Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-17, 10:36
Medlem
Arne Perssons avatar
Här är lite matnyttigt...

Etik, plagiat och upphovsrätt
Sida 1 av 5
Ni är här för att lära er skriva "vetenskapligt"; lära er referens- och citatteknik. Du måste veta vad som gäller för att inte göra fel och i värsta fall anklagas för plagiat eller fusk . Det är inte enkelt för du ska ju alltid vila på och använda tidigare forskning. Problemet är att du måste veta exakt hur det går till!

Plagiat är en allt vanligare orsak till att studenter blir avstängda eller varnade - 302 st 2008 enligt Högskoleverket (Disciplinärenden 2009). Det är så lätt att kopiera från internet, glömma var man läst olika saker, lätt att sammanfatta utan att ange källor, skriva under på ett grupparbete som man inte deltagit i - men allt detta räknas som fusk och plagiat, det senare difinierat i NE som "konstnärlig imitation eller stöld, i fråga om litteratur ofta direkt avskrivning, gjord av någon som ger sig ut för att vara upphovsmannen"

Programvaror för att upptäcka plagiering används idag vid alla högskolor, så dina inlämningsupppgifter, rapporter och examensarbeten kontrolleras i de flesta fall.

Vetenskapsrådet har följande etiska regler för forskning som också gäller för akademiska studier och vetenskapssamhället i gemen. Uppgifterna är hämtade från Etik för forskare och CODEX.

"ÄRLIGHET, ÖPPENHET, ORDNINGSAMHET, HÄNSYN och OVÄLD"

1.du ska tala sanning om din forskning
2.du ska öppet redovisa metoder och resultat
3.du ska öppet redovisa kommersiella intressen och andra bindningar
4.du ska medvetet granska och redovisa utgångspunkterna för dina studier
5.du ska inte stjäla forskningsresultat från andra
6.du ska hålla god ordning i din forskning (dokumentation etc)
7.du ska inte bedriva forskning på så sätt att andra kommer till skada
8.du ska vara rätttvis i din bedömning av andras forskning

•CODEX (2009) Vetenskapsrådet. URL: http://www.codex.vr.se/ (läst 2009-07-02)
•Disciplinärenden 2008 vid högskolor och universitet (2009) Högskoleverket. URL: http://www.hsv.se/download/18.1dbd1f9a120d72e05717ffe4722/0915R.pdf (läst 2009-07-02 ).
•Etik för forskare (2009) Vetenskapsrådet. URL: http://www.vr.se/huvudmeny/etikforforskare.4.3840dc7d108b8d5ad5280004294.html (läst 2009-07-02)
•Plagiat. (2009) NE .URL: http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=284020, (läst 2009-07-02 ).

Referens: http://scriptservern.se/infokurs/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemi d=46
Citera
2010-06-17, 10:50
Medlem
BumZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Bravo Axon! Det var ett rejält kliv uppåt att erkänna misstagen..
Problemet verkar dock vara att han tagit samma kliv tidigare när han erkänt att han plagierat saker. Tidigare i tråden har han sagt att det var länge sedan nu och att han lärt sig mycket av det misstaget. Nu händer det igen och han väljer att möta kritiken på samma sätt som förr (det har länkats till det tidigare i tråden). Man kanske inte ska ta ordet "återfallsförbrytare" i sin mun här, men det verkar vara så att detta är ett beteende han inte bättrat på även då han påpekat att han tagit lärdom av misstagen. Jag misstänker att detta inte är sista gången han tvingas krypa till korset för att möta sina kritiker.
Citera
2010-06-17, 11:40
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahman
Tänk om Axon ljuger om vikterna han tar också.

Extra extra!

Det har han redan gjort. Finns en tråd på kolozzeum där det tjafsas om att han inte tar 100kg i bänk så många gånger som han påstår att han gör.

Denna mans lögner är gränslösa.
Citera
2010-06-17, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jag får ställa mig på lynchmobbens sida denna gång.

Det smärtar att säga men jag måste erkänna att det är bra att ni uppmärksammat detta så att jag kan förändra mitt sätt att bedriva mitt skrivande/bloggande på.

