2010-06-14, 16:43
Medlem
Thundershits avatar
Operativsystem (2000, Xp, Vista, Win7): Windows 7, 64-bit
Service Pack: ?? (hittade inget under min dator - hjälp/om windows)
Antivirus: Microsoft Security Essentials
Brandvägg: Windows Brandvägg
Märkesdator eller självbyggd: Asus Asus G2SG-7R013J
Problembeskrivning: Jag omformaterade datorn ifrån Windows Vista 64 bitar till Windows 7 64 bitar imorse. Allt verkade bra sen hängde den sig och jag startade om. Sen efter ca en timme hängde den sig igen. Jag startar upp och kollar klockan och efter exakt 1 timme hänger den sig igen. Nu är det antagligen bara en tidsfråga innan det händer igen.
Felmeddelande: Eftersom datorn hänger sig så får jag inget meddelande innan. Sista gången nu så fick jag upp ett felmedelande att "Enhetsdrivrutinerna installerades inte" (PCI-minnesstyrenhet - Misslyckades).
Försökt hittills: Uppdaterade nu dom få grejer som var kvar att uppdatera (hade som sagt omformaterat och uppdaterat innan).
Vad har du för skiva till Windows Jag laddade ner från skolans databas och körde via USB - Ingen skiva.

Som antagligen väldigt många i support så är även jag väldigt glad och i behov av hjälp. Tack på förhand.
Citera
2010-06-14, 16:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ser du inget vettigt under loggboken?
Citera
2010-06-14, 16:56
Medlem
piezos avatar
http://www.w7forums.com/windows-7-freezes-t114.html
Citat:
I found the problem, we both use ASUS motherboards. The thing that bugs is ACPI.

ACPI power management and cool and quiet, it's the driver that kinda communicates with your motherboards health. Update all ACPI drivers with win update or try using vista drivers from Asus.

Windows update probably found a update for ATK0100 or something like that, install that aswell.

It isn't Nvidia indeed, however I did also update those drivers from the Nvidia site.

Good luck, I hope this helps!
Citera
2010-06-14, 17:29
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ser du inget vettigt under loggboken?

Citat:
Ursprungligen postat av piezo
http://www.w7forums.com/windows-7-freezes-t114.html

Vad är en loggbok? I "piezo"s länk så skrev användarna att det inte skulle finnas några fel i loggboken. De förklarade även att upphängningen bara varade i några sekunder till nån minut. Jag väntade i 5 min utan någon förändrning.

Var hittar man och hur installerar man drivrutiner? (då framför allt ACPI, gärna båda vista och w7)

Tror ni mitt felmedelande från windows update om att enhetsdrivrutinerna - PCI-minnesstyrenheten hade misslyckats att installera (antagligen inte hittats då det gick från sökande till misslyckade), har något med det här att göra?
Senast redigerad av Thundershit 2010-06-14 kl. 17:33.
Citera
2010-06-14, 17:55
Medlem
piezos avatar
Om du går in här och söker på din dator så får du upp en sida där du kan ladda ned drivrutiner till vista 64bit. http://support.asus.com/download/dow...Language=en-us

Testa att instalera följande:
under sata: JMicron_JMB360 eSATA driver
under others: Intel Matrix Storage Manager
Citera
2010-06-14, 20:05
Medlem
Thundershits avatar
Jag lyckades bara installera första drivrutinen -
under sata: JMicron_JMB360 eSATA driver

under others: Intel Matrix Storage Manager, lyckas inte installeras. När jag försöker installera via dess applikationsfil (2KSETUP64.exe) säger datorn "Installationen misslyckades! Intel(R) SATA Controller Driver"...
Citera
2012-07-23, 08:29
Medlem
Ser att tråden är rätt gammal men den kom upp 1a på google efter sökning så tänkte bara dela med mig om en lösning som fungerade för mig.. det som hände var exakt som ts beskrev, dvs efter 1 timme frös datorn. Inga felmedelande eller dyligt så fick starta om den manuellt och efter 1 timme fryser den igen.

Till lösningen: fick hjälp av en kompis att konstatera att det som hände var att den tappade connection med hårdskarna. Efter detta var det enkelt att rätta till genom en uppdatering av firmware (tydligen ett vanligt problem just med min ssd: Crucial m4 128gb efter ca 5200timmars användning) nu fungerar den prima igenom! Hoppas detta kan mildra någons huvudvärk där ute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in