetenskap eller kultur (musik, film osv), blir helt enkelt kulturikoner, alltid och utan undantag. Att Maradona körde på en vild och rolig livsstil vid sidan om fotbollen, det ger honom extra pluspoäng som kulturikon, men han hade varit en kulturikon även om han vore en totalt
square personlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Durcherrs
Och inget illa menat, Elias, men Bruce Lee? Större bluff tror jag det är svårt att hitta...
Bråce Lee om någon är ju en kulturikon. Finns liksom en anledning till att vi idag har Fei Long, Marshall Law, Liu Kang osv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bruceploitation