Håll i er nu, för nu pratar vi om grov kriminalitet... Känsliga personer varnas!
Åkte hem från jobbet. Låg på motorvägen och hann upp en lastbil jag tänkte köra om, men det gick inte. För i vänsterfilen låg en svart BMW (

) som "cruisade" i c:a 90-100 km/h. Jag saktade ner och la mig bakom på gott avstånd och blinkade med helljuset (tyvärr var det dagtid, så det märkte nog inte blattarna) och tutade. Funkade inte, de verkade ha någon sorts fest i bilen och var inte så uppmärksamma. Gav upp till slut, gick tillbaks till högerfilen och körde om dem på insidan. Lugnt och kontrollerat...
Sedan såg jag växelvis blått-rött ljus i backspegeln, och blev stannad på vägrenen (SHIT!) - det var en civil polisbil! Körkort - ja. Nykter - ja. Ägare av fordonet - ja. Skattad & försäkrad - ja. Och jag förstod ju att jag hade gjort fel (jag kan trafikreglerna) och skrev på en bot om 600 kronor. När vi var färdiga med själva byråkratin så sa en av poliserna "det var synd att du gjorde som du gjorde, för vi har haft koll på den där bilen (BMW:n) ett tag nu".
Jag fick se deras (traffipax-)video av mitt trafikbrott, och inte någon gång överskred jag hastighetsgränsen 110 km/h. Så det var inte
därför jag blev stoppad.
600 kronor är inte så mycket, men jag var mest orolig för att jag inte skulle bli godkänd som övnings-handledare för mina barn som då närmade sig "övningskörningsåldern" 16. Jag var helt kallsvettig, och (skäms lite..) vågade inte berätta det för våra barns mor. Sov dåligt en lång tid, men helt i onödan. Naturligtvis fick jag handledarbevis...