Citat:
Ursprungligen postat av malijali
Jag har levt utan honom i stort sett hela livet. Han hade hand om mig mina första 3 år bara, och är nu 26. Minns speciellt en gång, när han och jag tyckte olika, jag blev arg och gick in på mitt rum. Som jag kommer ihåg det va det väldigt tomt där vi bodde och det ekade när ja smällde igen den.
Satte mig precis bakom dörren på golvet, när han sedan kom efter och öppnade häftigt blev ja av med min nagel på tån. Han vart jätte ledsen och bar mig till diskbänken. Så en morgon, fick ja följa med hem till min mor, där han förklarade för henne att han flyttade och att jag var hennes nu. Sedan dess har jag alltid sökt honom. Tycker bara detta tynger mig mycket, att längta efter någon som inte finns och som jag aldrig kan komma till. En som ja inte ens känner får mig gråta så mycket, och va ja än gör kan ja inte få bara vara med han.
Detta är ju oerhört tungt för dig, det kan man utläsa. Men du har en STOR fördel framför andra i detta; du VET om dina känslor av förlust och saknad. Tänk vad du kan göra med dem - terapi, bearbeta själv, hålla framför dig för att sedan, över tid lägga undan till ett ställe där de fortfarande finns men inte övermannar dig.
Vi är många, både män och kvinnor, som växt upp faderlösa i olika former - själv har jag haft en frånvarande och opersonlig far utan egen profil och egentligt känsloliv. Vet fortfarande inte vem han är, och visst kan jag bli tokig på det och visst har jag sörjt och varit arg och besviken, men han har väl gjort så gott han kunnat.
Det har säkert din pappa också, och man vet inte vad som ligger bakom hans frånvaro. Allt ifrån att han faktiskt inte bryr sig till att din morsa hotat honom med allehanda saker, du anar inte vad kvinnor kan ta sig för mot exmän. Visst, män slår, men sällan talas det om kvinnors psykiska våld mot män. Det är nämligen tabu, och ett ämne för en annan tråd.
Fråga din mamma också - var tog pappa vägen? Vad hände?
Så mitt råd till dig är: ta dessa känslor av övergivenhet och saknad när de kommer, gråt, prata med någon, bolla dem med vänner, sörj fullt ut. Så småningom kommer de att sjunka undan till en hanterbar plats. Ta kontakt med din pappa, mör honom lite förutsättningslöst, lär känna honom. Om det uppstår läge, fråga var han har varit under de här åren, vad som hände. Berätta (fortfarande om det är läge) om din längtan utan att vara för anklagande. Det kan hända att han faktiskt inte klarar skulden av din sorg, det får du vara beredd på, människor är olika rustade att se sina tillkortakommanden. Ta små steg.
Vad gäller pappa som mall för partner - överskattat. Var bara medveten om din faderslängtan när du går in i relationer så kommer det att gå bra, jag lovar.
Jag önskar dig allt gott i detta!