Jag håller absolut inte med om att jag plagierat alla artiklar jag någonsin skrivit helt och hållet då majoriteten är skrivna med egna ord men jag har uppenbarligen tagit alldeles för lätt på att använda vissa stycken från andra texter och det är något jag måste får skärpa till omedelbart.

När tiden finns efter helgen ska jag gå igenom bloggen och rätta till eventuella fel och är det någon som har mycket fritid över och vill tipsa mig om de artiklar det gäller skulle det uppskattas.

Skicka då ett PM.

Men herregud grabben, du kan inte ens be om ursäkt?

Du skriver:

"Det smärtar att säga men jag måste erkänna att det är bra att ni uppmärksammat detta så att jag kan förändra mitt sätt att bedriva mitt skrivande/bloggande på."

Och:

"Jag håller absolut inte med om att jag plagierat alla artiklar jag någonsin skrivit helt och hållet då majoriteten är skrivna med egna ord"

Sen att du ljuger om vad du tar för vikter är bara att kolla på youtube, du har tränat i 9år och klarar knappt 100kg bänk? Stabilt.
Senast redigerad av Giovanni 2010-06-17 kl. 11:56.
Citera
2010-06-17, 12:04
Medlem
TheJesuss avatar
Jag hade ingen aning om vem Axon var förrän jag läste den här tråden. Underhållande på sätt och vis är den iaf.
De som bagatelliserar klippande och klistrande utan källor verkar totalt ha missat hur viktig dokumentation är och det är nog hopplöst att försöka förklara för dem. Inte ens på gymnasienivå accepteras den typen av verksamhet och här rör det sig om en kommersiell hemsida. Otroligt oseriöst och amatörmässigt.

Nu fick vi ju något pudelliknande här ovanför men det hade ärligt talat varit mycket roligare med lite roid rage.
Citera
2010-06-17, 12:13
Medlem
TurboBoosts avatar
Jag erkänner att jag blev lite för glad över "ursäkten". Det kom bara så oväntat. Nu när jag har smält det hela och läst om texten märker man hur snirkligt skrivet det är. Martin borde sadla om till politiker.. Undrar förresten om någon av hans sponsorer pushat honom att erkänna. Det finner jag inte helt otroligt.
Citera
2010-06-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Det har han redan gjort. Finns en tråd på kolozzeum där det tjafsas om att han inte tar 100kg i bänk så många gånger som han påstår att han gör.

Denna mans lögner är gränslösa.

Kan du länka?
Citera
2010-06-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Men herregud grabben, du kan inte ens be om ursäkt?

Du skriver:

"Det smärtar att säga men jag måste erkänna att det är bra att ni uppmärksammat detta så att jag kan förändra mitt sätt att bedriva mitt skrivande/bloggande på."

Och:

"Jag håller absolut inte med om att jag plagierat alla artiklar jag någonsin skrivit helt och hållet då majoriteten är skrivna med egna ord"

Sen att du ljuger om vad du tar för vikter är bara att kolla på youtube, du har tränat i 9år och klarar knappt 100kg bänk? Stabilt
.

Tänk dock på att han under tiden har hunnit öppna en egen klinik med.. Fast du kanske tror att det inte tar tid från annat som exempelvis träningen?
Citera
2010-06-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahman
Kan du länka?
Tror han menar den här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=21039

Direktlänk till inlägget: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3891568&postcount=154
Replik: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3891572&postcount=155
Citera
2010-06-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isofft
Tänk dock på att han under tiden har hunnit öppna en egen klinik med.. Fast du kanske tror att det inte tar tid från annat som exempelvis träningen?

100 kg är väl något man tar inom 6-12 månader..
Citera
2010-06-17, 12:24
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:

Herregud.

Du tror inte att han kan utföra sina gympass eller skjöta kost och sömn bara för han öppnar en klinik? Är han seriös med träningen så skjöter han kosten, utför träningspassen och sover sina 8-9 timmar. Tiden för att öppna kliniken tas då från tv-tittande, snooze-knappen osv.

Det krävs inte mycket för att hålla igång sin träning.
Citera
2010-06-17, 12:25
Medlem
Citat:

Så du tror att styreklyftare inte arbetar för att kunna ta mer än 100 i bänk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in